سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
استاد رشاد

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: الهیات چپ گرا و راست گرا به این دلیل که از جریان های جهانی متاثر هستند، هویت معرفتی مشخصی ندارند و تحت تاثیر تحولات فرهنگی در غرب می باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،  استاد رشاد امروز در همایش ملی «نقد اعتزال نو» که در سالن اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی  قم برگزار شد، ضمن تبریک هفته وحدت، ولادت نبی مکرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع)، به موضوع الهیات چپ گرا و الهیات راست گرا اشاره کرد و گفت: الهیات چپ گرا و راست گرا، الهیات اجتماعی است که در واقع بحثی معرفت شناسی اجتماعی را بیان کرده و نوعی جامعه شناسی معرفتی نیز قلمداد می شود.

وی با بیان این مطلب که الهیات اجتماعی، برشی از دین است، اظهار داشت: مقصود از الهیات اجتماعی، دین شناسی معطوف به اجتماعی و شئون جامعه مدنظر بوده و در این گرایش تمام مباحث دینی همانند کلام، فقه، اخلاق و ... جای دارد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه قم ابراز داشت: امروز مجموعه جریان های غرب باور، سنتی اندیش و نو اندیش وجود دارد که الهیات اجتماعی در هر سه آنها جریان دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: الهیات چپ گرا و راست گرا ذیل جریان متجدد معنا می شود که از وجوه شاخص جریان متجدد، باورهای غربی بوده و اعتزال نو هم به آنها منتسب می گردد.

استاد رشاد خاطرنشان ساخت: الهیات چپ گرا و راست گرا به یک اندازه از ذات و متن دین فاصله دارند. مرز تمایز دو شاخصه الهیات اجتماعی متجدد چپ گرا و راست گرا در دو مقوله قدرت و ثروت بوده و آنها سعی می کنند دین را در چارچوب سوسیالیسم یا لیبرالیسم تعریف نمایند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه قم بیان داشت: در مجموعه اعتزال نو و الهیات اجتماعی، دشواری های بسیاری همانند التقاط وجود دارد؛ چراکه اصولا مجموعه جریان هایی متداخل بوده و به دلیل فقدان خلوص، نمی توان به آنها مکتب و گرایش متعین گفت.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: این دو مجموعه الهیات چپ گرا و راست گرا به این دلیل که از جریان های جهانی متاثر هستند، هویت معرفتی مشخصی نداشته و تحت تاثیر تحولات فرهنگی در غرب می باشند.

استاد رشاد با اشاره به شخصیت های ایرانی چپ گرا، اظهار داشت: حبیب الله پیمان، پایدار، علی شریعتی، ابوالحسن بنی صدر، عاشوری و ... از جمله شخصیت های چپ گرا در ایران بوده اند.

وی ادامه داد: همچنین بازرگان، سروش، شبستری، ملکیان و عمده اعضای وفادار به نهضت آزادی از شخصیت های راست گرای ایرانی بوده و بر لیبرالیسم، حقوق بشر و اقتصاد آزاد اصرار می ورزند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه قم ابراز داشت: به دلیل تفکرات پراکنده نو اعتزالیان، نمی توان محور درستی برای شناسایی آنان ارائه کرد؛ اما از روی شخصیت و آثار آنان می توان به تفکرات آنان دست یافت.

استاد حوزه و دانشگاه  در پایان خاطرنشان ساخت: در الهیات اجتماعی که رویکرد اعتزال نو بخشی از این الهیات است، به دو گروه چپ گرا و راست گرا تقسیم می شود که احتیاج به تامل و فرصت مطالعاتی داشته و باید منابع را دید و شواهد را از آن استخراج کرد.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha