پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‌الاسلام اعرافی

حوزه/ رئیس جامعة المصطفی العالمیه بر ضرورت نگرش جهانی به تبلیغ معارف اسلامی تأکید کرد و گفت: مبلغان دینی باید چالش های عصر حاضر در امر تبلیغ را شناسایی کنند تا بتوانند برنامه‌های خود را هدفمند اجرا کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین علیرضا اعرافی، امروز در گردهمایی مبلغان برتر که در تالار قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی قم برگزار شد با بیان این که موانع و چالش های تبلیغ باید شناسایی و بررسی

شوند، اظهار داشت: برای شناخت چالش های تبلیغ باید جغرافیای کار خود را بدانیم تا بتوانیم قدرت و انرژی خود را بر روی آن متمرکز کنیم.

رئیس جامعة المصطفی به اهمیت شناخت موانع برای دستیابی به اهداف تاکید کرد و گفت: لازم است انسان برای انجام هرکاری موانع موجود بر سر راه را شناسایی کند و بکوشد آنها را برطرف نماید تا بتواند به اهداف مد نظر

خود دست پیدا کند، باید با یک برنامه ریزی و آینده نگری دقیق نسبت به تحقق اهداف و رفع موانع تلاش کنیم تا به هدف نهایی دست پیدا کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه علمیه باید با نگاهی عمیق و دقیق موانع مختلف فکری، فلسفی، اعتقادی و دیگر موانع موجود  را شناخت و برای برطرف کردن آنها تلاش کرد این موانع در لایه های مختلف پیش روی ما قرار گرفته اند و

دسته اول آن موانع عام هستند، موانعی که از طریق شیطان و روش های شیطانی بر سر راه انسان قرار می گیرند، هوا و هوس از همین موانع عام هستند که دین همواره در تلاش بوده است که انسان را از هوا و هوس و شهوات نجات دهد.

امام جمعه قم با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اظهار کرد: در قرآن، شیطان در یک سیر منطقی و دقیق مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است و برای مقابله با این مانع باید از قرآن استفاده کرد، امیال و گرایش های درونی و جریانات منحرف کننده و منحط از دیگر موانعی است که بر سر راه تبلیغ در راه دین و دستیابی به اهداف تبلیغی قرار دارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین اعرافی سطح دیگر موانع موجود بر سر راه تبلیغ مکتب اهل بیت (ع) و تشیع را موانع گفتمانی تمدن غرب ذکر کرد و ابراز داشت: گفتمانی که در غرب در دوره رنسانس پدید آمد با کمک دانشمندان و فلاسفه غربی از افول کشورهای اسلامی صورت گرفت، این گفتمان سراسر مادی گرا و اومانیستی بوده و خالی از روح معنوی و الهی است و تنها به دنبال گسترش افکار اومانیستی و غیر الهی است.

وی افزود: مبلغ بین المللی در انجام ماموریت خطیر خود قطعا با سلسله تفکرات مادی‌گرایانه، لیببرالیسم، سکولاریسم، لائیک و پوچ‌گرایانه مواجه می‌شود که باید بتواند با دلایل متقن و محکم با این تفکرات مقابله نموده، رسالت تبلیغی خود را به خوبی انجام دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی ادامه داد: دانش آموخته المصطفی به هرکشوری که می روند باید همه آن ها را مخاطب خود بدانند و در جهت ارتقای علمی و فرهنگی آنها تلاش کنند.

تمدن غرب دارای روح غیر الهی است

رئیس جامعة المصطفی العالمیه تصریح کرد: امروزه همه محافل علمی و فکری در جهان تحت تأثیر تفکر غرب و پارادایم فکری غربی و غیر الهی و مادی است و تمدن غرب علی رغم دستآوردهای مختلف دارای روح غیر الهی، محوریت انسانی و مادی و اومانیستی و همچنین برپایه شهوات و اصول غیر اخلاقی است.

وی در ادامه ابراز داشت: مخاطبین مبلغین در افکار غرب پرورش یافته اند و همه زندگی و نگرش آنها تحت تأثیر افکار غرب و فلسفه الحادی غرب است و شالوده تفکر آنها بر مبنای تفکر مادی غرب شکل گرفته، وجود انواع ایسم ها و تفکر

پر زرق و برق غربی ها مانعی بر سر راه تبلیغ دین است و باید بر آن فائق آمد و در صورت از بین بردن این مانع تأثیر گذاری تبلیغات دینی بیشتر و بهتر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی ادامه داد: با وجود هزاران رقیب باطل و محتواهای انحرافی و تشتت افکار و مکاتب و به تعبیری بازار شلوغ افکار و عقاید در جهان امروز، مبلغان دینی عرصه بین‌الملل باید از چنان قوت و استحکامی درعلوم دینی برخوردار باشند تا بتوانند اسلام را به خوبی تبیین کنند.

وی با اشاره به اهداف کلان جامعة المصطفی گفت: یکی از مهم‌ترین تاکیدات المصطفی، اصرار و تاکید بر گفتمان انقلاب اسلامی ایران است که گفتمان، بازتولید گفتمان هزارساله حوزههاست که از سوی امام راحل و با حمایت مراجع و مردم به ثمر نشست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از نیجریه به عنوان کشوری که در این زمینه موفق بوده یاد کرد و افزود: استعداد پذیرایی مکتب اهل بیت علیهم السلام و اندیشه امام راحل در سایر کشورها به ویژه حوزه آسیای جنوب شرقی به چشم می خورد که مبلغان این حوزه باید از فرصت به وجود آمده استفاده کنند.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه ، عدم آشنایی با عصر انقلاب اسلامی و اقتضائات عرصه بین الملل را از دیگر مشکلات و چالش‌های پیش روی طلاب و مبلغان دانست و تاکید کرد: امروز آشنایی طلاب المصطفی با امام خمینی(ره) و ماهیت انقلاب اسلامی ضرورتی انکارناپذیر است، امری که چنانچه محقق گردد، تاثیرات فراوانی در به انزوا کشاندن مکتب‌های باطل و انحرافی خواهد داشت.

وی با اشاره به این که مبلغان برای انجام رسالت الهی خود، با موانع و مشکلاتی رو به رو هستند، اظهار داشت: هر فرد برای موفقیت باید به دو اصل توجه نماید: نخست آن‌که شناخت کافی و دقیقی از سرمایه‌ها و  نقاط قوت خویش

داشته، سپس از موانع و مشکلات پیش رو به خوبی آگاه باشد و روحانیون و مبلغان باید برای رسیدن به قله‌های افتخار و موفقیت این دو اصل را مد نظر داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با تأکید بر نگرش جهانی برای تبلیغ معارف دینی خاطر نشان کرد: روحانیت و حوزه نباید از سطوح جهانی تبلیغ غافل شوند بلکه باید با برطرف کردن خلأ های تبلیغی در حوزه های علمیه در ابعاد اجتماعی و جهانی به تبلیغ در سطح جهانی بپردازیم.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha