جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
1

حوزه/ تاکنون 40 هزار نفر از بیش از 100 کشور جهان از جامعة المصطفی العالمیة فارغ التحصیل شده اند و هم اینک 30 هزار نفر از 120 کشور جهان در بیش از 150 رشته و گرایش در حال تحصیل اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، هیات دینی بنگلادشی به ریاست مطیع الرحمن وزیر امور دینی این کشور و همراهی معاونان و دستیاران ویژه وی که به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده اند، ضمن بازدید از جامعة المصطفی العالمیه در قم با حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی رئیس این نهاد حوزوی دیدار کردند.

در ابتدای این دیدار، مستندی کوتاه از فعالیت های جامعة المصطفی به زبان انگلیسی پخش شد که در آن دانشجویان و دانش آموختگان المصطفی به معرفی آن پرداختند. این مستند کوتاه تحسین مطیع الرحمن وزیر امور دینی بنگلادش را در پی داشت. وی گفت: خوشحالم که در جامعة المصطفی حضور یافته ام و امیدوارم به دانشجویان بنگلادشی نیز بورس های برای تحصیل در "المصطفی" اعطا شود.

روابط دینی و فرهنگی، پایه روابط کشورهاست

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی رئیس جامعة المصطفی العالمیة هم در این دیدار ضمن خیر مقدم به هیات بنگلادشی، روابط علمی به ویژه در حوزه مباحث دینی و فرهنگی را پایه روابط کشورها با هم دانست و گفت: دو کشور ایران و بنگلادش زمینه های اشتراک فراوانی در زمینه های دینی، آموزشی و پژوهشی دارند و امیدوارم که این سفر، آغازی برای روابط بهتر و صمیمی تر بین دو کشور باشد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در ده های گذشته گام های بلندی در حوزه علم، فرهنگ و فناوری برداشته گفت: در ایران، نظام دانشگاهی و نظام حوزوی وجود دارد که هر دو سیستم به همدیگر نزدیکند؛ در حال حاضر بیش از 2 هزار واحد دانشگاهی کوچک و بزرگ در کشور فعال است که چهار و نیم میلیون دانشجو و یکصد هزار استاد را در خود جای داده است که بیش از یک میلیون دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می کنند و بیش از نیمی از دانشجویان ایران ، بانوان هستند. مضافا بر اینکه ده ها مرکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاهی  در کشور فعالیت می کند.

پیشرفت های ایران؛ نقطه درخشان در تاریخ کشورهای اسلامی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که ایران دارای رتبه اول در تولید مقالات علمی در ISI در منطقه است، تولید بیش از 500 مجله پژوهشی را یادآور شد و افزود: جمهوری اسلامی ایران، قدم های بزرگی را در راه فناوری های پیشرفته برداشته و تمام این پیشرفت ها در شرایط جنگ و تحریم محقق شده است، از همین رو این امر، نقطه درخشانی در تاریخ کشورهای اسلامی به شمار می آید.

وی خاطر نشان کرد: پیشرفت های علمی در جمهوری اسلامی ایران بیانگر آن است که ملت های اسلامی می توانند با تکیه بر خود و توانمندی های داخلی، راه رشد و توسعه را طی کنند.

رشد چشمگیر مراکز دینی و حوزوی ایران در سال های اخیر

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در ادامه به نظام حوزوی در ایران اشاره کرد و بیان داشت: 2هزار حوزه و مدرسه علمیه در ایران فعالیت دارد که نیمی از آن مربوط به مکتب اهل بیت علیهم السلام و بقیه مربوط به سایر مذاهب اسلامی است.

وی با بیان اینکه مراکز دینی در سال های اخیر از رشد چشمگیری برخوردار شده گفت: پایگاه مراکز دینی ایران، قم است و در قم بیش از 200 مرکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی در زمینه مباحث دینی و علوم انسانی فعالیت دارد؛ در حال حاضر صدهزار طلبه از شهرهای مختلف ایران و خارج از ایران در قم تحصیل می کنند و بیش از 10 هزار استاد و شخصیت های بزرگ در حوزه های علوم اسلامی، فعالیت علمی دارند.

تحصیل 30 هزار نفر از 120 کشور در قم

رئیس جامعة المصطفی تصریح کرد: جامعة المصطفی از هر دو نظام دانشگاهی و حوزوی بهره مند است به طوری که از یک‌سو از روش های آموزشی در دانشگاه بهره برده و از سوی دیگر ریشه در تجارب سیستم حوزوی دارد و تاکنون 40 هزار نفر از بیش از 100 کشور جهان از آن فارغ التحصیل شده اند و هم اینک 30 هزار نفر از 120 کشور جهان در بیش از 150 رشته و گرایش  در حال تحصیل می‌باشند.

وی به گروه های مختلف آموزشی در جامعة المصطفی همچون فقه و اصول، فلسفه و عرفان و علوم انسانی و اجتماعی اشاره کرد و ابراز داشت: دستآوردهای مهمی در زمینه بومی سازی علوم انسانی و اجتماعی داشته ایم؛ زیرا لازم است که دانش های رایج دنیا با گزاره های اسلامی در نظر گرفته شود و این دامنه گسترده از علوم اسلامی و مطالعه تطبیقی بین اسلام و دانش های روز از امتیازات جامعة المصطفی است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی تعامل با همه مذاهب اسلامی و فعالیت آموزشی در این زمینه را از اصول حاکم بر جامعة المصطفی دانست و گفت: کسی که جامعة المصطفی را برای تحصیل انتخاب کند، می تواند هر مذهبی را که علاقه دارد انتخاب نموده و بر اساس همان مذهب، تحصیل کند؛ البته تاکید داریم که دانش پژوهان با سایر مذاهب اسلامی نیز آشنا شوند.

وحدت و عقلانیت؛ راه حل مشکلات موجود است

وی با بیان اینکه ما بر اساس تعالیم اسلام و گفتمان انقلاب، به وحدت اسلامی اعتقاد داریم گفت: برای حل مشکلات موجود باید بر عقلانیت، وحدت ، دوری از تعصب و پیشرفت علمی تاکید کنیم و معتقدیم که مراکز علمی و دینی می توانند زمینه وحدت و همبستگی در جهان اسلام را فراهم کنند .

امام جمعه موقت قم از کشور بنگلادش به عنوان کشوری مهم و پرجمعیت در جهان اسلام یاد کرد و گفت: این کشور می تواند نقش مهمتری را در جهان اسلام ایفا کند و ما آماده ایم تا روابط علمی و دینی مان را با کشور شما توسعه دهیم. هم چنان که برای پذیرش دانشجو و همکاری های علمی، آمادگی خود را اعلام می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: هم افزایی علمی و فرهنگی از سوی کشورهای اسلامی، منجر به شکل گیری قدرت جهانی اسلام خواهد شد و تجربه های جمهوری اسلامی ایران در عرصه های گوناگون، متعلق به تمام جهان اسلام بوده و ما آماده همکاری های بیشتر هستیم.

دعوت رسمی از رئیس جامعة المصطفی برای سفر به بنگلادش

آقای مطیع الرحمن وزیر امور دینی بنگلادش هم در این دیدار با تحسین فعالیت های علمی در جامعة المصطفی گفت: جامعة المصطفی در کشور بنگلادش، نهادی شناخته شده بودو فعالیت های آن تحسین برانگیز است.

وی با اشاره به تفاهمنامه وزارت دین بنگلادش با برخی وزارت خانه های مرتبط در ایران، نسبت به انعقاد تفاهمنامه مستقل با جامعة المصطفی ابراز علاقه کرد.

وزیر امور دینی بنگلادش همچنین به نمایندگی از نخست وزیر بنگلادش از حجت الاسلام والمسلمین اعرافی برای سفر به بنگلادش دعوت به عمل آورد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha