جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام اعرافی

حوزه/ ما در سازمان ملل و شورای امنیت جایگاهی نداشته و صاحب رأی سازنده و سرنوشت سازی نیستیم/ امروز دچار اشتباه در تحلیل واقعیت ها و محاسبات بوده و در عدم فهم معادلاتی فرو افتاده ایم/ وضع موجود جهان اسلام بسیار نگران کننده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، پیش از ظهر امروز در آیین افتتاحیه دوره جدید فعالیت مجتمع آموزش عالی علوم و مطالعات اسلامی المصطفی گرگان، اظهار داشت: امروز جهان اسلام دارای آمار و ارقامی از جمله یک میلیارد و هفتصد میلیون جمعیت، دومین دین بزرگ جهان، 55 کشور، جمعیت بزرگ جوان، نفت و گاز، معادن و مخازن سرشار از مواهب طبیعی، بازار بزرگ مصرف، ضریب هوشی بالا، سابقه کهن و دارای تمدنی دیرپا و سازنده است که باید به آن توجه کرد.

*کم توجهی به سرمایه های جهان اسلام

رئیس جامعة المصطفی العالمیه ادامه داد: این سرمایه های انسانی، طبیعی، زیستی، فرهنگی و اجتماعی می تواند به عنوان قدرتی بزرگ و اثرگذار در عالم مورد استفاد قرار گیرند.

وی با اشاره به توطئه های سهمگین دشمنان، ابراز داشت: امروز به جای نگاه به قله های بلند، هم آوایی، همراهی و همت های بزرگ برای احیای تمدن نوین اسلامی که با پرسش ها و نیازهای زمانه هماهنگ باشد، آن را به کناری گذاشته و درگیر وضعیتی هستیم که باید آن را بازی نامید.

*وضع جهان اسلام نگران کننده است

امام جمعه قم با اشاره به اینکه وضع موجود جهان اسلام بسیار نگران کننده است، خاطرنشان ساخت: در طول یکصد سال اخیر، ده ها کشور اسلامی مورد اشغال، جنگ های بسیاری برپا و قدرت های استکباری در کشورها تصرف و تداخل کرده و مزدوران خود را سرکار آورده اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: در 50 سال اخیر بخش اعظمی از معادن و مخازن ما به تاراج رفته و در غرب مورد استفاده قرار گرفته و امروز تلاش می شود جهان اسلام شبیه به یک زمین سوخته در آید.

*نداشتن جایگاه در شورای امنیت

استاد حوزه علمیه قم با بیان این مطلب که امروز سرمایه های جهان اسلام در دنیا پراکنده است، تصریح کرد: ما در سازمان ملل جایگاهی نداشته و در شورای امنیت صاحب رأی سازنده و سرنوشت سازی نیستیم و از سوی دیگر منافع و منابع کشورهای ما را به تاراج می برند و صدای ما به جایی نمی رسد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به اینکه موج بازگشت به اسلام از سیدجمال اسدآبادی تا امروز دائما وجود داشته، اظهار داشت: نکته ای که باید به آن پرداخت این است که چرا این موج ها جز در 2 یا 3 نقطه، به سرانجام خوش و موفقیت آمیزی نرسیده است؟

وی یادآور شد: اگر انقلاب اسلامی ایران را یک استثناء بدانیم، خواهیم دید که در جای جای عالم منادیان آزادی برخاسته، اما به جایی نرسیدند، پس این اتفاقات باید برای ما درس های بسیار مهمی داشته و بر روی آن دقت کنیم.

*خواب غفلت جهان اسلام

رئیس جامعة المصطفی با اشاره به اینکه امروز بزرگترین خطری که جهان اسلام را تهدید می کند، خوابی است که به آن دچار شده ایم، ابراز داشت: ما امروز دچار اشتباه در تحلیل واقعیت ها و محاسبات بوده و در عدم فهم معادلاتی فرو افتاده ایم.

امام جمعه قم، خطر دیگر را 2 قرائت ناروای غرب از اسلام دانست و گفت: اسلام لیبرال و اسلام خشن دو قرائتی است که غربیان آن را فریاد زده و با تمام وجود در تمام عالم دنبال می کنند.

*تلاش غرب برای نابودی اسلام

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این قرائت دوگانه غرب سبب می شود که مردمان آنان از اسلام متحجر، ترسیده و موج و گرایش روزافزون اسلام گرایی کنترل شده و از طرف دیگر، در عالم اسلام، دست مایه مبارزه و مقاومت از بین برود.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: جابجایی دعوا و منازعه در جهان اسلام، مشکل بزرگ ماست که به عنوان اصلی بزرگ، دشمنان آن را دنبال می کنند.

*فروپاشی بنیان های اعتقادی و اخلاقی

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی بیان داشت: مشکل امروز جهان اسلام این است که بنیادهای اعتقادی و اخلاقی نسل های ما در حال فرو ریزی بوده و انواع مشکلات، آنان  را مورد احاطه قرار داده است.

وی با اشاره به تئوری های تقریب، تصریح کرد: سخن امام راحل(ره)، مقام معظم رهبری و گفتمان انقلاب این نیست که بگوید تقریب به این معناست که مذهب باید با همدگیر جمع شوند؛ بلکه این است که دنیایی از مشترکات در حوزه های فلسفی، کلامی، فقهی، تفسیری و ... جلوی روی ماست و عقل نیز در مفترقات راه تعامل را به ما آموخته است.

* قائل به محکوم کردن یکدیگر نیستیم

رئیس جامعة المصطفی ادامه داد: ما قائل به محکوم کردن یکدیگر نیستیم، ولی از عرضه آزاد و راحت استدلالات در فضای علمی استقبال می کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: المصطفی به عنوان نهاد بزرگ بین المللی  و به عنوان یکی از قطب های اندیشه و فکر اسلام، اصولی را از امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله خامنه ای فرا گرفته و بر آن تأکید دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: ما باید به سمت تمدن اسلامی حرکت و خود را از میان فتنه ها رها کنیم تا بتوانیم قله های بلند اسلام را فتح نماییم.

*ضرورت مقابله با تسنن آمریکایی و تشیع انگلیسی

استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: راه های تحجرآلود گروه های تروریستی محکوم بوده و با هر نوع تشیع انگلیسی و تسنن آمریکایی مقابله خواهیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین تصریح کرد: ما معتقدیم که شفافیت و صداقت در تعامل شیعه و سنی یک اصل بوده و بر این اساس پنهان کاری نداریم؛ چون این موضوع امکان پذیر نیست.

*مرجعیت علمی و معرفتی اهل بیت(ع)

عضو جامعه مدرسین حوزه با تاکید بر این که مرجعیت علمی و معرفتی اهل بیت(ع) به سود تمام امت اسلام است، ابراز داشت: ما معتقدیم هر کشوری از کشورهای اسلامی که گامی به جلو برداشته و پیشرفت داشته باشد، به سود تمام امت اسلامی است.

* 40هزار فارغ التحصیل از 120 کشور

رئیس جامعة المصطفی در پایان گفت: امروز المصطفی قریب به 40 هزار فارغ التحصیل از 120 کشور جهان داشته و رشته های تخصصی بسیاری در حوزه های تفسیری، کلامی، فلسفی، فقهی، اصولی، اخلاقی و ... در این نهاد پایه ریزی شده است.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha