جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
علیرضا اعرافی

حوزه/ رئیس جامعة المصطفی العالمیه با بیان اینکه حقوق بشر دوستانه یکی از مسائلی است که در اسلام مورد تاکید فراوان قرار گرفته است گفت: نگاه نخست اسلام در جنگ و مخاصمات مسلحانه حفظ کرامت انسانی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»  حجت الاسلام والمسلمین اعرافی عصر امروز در همایش «اسلام و حقوق بشر دوستانه بین المللی» که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد با بیان اینکه اصول حقوق بشر دوستانه در فقه اسلامی وجود دارد اظهارداشت: اصولا حقوق بشردوستانه از جمله موارد و حقوقی است که در اسلام عینا و بلکه فراتر از آن وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بسیازی از مباحث فقهی ما مربوط به جلوگیری از وقوع جنگ و درگیری است افزود:  منابع اسلامی نه تنها به حقوق بشر دوستانه در حین جنگ؛ بلکه به حقوق انسان ها پس از منازعه و جنگ نیز پرداخته است.

رئیس المصطفی از جهاد به عنوان یکی از آموزه های اصیل اسلامی یاد کرد و گفت: جهاد در اسلام یک واجب کفایی است؛ اما با این حال این فریضیه الهی به جز موارد استثنایی بر همگان واجب نیست.

وی ادامه داد: در اسلام جهاد و جنگ در راه خدا به موارد ضروری محدود گشته است که حتی در جنگ، رزمندگان مسلمان مجاز نیستند که هر گونه که بخواهند با دشمنان و اسیران جنگی برخورد کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در اسلام احکام و مسائل گسترده ای پیرامون «جنگ» آمده است گفت: در اسلام ممنوعیت های زمانی در وقوع جنگ وجود دارد که در چهار ماه از سال جنگ ممنوع گشته است و در هر حال مسلمانان نباید آغاز کننده جنگ باشند.

وی در ادامه بیان داشت: در اسلام در مورد بکارگیری از سلاح در جنگ نیز ما روایات فراوانی داریم که نشان می دهد حتی در مقابله با دشمنان ما نباید از حدود انسانی پافراتر نهیم.

امام جمعه قم با تاکید بر اینکه کرامت انسانی و ارزش های متعالی اخلاقی و آینده جامعه بشری نباید در نبردها زیرپا گذاشته شود افزود: دین مبین اسلام حتی در شرایط فوق العاده کرامت انسانی را مدنظر قرار داده است؛ حتی اگر منجر به شکست آنان در جنگ شود.

رئیس جامعة المصطفی با بیان اینکه ما در دوران دفاع مقدس بسیاری از این اصول اسلامی را رعایت می کردیم افزود: در جنگ تحمیلی حداکثر تلاش خود را می کردیم که غیر نظامیان خسارت نبینند و آسیب های مدنی کمتری بر مردم تحمیل شود.

وی ادامه داد: ما در طول جنگ تحمیلی هشت ساله عظمت اخلاقی خود را که مبتنی بر فقه ائمه اطهار علیهم السلام بود به جهانیان نشان دادیم.

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه استکبار جهانی  مبناهای اصول اخلاقی را در بسیاری از جنگ ها زیر پا گذاشت گفت: سلاح های کشتارجمعی در بستر تمدن مادی و دنیاخواهانه ساخته شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی با تاکید بر قاعده سازی نبردها بر اساس فقه و قواعد اسلامی و شیعی تصریح کرد: فقه شیعه نظام حقوقی پیشرو و مترقی را به وجود آورده که باید به آن افتخار کنیم.

 وی در کنار منابع اسلامی مراجعه به احکام عقل و سیره های عقلایی مستقل را از دیگر راهکارهای روش شناسانه در حقوق بین الملل در قلمرو منازعات و جنگ ها دانست که باید مورد توجه قرار گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی در ادامه با تاکید بر جایگاه حوزه علمیه قم در اشاعه فرهنگ صلح دوستی و حقوق بشر دوستانه بر ضرورت بازسازی نظام های آموزشی در سطح جهانی به منظور تحقق اصول و قواعد اسلامی در جنگ ها و نبردها اشاره کرد و گفت: حوزه علمیه قم در این زمینه می تواند نقش آفرینی بسزایی داشته باشد و المصطفی نیز به دلیل ابعاد بین المللی خود می تواند در این راستا گام های اساسی بردارد.

وی در پایان برگزاری چنین نشست هایی را موجب تعمیق باورها در زمینه اصول و قواعد دینی در جنگ ها دانست و افزود: باید هر چه بیشتر در زمینه ترویج مکتب اهل بیت علیهم السلام و منطق انقلاب اسلامی در مسائل حقوق بشر دوستانه تلاش کنیم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha