شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
استاد رشاد

حوزه/ رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: لباس مقدسی که طلاب و روحانیون برتن می کنند هویت دینی، اسلامی و ملی دارد.

رئیس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران با اشاره به جایگاه طلبگی، گفت: لباسی که امروز، طلاب به تن دارند تقریبا شباهت به نوع لباس و پوششی است که نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه طاهرین علیهم السلام داشتند.

حفظ هویت ملی درلباس طلبگی

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(علیه السلام) تهران افزود: این لباس کاملاً با هویت و وجهه ملی ما نیز تطابق دارد به این جهت که لباس ملی ایرانی ها همراه با دستار و قبا بوده است، یعنی یک نوع عمامه را ایرانی ها ازقدیم به سر داشته اند و قبا هم که در واقع ایرانی است برتن می کردند درنتیجه یک نوع حفظ هویت دینی و ملی دراین لباس نهفته است.

استاد حوزه علمیه استان تهران، خاطرنشان کرد: زمانی که کت و شلوار به عنوان لباس فرنگی وارد ایران شد تا مدتی علما به دلیل تشبه آن به پوشش کفار، آن را تحریم کرده بودند، اما بعد که عرفاً دربین سایرملل و ملت های مسلمان رایج شد و منحصرا لباس کفار قلمداد نمی شد این حکم منتفی این لباس گردید.

وی گفت: علما و روحانیون ازدیربازبه لحاظ رعایت این دو وجه تشابه به لباس پوشیدن پیشوایان معصوم علیهم السلام و هم ازباب تحفظ برنشانه ها ونمادهای ملی، مخصوصا دربین علمای شیعه و ایرانی بر این لباس اهتمام داشتند.

لباس روحانیت، نماد اسلامیت

استاد رشاد با تشریح روند شکل گیری لباس روحانیت به شکل امروزی تصریح کرد: این لباس به تدریج  صورت یونیفرم پیدا کرد و لباس خاص صنفی هم شد به خصوص زمانی که لباس روحانیون ازلباس سایر اقشارمردم متمایز شده و غیر طلبه ها لباس رایج فعلی (کت و شلوار) به تن می کردند.

 رئیس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: لباس پوشیدن چیزی شبیه به مدرک تلقی شد، یعنی فرد با لباس خاص روحانیت درواقع نما و نماد دین و مظهراسلامیت شده و یک سلسله مسئولیت ها و رسالت هایی برعهده فرد ملبس قرارمی گرفت، نظیرآنچه درنظامات دانشگاهی دنیا رایج است که فارغ التحصیلان ازشنل یا کلاه خاصی طی مراسم رسمی استفاده می کنند، البته این امرهرگزاقتباس ازآن نظام ها نیست.

وی با بیان این که درعرف بشری این پیشینه تاریخی وجود دارد که هرصنفی جامه و لباس مخصوص به خود داشته باشد، گفت: تدریجاً رسم شد شخصیت هایی که ازجایگاه علمی و معنوی خاص برخورداربودند با پوشاندن لباس یا عمامه به سر جوان ترها یک نوع مجوز تأئید صلاحیت علمی رفتاری به او اعطا می نمودند.

استاد رشاد افزود: این مسئله رسم شد و به سمتی رفت که دریک مدرسه و حوزه جمع قابل توجهی ازطلاب همزمان درمحضر ماجع یا علما و یا استاد خودهم عمامه برسر می گذارند و توصیه و تأکیداتی نیز به وی دارند.

تولیت موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا "علیه السلام" تهران تصریح کرد: لباس یکی از عناصرجوهری و اساسی فرهنگ و هویت است درواقع هویت روحانی به این لباس گره خورده است و بنابراین طلاب در هر موقعیت و زمانی که ازلحاظ علمی و معنوی و اخلاقی صلاحیت لازم را احرازکردند حتما باید معمم شوند.

طلبه غیر معمم معنی ندارد

وی تأکید کرد: طلبه باید معمم شود؛ چرا که این خطر تلقی می شود عده ای درس بخوانند ولی لباس نپوشند و تنها شئون روحانی را داشته باشند.

تولیت حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران با اشاره به این که برای ملبس شدن احراز صلاحیت لازم است، گفت: این لباس مقدس روحانیت مسئولیت آور و محدودیت آوراست. البته برخی بزرگان حوزه علی‌رغم عظمتی که داشتند، اما گاه لباس نمی پوشیدند نه به اعتبار این‌که می‌خواستند ازمسئولیت و محدودیت لباس فرارکنند، بلکه می گفتند این لباس بسیارمقدس است و ما هنوز شایستگی پوشیدن آن را پیدا نکرده‌ایم.

وی با بیان نمونه هایی ازاین موضوع ابراز داشت: بزرگانی مثل مرحوم جهانگیرخان قشقایی که هم حکیم و هم فقیه بزرگی درنجف و هم استاد مرحوم آیت الله العظمی بروجردی درفقه و حکمت بود، تا آخرهمان لباس عشایری لری و کلاه خود را به سرداشت با این که یک مرجع و استاد بود و کرسی درس خارج بسیار پررونقی هم داشت، اما می گفت که من هنوزصلاحیت پیدا نکرده ام.

رئیس شورای مدیریت حوزه های علمیه استان تهران گفت: طلاب عزیز تأکید نمایم حتی الامکان زبانی که به حدی ازعلم ومعنویت و اخلاق وتقوا رسیدند که صلاحیت شان تأیید شود، معمم شوند.

انتهای پیام 34/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha