پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام اعرافی رئیس المصطفی

حوزه / حجت الاسلام والمسلمین اعرافی استعمار رسانه‌ای را یکی از قدرت‌های استکبار جهانی در عصر کنونی عنوان کرد و گفت: باید شناخت فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و ملت‌ها از یکدیگر بدون نقش دهی به استعمار رسانه‌ای غرب پیگیری گردد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، رئیس جامعه المصطفی در دیدار با  ادوارد خاچوکايو، معاون مدير بنياد خيريه "بنياد پشتيباني فرهنگ علم و آموزش اسلامي" روسیه با تأکید بر تعاملات روز افزون المصطفی با مراکز بین المللی، با اشاره به سخنرانی خود در مسکو، اظهار داشت: چند سال قبل ضمن حضور در مسکو و سخنرانی در آکادمی این شهر، بر ارتباط مستقیم و بدون واسطه ملت‌ها از یکدیگر تأکید نمودم.

رئیس جامعة المصطفی افزود: متأسفانه در عصر کنونی شناخت‌ متقابل میان ملت‌های مختلف جهان از جمله ایران و روسیه و یا شناخت نسبت به مسلمانان در کشورهای متعدد، از طریق کانال‌های رسانه‌ای غربی صورت می‌گیرد.

وی بابیان این‌که رسانه‌های غربی مهم‌ترین نقش را در ردوبدل نمودن اطلاعات ناصحیح میان کشورها بر عهده‌دارند، ابراز داشت: همه باید دست‌به‌دست هم دهیم تا با عبور از این واسطه‌ها، ملت‌های جهان به‌ویژه مردمان ایران و روسیه ارتباطی مستقیم و تعاملی سازنده با یکدیگر داشته باشند.

* استعمار رسانه‌ای از قدرت های استکبار جهانی است

امام‌جمعه قم، استعمار رسانه‌ای را یکی از قدرت‌های استکبار جهانی در عصر کنونی عنوان کرد و یادآور شد: باید شناخت فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و ملت‌ها از یکدیگر بدون نقش دهی به استعمار رسانه‌ای غرب پیگیری گردد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحریم‌ها ظالمانه غرب نسبت به ملت ایران، خاطرنشان کرد: کلینتون، رئیس‌جمهور اسبق ایالات‌متحده آمریکا، در کتاب خویش، بر تحمیل سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ آمریکا بر ایران، اعتراف نموده است.

وی تحریم روسیه توسط غرب را مایه شگفتی کشورهای مختلف دنیا دانست و اظهار داشت: اعمال تحریم شدید و یک‌جانبه‌گرایانه آمریکا در قبال روسیه قدرتمند، برای جهانیان تأمل‌برانگیز است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن ابراز شگفتی از دخالت آمریکا در مسائل داخلی روسیه، تصریح کرد: گفت‌وگوهای اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا با مجلس این کشور، نشان‌دهنده شرایط نابسامان سیاست‌گذاری در آمریکاست.

وی استواری و ایستادگی روسیه و نزدیک شدن آن به کشورهای اسلامی و شرقی را ستودنی دانست و اظهار داشت: مواضع روسیه در این شرایط خوب و مبارک، می‌تواند به نفع منطقه به‌ویژه مسلمانان و کشورهای اسلامی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را موردتوجه قرارداد و اذعان داشت: انقلاب اسلامی، رویدادی مهم در عرصه جهانی است؛ چراکه کشوری باتحمل 35 ساله جنگ، ترور و تحریم، همچنان ضمن صیانت از خود، توانسته گام‌های بزرگی را در عرصه پیشرفت بردارد.

* اهتمام جمهوری اسلامی بر علم و دانش

رئیس جامعه المصطفی با اشاره به پیشرفت‌های علمی شگفت‌آور جمهوری اسلامی ایران در 35 سال اخیر، یادآور شد: تأسیس 2000 واحد دانشگاهی در بیش از هزار نقطه ایران اسلامی با بیش از 5 میلیون دانشجو و صد هزار عضو هیئت‌علمی، ثمره‌ای بزرگ بر اثبات اهتمام جمهوری اسلامی به علم و دانش است.

وی با تأکید بر این‌که آموزش‌وپرورش ایران اسلامی نیز بدون هیچ تبعیضی در تمام روستا‌ها و مناطق مختلف کشور، بالغ‌بر 96 درصد فرزندان ایران را تحت پوشش قرار داده است، گفت: از تعداد کل دانشجویان، بیش از یک‌میلیون نفر در حال طی نمودن تحصیلات تکمیلی هستند.

امام‌جمعه قم بابیان این‌که تنوع رشته‌های تحصیلی در ایران رشد فوق‌العاده‌ای داشته و کمتر رشته‌ای را می‌توان یافت که در ایران پایه‌ریزی نشده باشد، ابراز داشت: ایران اسلامی در بیش از 10 رشته از رشته‌های فن‌آوری، گام‌های بزرگی برداشته است.

* کسب مقام نخست در رشد تولید علم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این‌که ایران در رشد تولید علم و مقالات علمی در منطقه مقام نخست را دارد، خاطرنشان کرد: بر اساس ارزیابی‌های مراکز علمی جهان، ایران در حجم مقالات با کشور ترکیه در یک رده قرار دارد.

وی ضمن برشمردن شاخص‌های توسعه‌ای ایران در عرصه‌های مختلف گازرسانی، آب، برق، شهرک‌های صنعتی و حوزه درمان، تصریح کرد:‌ مایه شگفتی است که یک کشور در عین تحمل تحریم‌های ظالمانه، تنها با تکیه‌بر نیروهای خود، چنین سیر رشدی را طی نموده باشد.

* قم مهمترین کانون اندیشه دینی

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی جهش ایران اسلامی در عرصه عمران و شهرسازی را نیز متذکر شد و گفت: جمهوری اسلامی ایران، در حوزه علوم انسانی و اسلامی، قطب بزرگی در جهان به شمار می‌رود و شهر مقدس قم نیز از مهم‌ترین کانون‌های اندیشه دینی با گفتمان عقلانی و انقلابی است.

رئیس جامعه المصطفی در ادامه به ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه شهر مقدس قم اشاره نمود و اظهار داشت: بزرگ‌ترین مراجع شیعه در ایران و شهر مقدس قم سکنی گزیده‌اند. تئوری انقلاب و جمهوری اسلامی به شکل مدرن در این شهر تولیدشده و امام خمینی(ره) نیز در مکتب فکری حاکم بر این دیار تحصیل نموده و رشد یافته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شهر مقدس قم با صیانت از مکتب فکری و مترقی که بر اساس اندیشه اسلامی تولیدشده، تمام معادلات جهانی را دستخوش تغییر و تحول نموده است.

* تعامل جامعه المصطفی با 200 مرکز بین المللی

وی جامعه المصطفی را یکی از محورهای مهم آموزش‌های اسلامی در شهر مقدس قم عنوان کرد و یادآور شد: جامعه المصطفی با ظرفیتی بالغ‌بر 40 هزار دانش‌آموخته و 30 هزار دانش‌پژوه از 120 ملیت جهان، در بیش از 60 کشور حضوری فعال داشته و با 200 مرکز بین‌المللی نیز در حال تعامل است.

امام‌جمعه قم ضمن تأکید بر راه‌اندازی 150 رشته تحصیلی در جامعه المصطفی، تصریح کرد: المصطفی در عرصه فعالیت‌های پژوهشی خویش به شعار هر روز یک کتاب و اثر پژوهشی جامه عمل پوشانده است.

وی با تأکید بر این که آموزش‌های ارائه شده در المصطفی فرا منطقه‌ای بوده و از سایر مذاهب اسلامی نیز در این مجموعه حضوری فعال دارند، خاطرنشان کرد: بیش از 5 هزار نفر از دانش‌پژوهان المصطفی را بانوان به خود اختصاص داده‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی از تأکیدات المصطفی در فعالیت‌های خویش، اذعان داشت: جامعه المصطفی ضمن تأکید بر اسلام عقلانی و اهل گفتگو، تفاوت‌های مشروع و عادلانه را می‌پذیرد.

رئیس جامعه المصطفی پافشاری المصطفی بر پیگیری گفتگو میان مذاهب اسلامی و دیگر ادیان را مورد تأکید قرارداد و یادآور شد: جامعه المصطفی ضمن تأکید بر ارتباط مستمر با مسلمانان و حفظ وحدت اسلامی، بر رعایت مصالح کشورها نیز توجه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در پایان سخنان بر ارتباط روز افزون جامعه المصطفی با مراکز دینی و علمی کشور روسیه تأکید نمود و تصریح کرد: امیدواریم این سفر زمینه‌ای بر تقویت روابط بسیار مؤثر باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha