پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‌الاسلام خزاعی ـ امام جمعه نهبندان

حوزه/ متاسفانه جامعه از سبک زندگی اسلامی فاصله گرفته، دچار تجمل گرایی شده که باید در میان مباحث و تبلیغ دین، برای جلوگیری از گسترش این مسئله سبک زندگی چهارده معصوم(ع)را تبیین و ترویج داد.

حجت الاسلام عباسعلی خزاعی، امام جمعه نهبندان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، با بیان اینکه اسلام دین تک بعدی نیست، گفت: در اسلام به همه جنبه ها و ابعاد زندگی افراد برای رسیدن به کمال و زیبایی توجه شده است.

وی در مورد بعد جمال و زیبایی در زندگی اظهار کرد: درآموزه های دینی آمده که خداوند جمیل و زیباست و زیبایی را دوست دارد و تاکید شده که افراد به جمال و زیبایی به بهترین شکل و وجه ممکن اهمیت دهند .

حجت الاسلام خزاعی در مورد تجمل اظهار کرد: تجمل در واقع از کلمه جمال بوده و به معنی زیبایی است و از این نظر بار مثبتی برای فرد و جامعه دارد.

وی ادامه داد: تجمل  و زیبایی هم معنا و نتیجه مثبتی و هم نتیجه منفی دارد، بازخورد مثبت آن این است که انسان به خودش برسد و زیبا در جامعه ظاهر شده به بهداشت و نظافت اهمیت دهد که خیلی مورد تاکید اسلام است.

امام جمعه نهبندان بعد منفی تجمل را زیان آور و خطر ناک دانست و اظهار کرد: تجمل نباید به افراط وتفریط،  اسراف و هم چشمی تبدیل شود که باعث ویران کردن بنیان خانواده و جامعه می شود.

حجت الاسلام خزاعی با بیان اینکه تجمل گرایی باعث فحشا و منکرات می شود افزود: اگر افراد آن زینتی را که اسلام سفارش کرده است در زمان و مکان و جای خود استفاده نکنند موجب فحشا و منکرات می شود.

وی ادامه داد:در آموزه های دینی آمده که زن می تواند بهترین آرایش را در خانه داشته باشد ولی اگر با این زینت در جامعه ظاهر شود به فساد و فحشا می انجامد بنابراین زیبایی در خانه برای همسر(همسران با هم) تاکید شده ولی در کوچه و بازار به طوری که جلب توجه شود ممنوع بوده و نهی شده است.

امام جمعه نهبندان بیان کرد: ماهواره و شبکه های خارجی  با ترویج تجمل گرایی غربی باعث فساد و بی قیدی در جامعه می شوند که باید خانواده های مسلمان هوشیار و مواظب باشند.

وی با اشاره به داشتن جامعه اسلامی و زیبا تاکید کرد: کشور اسلامی از هر جهت باید زیبا باشد باید از نعمت هایی که خداوند در اختیار انسان ها قرار داده، به درستی استفاده کند یعنی باید از نعمت های پاک و زیبا استفاده کند ولی این نباید به اسراف و تجمل گرایی و یا وابستگی افراد به کشورهای دیگر بی انجامد.

حجت الاسلام خزاعی بیان کرد: در قرآن آمده" کلو و اشربوا و لا تسرفوا... بخورید و بیاشامید ولی اسرف نکنید و این تنها در مورد خوردن و آشامیدن نبوده در خصوص مسکن, لباس و... هم این گونه است.

وی ضمن اشاره به سیره چهارده معصوم خاطر نشان کرد: مردم جامعه نباید هیچ وقت به بالادستی خود نگاه کنند (از حیث مادی) بلکه باید به پایین دست خود مراجعه کرده و زمانی که به افراد بی بضاعت و فقیر می رسند و سطح زندگی آن ها را مشاهده می کنند، شکر گزار نعمت های الهی باشند و در حد توان به آنها کمک کنند.

حجت الاسلام خزاعی  در خصوص وظیفه روحانیت و حوزه های علمیه خاطر نشان کرد: لازم است که آموزه های دینی و سبک زندگی اسلامی را برای مردم تبیین کنند تا جامعه اسلامی ما جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

وی با بیان اینکه  در چند سال اخیر مقام معظم رهبری روی سبک زندگی اسلامی خیلی تاکید کردند، افزود: متاسفانه جامعه از سبک زندگی اسلامی فاصله گرفته و دچار تجمل گرایی شده که باید در مباحث برای جلوگیری از گسترش این مسئله سبک زندگی چهارده معصوم(ع)را تبیین و ترویج داد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha