پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت‌‌الله حائری

حوزه/ وقتی مهریه نقدی پرداخت شود زندگی ها از حالت یک نواختی خارج می شود؛ این کار باعث می‎شود که یک رنگی با یکدیگر بیشتر شود و با صلح و صفا با هم زندگی کنند و حتی جهیزیه را هم باید از همین مهریه پرداخت نمود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله حائری شیرازی امروز در نخستین گردهمایی فرهنگی و آموزشی دبیران کانون‌های دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه پیام نور در مجتمع یاوران مهدی(عج) با اشاره به اهمیت پاسداشت عملی قرآن کریم گفت: روزی شخصی از من سوال پرسید که چگونه قرآنی که 1400سال پیش نازل شده است برای امروز ما برنامه دارد.

وی افزود: به او گفتم که زمین همیشه پر نعمت و  پر از راز است، ولی هنوز پس از گذشت میلیونها سال استحصال بشر از زمین بیشتر شده و رازهای پیچیده تری را نیز در خود جای داده است؛ به همین جهت است که قرآن نیز پس از گذشت قرن ها هنوز نعمات خود را به بشر ارزانی داشته و هنوز هم گنج های نهفته ای در دل خود جای داده است که بشر باید به کمک مفسران واقعی دین به آنها برسند.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: زندگی انسان ها، نیازمند نور آفتاب است و اگر نور آفتاب نباشد نه اینکه کسی زنده نخواهد ماند بلکه آب که مایه حیات است نیز به جای سیراب کردن زمین، آن را منجمد می کرد.

وی گفت: حکم قرآن نیز چنین است زیرا نور قرآن همه چیز را روشن می کند و باعث می شود تا انسان با نور یقین همه جا را ببیند و حتی این نور باعث افزایش ترکیبات مختلفی می شود که روح انسان را پالایش می کنند.

آیت الله حائری شیرازی گفت: یکی از کارهای فرهنگی که باید برای جوانان انجام شود این است که می‌بایست عزت دادن به زنان جامعه را نهادینه کنیم؛ زیرا زنی که عزت داشت هم خود سلامت می‌ماند و هم جامعه را عزت مند می کنند.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: ازدواج حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) الگوی کامل یک ازدواج اسلامی است؛ زیرا در خرید و جهیزیه و مهریه و مخارج  دیگر نشانه هایی مطرح شد که کسی نه مقروض شود و نه تجملات زاید در زندگی ایجاد شود.

وی افزود: وقتی مهریه نقدی پرداخت شود زندگی ها از حالت یک نواختی خارج می شود؛ این کار باعث میشود که یک رنگی با یکدیگر بیشتر شود و با صلح و صفا با هم زندگی کنند و حتی جهیزیه را هم باید از همین مهریه داده شود زیرا با این کار صرفه جویی بیشتری در جهیزیه خریدن انجام می‌شود.

آیت الله حائری شیرازی اظهارکرد: کسی حق ندارد دین را بر اساس خواسته شخصی و سلیقگی خود عمل کند زیرا دین همان چیزی است که از جانب خداوند نازل شده است و سلیقه پیامبر در آن دخالتی نداشته است.

عضو خبرگان رهبری بیان کرد: اسلام مومنان را به سه ماموریت واداشته است که باید سرلوحه همه کارهای فرهنگی در دانشگاه های ما نیز قرار بگیرد که اولین آن تفقه در دین است که ثمره آن بصیرت خواهد بود.

وی گفت:  صبر حوادث و مصیبت‌ها و اندازه نگاه داشتن در زندگی که برایند آن همان اقتصاد مقاومتی است مهمترین فرمایشات قرآن به ماست؛ ملت ما در جنگ تحمیلی صبر بر بلایا و مصیبت کردند؛ صبر نسبت به ایمان مثل سر بر بدن است.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: وقتی که امام راحل قطعنامه را پس از هشت سال شعار جنگ جنگ تا پیروزی سر دادن، پذیرفتند، همه مردم تبعیت کردند؛ زیرا او را ولی و نائب امام زمان(عج) می دانستند و امروز نیز می دانند و به همین خاطر است که این بصیرت باعث دوام این انقلاب شد.

وی گفت: این بصیرت مشکل و معضل همه گذشتگان بوده است و ائمه (ع)ما بسیار در این مساله در رنج بوده اند، زیرا مردم زمان آنها اصلا قدر آنها را ندانستند و همین قدرنشناسی باعث غیبت شد و امروز امام زمان(عج)  ما را امتحان می کند که ببیند ما دوست دار واقعی حضور ایشان هستیم یا خیر.

این استاد حوزه بیان کرد: کسانی که به دنبال فعالیت فرهنگی هستند در ابتدا باید تفقه در دین را آموزش دهند که برآیند آن بصیرت است؛ بصیرت است که ما را از داعش و تکفیری ها جدا کرده است وگرنه آنها صبر بر سختی و جهاد ظاهری کرده اند ولی آنها بصیرت ندارند که اینگونه با کشتن خود و دیگران، آب به آسیاب دشمن می‌ریزند.

وی گفت: مستکبران به دنبال ایجاد مخالفت گرایی ایرانیان نسبت به دین و همچنین ایجاد تحجر در جامعه عرب و ایجاد گروه‌هایی چون وهابیت به دنبال سیطره نظام افراط و تفریط در اسلام و مسلمانان بودند.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: آثار اعمال که آنها این بود که امروز عربستان با سرمایه دینی و مسلمانان جهان مردم مظلوم یمن را بمباران می‌کند و باعث می‌شود که اسرائیل در آسودگی به سر ببرد.

وی افزود: تقدیرالمعیشه همان اقتصاد مقاومتی است که باید در دانشگاههای ما به خوبی آموزش داده شود؛ اگر اسلام شناسی را در دانشگاه ها، تقویت کنیم می‌توانیم به این الگوهای اصیل در جامعه برسیم.

آیت الله حائری شیرازی اظهارکرد: الگوی اقتصاد غربی پول را به اقتصاد وصل کرده است ولی اسلام چنین امری را تجویز نمی‌کند زیرا وقتی پول بیمار شد قرضی که داده می‌شود حتما باید با ربا برگردد؛ وقتی پول بیمار شد همه اقتصاد ما بیمار خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha