جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام قرائتی

حوزه / رئیس ستاد اقامه نماز کشور توکل بر خدا و اخلاص را رمز ماندگاری کارها دانست و گفت: کسی که به خاطر مخارج سنگین ازدواج نمی‌کند، مشکل اعتقادی دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین  محسن قرائتی، در نهمین جلسه  تفسیر قرآن خود که  در مدرسه علمیه عالی  نواب برگزار شد،با بیان عدالت خدا و راه های جبران کمبودها، اظهارداشت: عدل به معنای تساوی نمی باشد، مثلا اینطور نیست که اگر معلم، عادل باشد، به همه شاگردان یک نمره می‌دهد.

وی در پاسخ به این شبهه که عده ای می گویند چون من این ضعف را دارم پس خداوند عادل نیست ، با اشاره به روایتی از امام علی(ع)گفت: در این زمینه اگر دیدید کسی ضعفی دارد، باید نگاه کنید که در ازای آن چه قوتی دارد؛ یعنی هیچ کس کاملا منفی نیست و مهم این است که هر کس هر جا هست، درست و خالص حرکت کند؛ طلبه‌ای که می‌بیند در رشته‌ای ذهنش نمی‌کشد باید رشته خود را عوض کند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور، افزود : از سوی دیگر خداوند به اندازه نعمت هایی که داده مواخذه می کند و عدالت خداوند در این جهت می باشد؛ لذا در روایت داریم که خداوند به مقدار انفاق نگاه نمی‌کند بلکه به درصد آن از مال شخص نگاه می‌کند و بر اساس آن ثواب می‌دهد.

وی ابرازداشت: کمبودها و عدم توانایی انسان برای انفاق بیشتر با نیت جبران می‌شود، مثلا اگر کسی نیت کند که صد نفر را افطاری دهد ولی نتواند و فقط به دو نفر افطار دهد، خداوند ثواب صد نفر به او می‌دهد؛ دوم اینکه در آخرت جبران می‌شود، در حدیث داریم که روز قیامت در مقابل کمبودها چنان هدیه‌ای به شخص داده می‌شود که می‌گوید ای کاش در دنیا هیچ نداشتم.

این استاد حوزه، در بیان فلسفه سختی ها و مشکلات گفت: سختی‌ها برای ساخته‌شدن انسان است البته باید در هرکاری اخلاص داشته باشیم چرا که  کلید کارها اخلاص است و کار اگر چه کم باشد با اخلاص ماندگار می‌شود.

وی، به نقش دعا در زمینه حل مشکلات اشاره و یادآور شد: البته  گاهی نیز نمی‌دانیم دعا چیست، مثلا کسی که به خاطر مخارج سنگین ازدواج نمی‌کند، مشکل اعتقادی دارد، یعنی در واقع می‌گوید: اگر یکی باشم خدا قادر است مخارج من را بدهد ولی اگر دوتا باشم خداوند قادر نیست.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی، در بخش پایانی سخنان خودبر  احسان به والدین تاکید کرد و با اشاره به آیه «وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْسانا» گفت: این آیه همیشه در کنار توحید به خداوند آمده است، یعنی فقط بنده خدا باشید و بعد از خداوند، عامل وجودی شما پدر و مادر هستند.

به گفته رئیس ستاد اقامه نماز کشور ، ساده‌ترین کلمات قرآن برای باسوادترین مردم کره زمین حرف دارد ولی ما هنوز مزه آن را نچشیده‌ایم.

انتهای پیام 313/18

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha