جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اعرافی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به تدوین سندهای مهمی نظیر سند آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور از سوی این شورا اشاره کرد و گفت: در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی نیز سند فرهنگی اخلاقی با همکاری دبیرخانه این شورای عالی تدوین شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،  حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی چهارشنبه سیزدهم اسفنددر دیدار با مهندس جلالی رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و مدیرکل منابع طبیعی استان قم با تسلیت شهادت حضرت صدیقه طاهره(س)، اظهار داشت: حضرت زهرا(س) بر اساس اعتقادات ما مقام عصمت دارد و مقامات ایشان در اذهان ما نمی گنجد چرا که علم الهی و غیبی است.

وی با اشاره به اینکه نام ها و القابی که برای حضرت زهرا(س) مطرح شده، نشان دهنده جامعیت شخصیت ایشان است، تصریح کرد: نسبت به القاب ائمه معصومین(ع) باید تامل کرد و برای شناخت شخصیت ها باید از آن ها بهره برد.

رئیس جامعة المصطفی افزود: القاب و نام گذاری ائمه اطهار(ع) از سوی جبرئیل صورت گرفت و به همین دلیل سند غیبی و ملکوتی دارد، چرا که نام های عادی نیست و هرکدام یک گنج می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی با اشاره به نام گذاری ام ابیها(س) با عنوان فاطمه، اظهار داشت: رسول اکرم(ص) در حدیثی می فرمایند «از آن جهت دخترم، «فاطمه» ناميده شد كه خداوند دوستداران او را از آتش به دور نگه داشته است».

وی افزود: همچنین امام صادق(ع) نیز در حدیثی فرمودند « از آن جهت «فاطمه» فاطمه ناميده شده كه مردم از شناخت او بريده و دور نگه داشته شده اند و فاطمه از بدی بریده و از آلودگی به دور بود».

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به انتساب لقب «محدثه» به حضرت زهرا(س)، ابراز داشت: حضرت زهرا(س) پس از رحلت رسول اکرم(ص)، با فرشتگان ارتباط داشت که این مسئله به  مصحف فاطمه(س) نام گرفت و همین محادثه و سخن گفتن جبرئیل با حضرت زهرا(س) سبب شد، به ایشان محدثه القاب شود.

*حضرت زهرا(س) رهبر سخت ترین بحران تاریخ بود

رئیس جامعة المصطفی با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) رهبر سخت ترین بحران تاریخ بوده است، افزود: دشمنان می خواستند جایگاه خاندان امام علی(ع) محو شود؛ حضرت زهرا(س) در آن مقطع تنها کسی بود که پیشگام شکستن این بن بست شد و سلمان و مقداد دنباله روی این رهبری شدند.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی با بیان اینکه حاصل مقامات حضرت زهرا(س) را میتوان در قالب خطبه فدکیه و سبک زندگی تربیتی ایشان مشاهده نمود، گفت: بر اساس سبک تربیتی حضرت زهرا(س)، چهره های بزرگی تربیت یافتند که همیشه در دنیا ابدی هستند.

*حضرت زهرا(س) الگوی زن نمونه است

وی با بیان اینکه دنیای امروز الگوگیری از شخصیت و سبک زندگی حضرت زهرا(س) است، ابراز داشت: الگوی حضرت زهرا(س) در مسئله زن و خانواده کلید حل مسائل دنیا است و معتقدیم امروز نیز این الگو مطرح است. 

*قم قلب تپنده تولید فکر و معرفت دینی است

امام جمعه موقت قم در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه متفاوت شهر مقدس قم با دیگر نقاط کشور اشاره کرد و گفت: کشور باید از هرکاری که برای پیشرفت قم می شود استقبال کند چرا که قم قلب تپنده تولید فکر و معرفت جهان است و حجم تولید فکری که در قم می شود را در هیچ نقطه ای از دنیا مشاهده نمی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی با اشاره به اینکه کانون های فکری و معرفتی دنیای اسلام اختصاص به سه دانشگاه و حوزه دارند، ابراز داشت: الازهر به تربیت اهل سنت معتدل اهتمام دارد؛ دانشگاهی در عربستان که افراد افراطی و تکفیری نیز تربیت می کند که دستاورد آن را می توان در قالب داعش مشاهده کرد؛ و حوزه علمیه قم که اشاعه دهنده اندیشه ناب اهلبیت(ع) است.

*قم نماد اندیشه حوزه و انقلاب است

وی با اشاره به اینکه قم برای ایران و جهان اسلام نماد تجلی اندیشه حوزه و انقلاب اسلامی است، ابراز داشت: این جایگاه نیازمند توجه خاصی است که از ظرفیت بزرگ مادی و معنوی برخوردار باشد.

این عضو جامعه مدرسین حوزه با تاکید بر اینکه خدمت به قم، خدمت به فکر و ایمان و معرفت دینی است، تصریح کرد: قم در اشاعه اندیشه معرفتی اسلام معتدل، حکیمانه و متین در مقابل اسلام بی منطق برخی کشورها نقش دارد و به همین دلیل هرخدمتی که به این شهر شود، خدمت به اندیشه و فکر دینی است.

آیت الله اعرافی افزود: درمان بسیاری از مشکلات عالم اسلام و بی منطقی ها این است که فکرها را اصلاح کنیم.

*نقش جامعة المصطفی در اشاعه تفکر اسلام

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه علمی و معرفتی جامعة المصطفی در عالم، اظهار داشت: جامعة المصطفی با تربیت دانش آموختگان معارف اهل بیت(ع) را به عالم معرفی کرده و در ترویج اسلام نقش داشته و اندیشه انقلاب را دنبال می کند و به ترویج زبان و ادب پارسی و حفظ  منافع ملی اهتمام دارد.

رئیس جامعة المصطفی تصریح کرد: این نهاد علمی، 100 هزار نفر را به زبان و ادب فارسی تربیت و به عالم عرضه کرده است که این خدمت عظیم را هیچ دانشگاهی نداشته است.

*المصطفی بیش از 40 هزار فارغ التحصیل دارد

آیت الله اعرافی افزود: جامعة المصطفی بیش از 40 هزار فارغ التحصیل در زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی، تحقیق، پژوهش و ترجمه و رسانه تربیت کرده است.

وی با بیان اینکه اکنون نیز بیش از 30 هزار نفر از 120 ملیت در جامعة المصطفی در حال تحصیل هستند، گفت: صدها مدرسه، دانشکده، موسسه و کالج وابسته به جامعة المصطفی در دنیا فعال هستند که به برکت کسانی است که روزی در این دانشگاه تحصیل کرده و به کشورهای خود بازگشتند.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: جامعة المصطفی از نهادهایی است که هرروز یک کتاب به زبان های مختلف انتشار می دهد. 

*نگاه مشترک جهانی المصطفی و منابع طبیعی

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه منابع طبیعی و محیط زیست از مباحث اساسی در ایران و خارج از کشور محسوب می شود، اظهار داشت: حوزه های تعاملی بین ما و محیط زیست وجود دارد که می توان با نگاه بین المللی آن را پیگیری نمود.

*تدوین دایرة المعارف کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست

وی به همکاری جامعة المصطفی و حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی در تدوین دایره المعارف کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست اشاره کرد و گفت: ما نگاه تاریخی تمدنی در این حوزه داشته ایم اما کافی نیست و به همین دلیل باید تولیدات جدید داشته باشیم که با خوش فکری نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی و پیگیری دکتر گرجی از اعضای هیئت علمی جامعة المصطفی، این کار مهم پایه ریزی شده است که پیش بینی می شود این دایره المعارف در 20 جلد چاپ شود که تاکنون 2 جلد از آن انتشار یافته است.

امام جمعه قم با تاکید بر اینکه این دایرة المعارف در صورتی که به زبان های عربی و انگلیسی ترجمه شود مورد توجه جهان اسلام نیز قرار می گیرد، گفت: تدوین این دایره المعارف تسهیل کننده اشاعه اندیشه های اسلامی است که کمتر مورد پردازش و پژوهش قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی با بیان اینکه با تدوین دایرة المعارف کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست گنجینه خوبی در ایران تولید می شود که جهان اسلام و دنیا نیز می توانند از آن بهره گیری کنند، گفت: ادارات کل استان با بقیه ادارات کل استان های دیگر باید متفاوت بوده و نگاه فلسفی، اخلاقی و فقهی داشته و رابط دستگاه خط فرمان و مجموعه های حوزوی باشند.

*لزوم پژوهش های فقهی، فلسفی و اخلاقی در حوزه محیط زیست

وی در ادامه بر لزوم تبیین منابع طبیعی و محیط زیست بر اساس نگاه فلسفی، فقهی معارفی و اخلاقی تاکید کرد و ابراز داشت: نهادهای جمهوی اسلامی در بخش های تولید و تحقیق از نگاه فلسفی، اخلاقی و فقهی نقش داشته باشند؛ البته این مسئله کار حوزه است اما توجه دستگاه های اجرایی به این بنیاد فکری و معرفتی لازم است.

رئیس جامعة المصطفی افزود: بر اساس نگاه فلسفی، فقهی و اخلاقی می توان به تولید فکر اهتمام داشت و رشته های دانشگاهی تاسیس کرد.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی تصریح کرد: جامعه المصطفی اکنون رشته های فقه پزشکی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را راه اندازی کرده است.

*تفکر اسلامی قادر به مقابله با بحران ها است

وی در ادامه با بیان اینکه نگاه فلسفی، فقهی و اخلاقی می تواند مشکلات حوزه منابع طبیعی را کاهش دهد، گفت: توان و ظرفیت حوزه بیش از این است که امروز مورد استفاده قرار می گیرد؛ با تفکر اسلامی می توان مسیر جامعه را تغییر داد و با بحران های پیش روی که شدیدتر هم خواهد بود می توان مقابله کرد.

این عضو جامعه مدرسین حوزه با تاکید بر اینکه فرهنگ عمومی جامعه نقش مهمی در مقابله با بحران ها دارد، ابراز داشت: بخش بین المللی جامعة المصطفی نیز می تواند همکاری مشترکی با منابع طبیعی در زمینه اشاعه فرهنگ داشته باشد.

*سند فرهنگی اخلاقی محیط زیست و منابع طبیعی تدوین شود

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به تدوین سندهای مهمی نظیر سند آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور از سوی این شورا اشاره کرد و گفت: در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی نیز  سند فرهنگی تولید شود؛ ما آماده رایزنی با دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم تا از نگاه فرهنگ و اخلاقی این سند تولید شود.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی با بیان اینکه اهتمام شورای عالی انقلاب فرهنگی در بحث افزایش جمعیت نوع نگاه ها را تغییر داد، ابراز داشت: نقشه راهبردی علمی کشور نیز که دستاورد این شورا است تاثیرگذار بود تا خط مشی های علمی کشور بر اساس این سند پیش برود.

*مسئولان به قم توجه ویژه داشته باشند

وی بر لزوم توجه به قم و حوزه منابع طبیعی قم تاکید کرد و اظهار داشت: اگر امروز به قم رسیدگی نشود  ممکن است روزی از قطب علمی بودن و محور بین المللی بودن فاصله بگیرد؛ قم شهری است که قطب جهانی می باشد و برای حفظ این هویت باید تلاش کرد.

رئیس جامعة المصطفی افزود: کشورهای مختلف دنیا، شهر دانشگاهی دارند که به آن نگاه ویژه ای می کنند؛ در قم حوزه بین المللی وجود دارد که به تربیت نخبگان 120 کشور می پردازد و الهام بخش و مروج  افکار تشیع و انقلاب است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: حوزه علمیه قم پیش از آن که 50 ساله شود، امام راحل(ره) را تحویل داد که با ایجاد انقلاب اسلامی، در دنیا تاثیرگذار بود.

*تقدیر از تلاش های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور

وی در پایان با تقدیر از خدمات سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، اظهار داشت: گزارش خوبی ارائه شد که و تلاش شما مشکور است اما حوزه منابع طبیعی و مسائل محیط زیست قم نیازمند توجه بیشتر است که حتما توجه خواهید داشت.

انتهای پیام/313/33

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha