دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
علامه مظفر

حوزه/ مؤسسه گفتمان شیعه و کاتولیک با پشتیبانی جامعة المصطفی العالمیه، و هماهنگی و حمایت مؤسسه جهانی آل البیت (ع) و بیوت مراجع عظام، برخی از پروژه های تحقیقاتی و مطالعاتی را در حوزه معرفی شیعه ارائه نمود که ترجمه کتاب علامه مظفر و برخی دیگر از کتب شیعی از نمونه های آن است.

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري «حوزه»، در راستای معرفی مکتب اهل بیت عصمت و طهارت  (علیهم سلام الله) در محافل علمی ایتالیا، کتاب "عقائدالإمامیّه" اثر علامه محمدرضا مظفر با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ایتالیا و موسسه گفتمان شیعه و کاتولیک به زبان ایتالیائی ترجمه و توسط انتشارات عرفان در رم به چاپ رسید .

با توجه به استقبال دانشگاه های ایتالیا از موضوع و مباحث شیعه شناسی که در سال های گذشته، با اعزام حجت الاسلام و المسلمین عباسعلی شاملی از سوی جامعة المصطفی العالمیه (ص) و با مدیریت و هماهنگی رایزنی فرهنگی کشورمان در رم و همکاری و درخواست برخی از دانشکده های دانشگاه هایی در شهرهای رم، ناپل، میلان، پاویا، کالیاری و پالرمو صورت گرفت، اين تصميم گرفته شد تا در معرفی آکادمیک تاریخ و اندیشه شیعه امامی قدم هایی برداشته  و محافل علمی ایتالیا با مکتب انسان ساز اهل بیت (علیهم سلامی الله) بیشتر آشنا شود.

در این راستا مؤسسه گفتمان شیعه و کاتولیک با پشتیبانی جامعة المصطفی العالمیه، و هماهنگی و حمایت مؤسسه جهانی آل البیت (ع) و بیوت مراجع عظام، برخی از پروژه های تحقیقاتی و مطالعاتی را در حوزه معرفی شیعه ارائه نمود که ترجمه کتاب علامه مظفر و برخی دیگر از کتب شیعی از نمونه های آن است.

یادگارهای علمی علامه محمدرضا مظفر

از علامه مظفر آثار چاپ شده زیادی در موضوعات متنوع بر جای مانده که نشان‌دهندة جامعیت علمی ایشان است. برخی از اين آثار عبارت است از: اصول الفقه، عقاید الامامیه، المنطق، احلام الیقظه، تاریخ اسلام، حاشیة مكاسب، حریة الانسان، دیوان شعر، رسالة عملیه فی ضوء المنهج الحدیث، السقیفة علی هامش السقیفه، الفلسفة الاسلامیه، فلسفة الامام علی علیه السلام، فلسفة الكندی، المثل الافلاطونیه عند ابن‌سینا و...

کتاب "عقائد الإمامیه" در اصل مجموعه سخنراني­هاي مؤلف در سال 1363 هجری قمري در دانشکدة ديني «منتدي‌ النشر» عراق است که ايشان آن را بازبيني كرده و در سال 1370 هجری قمري منتشر نموده است. در سال 1380 هجری قمري، اصلاحاتی دیگر بر روی این کتاب صورت گرفت و به همراه مقدمة مؤلف و مقدمه‌ای دیگر از حامد حفنی، استاد سنی مذهب دانشگاه قاهره، در مصر منتشر شد.

مرحوم مظفر دو مقدمه بر چاپ اول و دوم کتاب نوشته است که در مقدمة چاپ اول (1370ق) هدف خویش را این چنین بیان می‌کند: «هدفم این بود که خلاصه‌ای از عقاید اسلامی را که از طریق اهل‌بیت بدان رسیده بودم، ضبط نمایم و به منظور استفادة همگان، این مجموعه را عاری از هرگونه استدلال و برهان و خالی از بیان روایاتی که در بیشتر مسائل اعتقادی از ائمه وارد شده بود، نوشتم» .

ایشان در مقدمة چاپ دوم (1381ق) می‌نویسد: «آنچه مرا به چاپ مجدد این کتاب تشویق نمود، امید از میان برداشتن ابرهای غبارآلود میان دو طایفة شیعه و سنی و پاک کردن غبار نشسته بر روی عقاید صحیح اسلامی ‌بود» . وی در این مقدمه بهترین راه حل برای تقریب بین مذاهب را، کشف حقایق هر مذهب از منابع اصلی و طریق صاحبان آن مذهب می‌داند نکته مهمی که مقام معظم رهبری (دام ظلّه العالی) در نامه اخیر خود به دانشجویان اروپا و آمریکای شمالی مورد توجه و تأکید قرار دادند.

کتاب عقائد الامامیه مرحوم مظفر به زبان بسیار روان و ساده نگاشته شده و در معرفی برخی از اعتقادات شیعه مثل خداشناسی، تقلید، صفات الهی، عدل، قضا و قدر، نبوت، عصمت انبیاء، امامت، معاد و بالاخره برخی از آموزه های تربیتی اثر بسیار ارزنده ای بشمار می رود و برای کسانی که تازه با مفاهیم شیعه امامی آشنا می شوند، خواندن آن توصیه می شود.

مؤسسه گفتمان شیعه و کاتولیک و بسته های علمی در راه

ترجمه ایتالیایی یک بسته بزرگ 9 (نه) بخشیِ شیعه شناسیِ علمی، روزآمد و تیمی، ارائه شده از سوی نه تن از دانشوران فرهیخته حوزه علمیه قم و گردآوری شده در دفتر تبلیغات اسلامی شهر مقدس قم، ترجمه کتاب گرانسنگ "اصل الشیعه و اصولها" اثر چشمگیر مرحوم علامه کاشف الغطاء، ترجمه کتاب قیّم " تأسیس الشیعه" اثر مرحوم آیت الله سید حسن صدر به زبان ایتالیایی و ترجمه انگلیسی کتاب جالب و بی بدیل "حکمت نامه عیسی بن مریم (ع)" از آثار نوآورانه و خواندنی مؤسسه دارالحدیث از دیگر اقدامات علمی و جهانی مؤسسه گفتمان شیعه و کاتولیک است که در راستای معرفی تاریخ و اندیشه شیعه امامی و همگرایی و تقریب ادیان آسمانی و مذاهب به تدریج و در آینده ای نزدیک به جامعه علمی خارج از کشور بالاخص ایتالیا هدیه خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha