شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
فروپاشی خانواده

حوزه/ مدیر مدرسه امام حسین(ع) تهران، با اشاره به رواج بی‌اخلاقی در جوامع غربی، گفت: اگر اخلاق اسلامی در روابط خانواده ها حاکم باشد، شاهد مستحکم تر شدن نهاد خانواده ها خواهیم بود.

حجت الاسلام رحیمی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با تاکید بر اینکه بررسی ریشه ای خطبه فدکیه نیازمند کار کارشناسی است و ما باید تبیین این مطلب را از اندیشمندان و بزرگان حوزه پیگیری کنیم، اظهار داشت: به نظر بنده موضوع های مطرح شده در خطبه فدکیه باید تبیین شود و آن اهداف و بیانات حضرت صدیقه کبری(س) و شرایط زمانی آن دوران در واقع به عنوان زیر ساختار نقطه وحدت بیان گردد.  خطبه فدکیه واقعیتی است که در کتاب های اهل سنت نیز آمده. منتهی بیان این واقعیت باید به گونه ای باشد که اولاً موجب بروز اختلاف های مذهبی نشود و ثانیاً از آن طرف نسبت به حذف واقعیت های تاریخ حساس باشیم و آنچه را که در اصل اتفاق افتاده و موجب ایراد این خطبه توسط حضرت شده بازگو و روشنگری گردد.

مدیر مدرسه امام حسین(ع) تهران، با اشاره به اینکه فرمایش های مقام معظم رهبری در این خصوص می تواند مبنای فکری مناسبی باشد، افزود: اگر ما نگاه و فرمایشات ایشان را سرلوحه کارمان قرار دهیم، می توانیم تصویری منظم و قوی از خطبه فدکیه و وقایع اتفاق افتاده داشته باشیم. در عین اینکه حافظ اعتقادات خودمان هستیم، بتوانیم به آن نقطه وحدت بین مسلمین نزدیک بشویم.

وی با اشاره به اینکه برخی ادعا می کنند خطبه فدکیه نزاعی شخصی میان دو طرف بود، گفت: برخی معاندین شیعه و سنی با بیهوده گویی های این چنینی در اصل به دنبال تضعیف اسلام هستند. در حالی که اگر هر اندیشمند منصفی سرتاسر خطبه فدکیه را مطالعه کند، به این آگاهی می رسد که خطبه فدکیه نمادی از مظلومیت دین و ولایت است و حضرت با تمام وجود ایستادند تا دین از مسیر اصلی اش منحرف نگردد.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه حضرت زهرا(س) پرچمدار دفاع از آرمان های توحید و پیامبر(ص) است، اظهار داشت: خطبه فدکیه حضرت صرفا دفاع از شخص نیست بلکه دفاع از نماد اسلام ناب محمدی است. کما اینکه در کتاب های اهل سنت نیز ذکر شده و برخی از بزرگان آنها نیز معتقد و معترفند که اعتراض حضرت زهرا(س) شخصی نبوده، بلکه در دفاع از آرمان های پیامبر(ص) و نیز در دفاع از حق ولایت امیرامومنین(ع) بود.

وی با اظهار تاسف از اینکه عده ای سعی دارند الگوی نهاد خانواده های ایرانی را جوامع غربی معرفی کنند، گفت: در یک دوره ای در جامعه ما بیش از حد معمول به مباحثی درباره استقلال زن پرداخته شد و این برخلاف آموزه های اسلامی ما بود.

حجت الاسلام رحیمی در پایان با اشاره به اینکه در زندگانی مشترک حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) فقط اخلاق شخصیتی حاکم بود، گفت: محبت و اخلاق اسلامی بین این دو بزرگوار یک سیره بود، نه حقوق متقابل، و متاسفانه در جامعه ما بیشتر حقوق متقابل حاکم است تا اخلاق، و این باعث به چالش کشیده شدن روابط بین زن و شوهر شده. کما اینکه در غرب هم اینگونه است. اخلاق اگر در روابط ما حاکم باشد شاهد مستحکم تر شدن نهاد خانواده خواهیم بود. ما باید الگوی مان حضرت زهرا(س) باشد که هم بانویی نمونه بودند و هم یک مادر نمونه، آنهم با پاکدامنی در اندیشه، در اخلاق، و پاکدامنی در همه زمینه ها.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha