جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 346238
۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷
19

حوزه/ سفیر نروژ در ایران به همراه جمعی از کاردارهای سفارت این کشور در عراق، لبنان، و عربستان، با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی العالمیه، با حجت الاسلام والمسلمین اعرافی دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» رئیس  جامعةالمصطفی، در این دیدار ضمن خوش آمدگویی به میهمانان نروژی، نقش این کشور در ایجاد ارتباط خوب و سازنده میان جهان اسلام و غرب را مؤثر دانست.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی با اشاره به این که قم، پایگاه فکری مکتبی به شمار می آید که یک نظام اسلامی را در ایران پایه ریزی نموده است، عنوان کرد: از اسلام قرائت ها و تفاسیر متعددی وجود دارد که با وجود مشترکاتی که میان آنهاست، با یک دیگر تفاوت های بنیادین دارند و امروز، جهان و غرب نیازمند مطالعه دقیق این تفاوت هاست.

وی، تفاسیر متفاوت از اسلام را در سه گروه عمده قابل ارزیابی دانست و تصریح کرد: در نخستین دیدگاه، اسلام دینی منفعل در برابر مکتب غرب به شمار می آید و باید تمام اصول خود را با غرب یکسان و هماهنگ نماید. در این قرائت منفعلانه، بسیاری از مفاهیم بنیادین اسلام تغییر می یابد و یا به کلی کنار گذاشته می شود.

رئیس المصطفی، دومین قرائت از اسلام را تفکر متحجرانه و افراطی برشمرد و گفت: این دیدگاه که در چند قرن اخیر رواج بیشتری یافته، در نقطه مقابل دیدگاه اول قرار دارد و در آن نیز بخش های زیادی از تعالیم انسانی که در آن به رحمانیت، مهربانی، حقوق بشر، تعامل و گفت و گو با جهان تاکید شده است، نادیده گرفته می شود.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، قرائت سوم را دیدگاهی معتدل و صحیح خواند و تصریح کرد: این دیدگاه که خاستگاه اصلی آن در ایران و قم است، از افراط و تفریطی که در آنها تنها به بخشی از تعالیم اسلامی توجه می شود، جداست.

وی، توجه به نیازهای مادی و معنوی انسان، تأکید بر اجتماعی و سیاسی بودن اسلام و تصریح به عدالت اجتماعی و مقاومت در برابر ظلم را از مؤلفه های قرائت معتدل اسلام برشمرد و افزود: این دیدگاه که عقلانی و فلسفی بودن از مؤلفه های آن است، بر گوهر مشترک میان تمام نژادها، ادیان و مذاهب تأکید می نماید و صاحب عرفانی بسیار متعالی است که عمق معنوی را به انسان نشان می دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به وجود اجتهاد پویا در دیدگاه سوم، که با توجه به مسائل روز، احکام الهی را از منابع اسلامی استخراج می نماید، خاطرنشان ساخت: توجه و احترام به نظرات و آرای مردم از ویژگی های قرائت معتدل از اسلام به شمار می آید که با مقایسه نظام مردم سالار جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مرتجع منطقه که حکومت غیر مردمی و موروثی آنان متأسفانه مورد حمایت برخی قدرت های غربی نیز است، به تفاوت میان این قرائت ها پی برد.

امام جمعه قم، در ادامه به بررسی ریشه پیدایش گروه های تندرو و تروریستی همچون قاعده و داعش در جهان اسلام پرداخت و اظهار داشت: ریشه های پیدایش این گروه ها به چند عامل باز می گردد. عامل نخست، نظام های فکری و معرفتی متفاوت در جهان اسلام است که متأسفانه اساس فکری برخی از آنان بر اساس آموزش تکفیر و خشونت پایه ریزی شده است.

وی، عامل دیگر پیدایش گروه های افراطی را نشأت گرفته از روابط تاریخی چند قرن گذشته میان غرب و جهان اسلام دانست و یادآور شد: روابط غرب با جهان اسلام هرچند در مواردی سازنده بوده، اما سیاست استعماری برخی دولت های غربی که امروز نیز در قالب تشکیل رژیم صهیونیستی شاهد آن هستیم، موجب افزایش چالش میان جهان اسلام و غرب شده است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، راه حل عبور از این چالش ها را از سویی انتخاب قرائت صحیح و معتدل از اسلام توسط مسلمانان و از سوی دیگر، بازنگری در سیاست های دوگانه و نامتناسب برخی دولت های غربی عنوان کرد و از آمادگی جامعةالمصطفی و حوزه علمیه قم برای تعامل و گفت وگو در این زمینه با اندیشمندان غربی و به ویژه نهادهای علمی و دانشگاهی در نروژ خبر داد.

گفتنی است در این دیدار، سفیر نروژ نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در جامعةالمصطفی، ایجاد فضای گفت وگو و طرح پرسش و پاسخ را برای رسیدن به درک مشترک مسائل ضروری دانست و از علاقه مندی نروژ برای گسترش این فضای مشترک خبر داد.

گفتنی است: در پایان این جلسه، کاردارهای سفارت نروژ در کشورهای عراق، لبنان و عربستان، سوالات خود را درباره مسائل مختلف ایران، جهان اسلام و غرب مطرح نموده و از نظرات رئیس جامعه المصطفی استفاده کردند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha