جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مظاهری اصفهان

حوزه/ همه حوزویان وظیفه دارند مانع مهجوریّت فقه سنّتی و جواهری شوند؛ چرا که حیات حوزه‌های علمیّه وابسته به مجتهدپروری است و این امر با اهتمام به فقه جواهری میسّر می‌گردد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حضرت آیت‌الله‌ مظاهری در دیدار آیت‌الله طباطبایی نژاد و مدیران حوزوی و مسئولین مدارس علمیه استان اصفهان، حوزه‌های علمیّه را پایه و اساس تشیع خواندند و تأکید کردند: تلاش برای حفظ و حراست از کیان حوزه‌های علمیّه یک وظیفه همگانی است و عموم روحانیّت خصوصاً متصدّیان اداره حوزه‌ها باید توجه جدّی به این موضوع داشته باشند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اداره حوزه‌های علمیّه و نیز اداره مدارس حوزوی، با ظرافت‌ها و حسّاسیّت‌های خاصی همراه است، خاطرنشان کردند: مدیران مدارس باید با رفاقت و همدلی، به تربیت علمی، اخلاقی و دینی طلاب بپردازند و توجه داشته باشند که برخوردهای تند همراه با اجبار و اکراه، هیچ گاه نتیجه مثبت نخواهد داد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان در این زمینه تأکید کردند: یک مدیر در مدرسه علمیّه یا یک استاد، باید خود به آنچه می‌گوید عمل نماید و به عبارت دیگر، با تربیت عملی، شاگردان خود را بسازد.

حضرت آیت‌الله ‌ مظاهری در بخش دیگری از بیانات خود، ضرورت اهمیّت به موضوع اساسی تقوا را در حوزه‌های علمیّه، یادآور شده و افزودند: تقیّد به ظواهر شرع، اجتناب جدّی از گناهان و اهمیّت به واجبات و مستحبّات، یکی از موضوعات بسیار مهم و اساسی است که طلاب، فضلا و مدیران و متصدّیان اداره حوزه‌های علمیّه باید نسبت به گسترش آن در جامعه و در حوزه‌ها اهتمام جدی داشته باشند.

معظّم‌له دراین زمینه افزودند: بی‌توجّهی به تقوا، به تدریج انسان را به جایگاهی می‌رساند که به تصور ثواب و برای رضای خدا، مرتکب گناهانی نظیر غیبت، تهمت و شایعه می‌شود که این گونه گناهان و توجیهات، به هیچ وجه زیبنده جامعه اسلامی، خصوصاً حوزه‌های علمیّه نیست.

معظم له، رعایت نظم و اهتمام به انضباط را یکی از رموز و نشانه‌های موفقیّت افراد و بزرگان برشمرده و تصریح کردند: طلّاب علوم دینی باید از همان ابتدای طلبگی به رعایت نظم اهمیّت بدهند و اساتید و مدیران مدارس علمیّه نیز لازم است هم خود منظّم باشند و هم طلّابی منظّم تربیت نمایند.

حضرت آیت‌الله‌ مظاهری در بخش پایانی بیانات خود، لزوم اهتمام جدّی حوزه‌های علمیّه به فقه جواهری و فقه سنّتی را یادآور شده و تأکید کردند: همانطور که قبلاً‌ نیز بارها متذکّر شده‌ایم، همه حوزویان وظیفه دارند مانع مهجوریّت فقه سنّتی و جواهری شوند؛ چرا که حیات حوزه‌های علمیّه وابسته به مجتهدپروری است و این امر نیز با اهتمام به فقه جواهری میسّر می‌گردد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان همچنین با تقدیر از زحمات و خدمات مدیریّت حوزه‌علمیّه استان به ویژه از آیت‌الله طباطبایی‌ نژاد، افزودند: حوزه اصفهان در زمان حاضر یکی از حوزه‌های موفق و پررونق است و پیشرفت‌ها و موفقیّت‌های آن مرهون زحمات مدیران و متصدّیان اداره این حوزه، به ویژه آیت‌الله طباطبایی است.

در ابتدای این دیدار، آیت‌الله طباطبایی نژاد، مدیر حوزه علمیّه اصفهان گزارشی از عملکرد، برنامه‌ها و اهداف حوزه استان ارائه داد.

انتهای پیام

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha