یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله حائری شیرازی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: روزه دار بوسیله ی ترک گناهان، نفس اماره را مهار و کنترل نموده و در اختیار خویش می گیرد.

آیت الله حائری شیرازی، عضو خبرگان رهبری در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، در فارس با تاکید بر اهمیت ماه مبارک رمضان گفت: روزه، عبادت بسیار مهم و ارزشمندی است که اگر با آداب و شرایط مخصوص و با همان کیفیت که شارع مقدس اسلام خواسته، انجام بگیرد در خودسازی و تزکیه و تهذیب نفس تاثیر فراوانی دارد.

این استاد حوزه، افزود: روزه در مرحله تزکیه نفس و آماده ساختن آن برای تکامل کاملا تاثیر دارد؛ روزه دار بوسیله ی ترک گناهان نفس اماره را مهار و کنترل نموده در اختیار خویش قرار می دهد.

وی اضافه کرد: ایام ماه مبارک رمضان دوران جهاد با نفس و تمرین خود نگهداری است.در این دوران علاوه بر اینکه نفس را از گناهان و آلودگی ها پاک می سازد، حتی از لذائذ مشروع مانند خوردن و آشامیدن نیز چشم پوشی می نماید و بدینوسیله به نفس خویش صفا و نورانیت می دهد. زیرا گرسنگی موجب صفای باطن و توجه به خدا می باشد. انسان در حال گرسنگی غالبا از حال خوشی برخوردار است که در حال پر بودن معده، آن حال را ندارد.

عضو خبرگان رهبری گفت: روزه در تحصیل تقوا تاثیر فراوانی دارد و به همین جهت در قرآن کریم، حصول تقوا به عنوان هدف تشریع روزه معرفی شده است.

این استاد اخلاق تصریح کرد: کسی که ماه رمضان را روزه بگیرد، چون روزه دار است در طول ماه از ارتکاب گناه و اخلاق زشت اجتناب نموده و با  تسلط بر نفس خویش می تواند بعد از ماه رمضان نیز همین حال ترک گناه را ادامه بدهد.

وی گفت: روزه، یک عبادتست که با اخلاص و قصد قربت موجب پرورش و تکمیل نفس و تقرب الی الله می شود، مانند سایر عبادات. با ترک گناهان ، قلب روزه دار صیقلی و پاک می شود، از هر فکر و ذکری غیر از خدا جدا می شود.

آیت الله حائری شیرازی، اضافه کرد: ایام روزه داری بهترین اوقات عبادت و نماز و دعا و قرائت قرآن و ذکر و خیرات است. زیرا نفس برای حضور قلب و اخلاص و توجه به خدا از هر زمان دیگری آماده تر است

عضو خبرگان رهبری، در پایان با اشاره به جایگاه دعا  عنوان کرد: اعمال و ادعیه فراوانی برای ماه مبارک رمضان در کتب دینی ما وارد شده است که باید به آنها اهتمام داشته باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha