شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله حائری شیرازی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: تجملات، تشریفات، جهیزیه‌ها و مهریه‌های سنگین از جمله موانع اساسی ازدواج جوانان است و اگر این روند ادامه یابد نتایج تلخ و ناگواری را در پی خواهد داشت.

آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، در مورد ازدواج آسان و انتخاب همسر بیان داشت: در جامعه نباید خواستگاری‌ها سطحی گرفته شود، ما برای خرید گوشی تلفن همراه و یا انتخاب رشته دانشگاه، تحقیق می‌کنیم، ولی از کنار مهمترین چیزی که اصل زندگی و تعیین کننده سرنوشت است، بسیار ساده عبور می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اگر آن طور که دین به ما آموخته، مردم زندگی خود را مدیریت کنند، شاهد معضلات اجتماعی مثل کاهش ازدواج و افزایش طلاق نخواهند بود، افزود: اگر همه عروس‌ و داماد‌ها از ازدواج فاطمه زهرا (س) و حضرت علی (ع) سرمشق بگیرند و مانند آن‌ها عمل نمایند، مطمئنا خوشبخت خواهند شد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بسیاری از جوانان به خاطر هزینه‌های گزاف عقد و عروسی و ...، بر خلاف میل باطنی، از ازدواج می‌گریزند، افزود: یکی از دلایل ازدواج نکردن دختران به خاطر عدم توان خانواده‌ها در تأمین جهیزیه آنهاست و این مسئله کمر خانواده ها را می شکند.

آیت الله حائری شیرازی با اشاره به این که تمام جهیزیه و خرج عقد و عروسی حضرت فاطمه زهراء (س) در آن زمان از زرهی که حضرت علی (ع) فروخت، تامین شد، تصریح کرد: اگر بار جهیزیه از دوش خانواده عروس برداشته شود، همه دخترهایی که در خانه هستند، ازدواج کرده و به خانه بخت می روند.

وی با انتقاد شدید از مهریه‌های سنگین و ابراز تاسف از این که در یک کشور اسلامی مانند ایران برای عقد یک عروس 20 هزار سکه تعیین می کنند، خاطرنشان کرد: مهریه سنگین خوشبختی آور نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: تجملات، تشریفات، جهیزیه‌ها و مهریه‌های سنگین از جمله موانع اساسی ازدواج جوانان است و اگر این روند ادامه یابد نتایج تلخ و ناگواری را در پی خواهد داشت.

آیت الله حائری  شیرازی، مسئولیت روحانیت را در فرهنگ سازی ازدواج آسان سنگین خواند و گفت: روحانیون باید در تمام مسائل به ویژه مسائل جوانان و ازدواج، در منبرها، محافل و مجالس به مردم بگویند که ازدواج باید آسان گرفته شود تا مشکلات مربوط به کاهش ازدواج جوانان و افزایش طلاق برطرف شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ازدواج آسان از دستورات اسلام است و تنها راه گسترش آن، مقابله با برخی رسم و رسومات غلط و پر هزینه است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha