جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سیدمحمود صانعی

حوزه/ دوره تربیت مربی فن رثا از سوی معاونت فرهنگی تربیتی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، به نقل از  روابط عمومی حوزه‌ خواهران، حجت‌الاسلام سیدمحمود صانعی مدیر تبلیغ حوزه‌های علمیه خواهران گفت : این دوره به منظور تامین مربیان فن رثا و مدیحه‌سرایی حوزه‌های علمیه، به منظور آشنایی و ارتقای سطح علمی مهارتی طلاب و مبلغان با مضامین و روش‌های صحیح ذکر مصیبت و مدیحه‌‌سرایی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یكی از اركان مهم و تاثیرگذار سخنرانی‌های دینی و خطابه، بیان مصائب و مراثی اهل بیت(ع) است، گفت: این امر به اندازه‌ای مهم، ضروری و نقش‌آفرین است كه معصومین(ع) و علمای ربانی همواره بدان سفارش و نسبت به اقامه صحیح آن اهتمام داشته‌اند.

مدیر تبلیغ حوزه‌های علمیه خواهران گفت: با عنایت به تاثیرگذاری مجالس و محافل مذهبی خواهران در تبیین و ترویج معارف دینی همچنین ضرورت ذکر مصائب اهل بیت(ع) در این محافل به صورت صحیح و مستند،  ضروری است مبلغان خواهر نسبت به ارتقای سطح علمی مهارتی خویش جهت استفاده از مضامین و شیوه‌های مطلوب و صحیح مرثیه‌خوانی و مدیحه‌سرایی در عرصه تبلیغ اقدام نمایند.

وی افزود : در راستای تحقق این مهم، معاونت فرهنگی تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران در نظر دارد اولین دوره تربیت مربی تبلیغ با رویکرد «تربیت مربی فن رثا» را برگزار نماید.

حجت‌الاسلام صانعی ضمن تبیین فرایند برگزاری این دوره گفت: دوره مذکور شامل مباحث نظری، کارگاهی و سیر مطالعاتی کتب مقاتل می‌شود که با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی، محتوا، مراحل و شیوه اجرایی آن مورد بررسی و تایید قرار گرفته است.

وی زمان برگزاری بخش نظری این دوره را 27 تا 29 فروردین‌ماه ذکر کرد و گفت: در بخش نظری موضوعاتی از قبیل کلیات و مبانی رثا، عناصر و ارکان محتوایی و اجرایی مرثیه، آشنایی با کتب مقاتل، سبک‌های اجرا در انواع مجالس، کلیات و مبانی ادعیه ، زیارات و مناجات، روش‌های برداشت از مفاهیم و معارف ادعیه، زیارات و مناجات، اصول، مراحل و انواع روش‌های اجرای ادعیه، زیارات و مناجات، آسیب‌ها و آفات مرثیه‌خوانی ارائه خواهد شد.

مدیر تبلیغ افزود: پس از برگزاری مرحله نظری، شرکت‌کنندگان نسبت به مطالعه دقیق کتب مقاتل مورد نظر،  اقدام خواهند نمود و افرادی که موفق به احراز امتیاز لازم بشوند در مرحله کارگاهی شرکت می‌کنند. در این مرحله هر یک از افراد با توجه به سبک‌ها و روش‌های آموزش‌دیده، اقدام به ارائه خواهند نمود و سایر شرکت‌کنندگان نیز به نقد، ارزیابی و تصحیح سبک اجرا شده می‌پردازند.

وی در مورد شرکت‌کنندگان دوره گفت: با عنایت به برگزاری موفق دوره‌های تربیت مربی فن خطابه از سوی معاونت فرهنگی تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران در سال‌های گذشته، این معاونت اقدام به شناسایی مربیانی نمود که در زمینه مرثیه و مدیحه‌سرایی نیز توانمندی و استعداد کافی دارند، این افراد به ترتیب و بر اساس جدول زمان‌بندی‌شده در دوره شرکت و در صورت کسب امتیاز لازم، اقدام به تدریس آموزه‌های دوره به مبلغان و طلاب حوزه‌های علمیه خواهران خواهند نمود.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha