یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام ملکی مدیر مدرسه معصومیه

حوزه / مدیر مرکز تخصصی تفسیر حوزه با تأکید بر این که انسان قرآنی همواره دغدغه هدایتگری دارد، ابراز داشت: اگر آدمی سبک زندگی رحمانی را در زندگی خویش دنبال نکند، درگیر سبک‌های شیطانی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین ملکی در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم با موضوع "سبک زندگی قرآنی" که در سالن اجتماعات مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد، ضمن تأکید بر این که باید وقت بیشتری را برای تربیت فرزندان اختصاص دهیم، تصریح کرد: باید با نشست و برخاست‌های مداوم با فرزندان، فعالیت‌های روزمره یکدیگر را مرور نموده، با مشورت خواهی، احساسات عاطفی میان والدین و فرزندان را ارتقاء دهیم.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه در ادامه ضمن اشاره به آیات سوره لقمان، اظهار داشت: جلوه‌ای از سبک زندگی قرآنی و نخستین اصل اساسی که در عرصه تربیتی مورد تأکید لقمان حکیم قرار می‌دهد، جهان‌بینی و وحدانیت است.

محور و اصل تمام عشق‌ورزی‌ها

وی با تأکید بر این که بندگی ذات اقدس الهی، مهمترین شرط در زندگی قرآنی است، ابراز داشت: محور و اصل تمام عشق‌ها و عشق‌ورزی‌ها خداوند متعال است و عشق به ابا عبدالله الحسین(علیه السلام) نیز به خاطر بندگی خالصانه این وجود مقدس در درگاه ایزد منان، است.

مدیر مرکز تخصصی تفسیر حوزه علمیه قم  پرهیز از ریا را یکی از مهمترین اصول سبک زندگی قرآنی عنوان کرد و یادآور شد: در پیاده سازی سبک زندگی قرآنی باید، پرهیز از شرک جلی و شرک خفی، که همان ریا و نفاق درونی است، جدی گرفته شود.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه آیه « يَا بُنَيَّ إِنَّهَا إِن تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ فَتَكُن فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ » (سوره لقمان، آیه 16) را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: کوچکترین و مخفی‌ترین عمل آدمی در محضر الهی آشکار بوده، خداوند متعال برای آن جزائی قرار خواهد داد.

نماز آغازی بر نهادینه‌سازی یاد خدا

وی با بیان این که لقمان حکیم در سیره تربیتی خویش، ضمن تأکید بر اصلاح جهان‌بینی و توجه نگاه‌ها به سمت ذات اقدس الهی، به ورود در عرصه عمل به دستورات الهی، سفارش می کند، اظهار داشت: نماز آغازی برای دائمی شدن، یاد خداوند در نهان آدمی است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با اشاره به آیه 200 سوره بقره، تصریح کرد: همان‌گونه که انسان بعد از اقامه نماز، باید همچنان همراه نماز باشد؛ تداوم یاد الهی در جای جای مناسک حج نیز با هدف، با خدا بودن در حین بازگشت به وطن مورد تأکید قرار گرفته است.

این استاد حوزه با بیان این که احکام الهی نمادی برای نشان دادن محوریت خداوند در امورات زندگی است، خاطرنشان کرد: انسانی که خداوند متعال را ناظر بر همه امورات بداند، احسان خویش را در میان دیگر انسان‌ها، ترویج خواهد نمود.

وی آیه « يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنكَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ»(سوره لقمان، آیه 17) را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: علی رغم تأکیدات مکرر آموزه‌های دینی، نسبت به امر به معروف؛ متأسفانه این فریضه الهی، کمتر مورد توجه جوامع اسلامی قرار گرفته است.

مدیر مرکز تخصصی تفسیر حوزه دغدغه درونی و عمل به معروفات را از نخستین مؤلفه‌های تأثیرگذار در انتشار معروف در جوامع انسان دانست و تصریح کرد: ائمه اطهار(علیهم السلام) همواره مردم را با رفتار و کردار نیک خویش، هدایت می‌نمودند.

انسان قرآنی دغدغه هدایتگری دارد

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با تأکید بر این که انسان قرآنی همواره دغدغه هدایتگری دارد، ابراز داشت: اگر آدمی سبک زندگی رحمانی را در زندگی خویش دنبال نکند، درگیر سبک‌های شیطانی خواهد شد.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه صبر و بردباری در برابر ناملایمات دنیایی را از ویژگی های انسان قرآنی و متدین عنوان کرد و یادآور شد: صبر و دینداری نشان دهنده اراده آهنین متدین است، که ضمن اذعان به با خدا بودن، در مقابل ناملایمات تحمیلی دنیا خم به ابرو نمی‌آورد.

تکبر، نابود کننده شخصیت آدمی

سخنران مراسم با بیان این که در ادامه آیات سوره لقمان، مباحث اجتماعی نیز مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: قرآن کریم در آیه « وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ» (سوره لقمان، آیه 18) بر پرهیز از تکبر تأکید می‌نماید؛ تکبر شخصیت آدمی را در اجتماع نابود می کند.

مدیر مرکز تخصصی تفسیر حوزه برخورداری از کرامت را دیگر ویژگی انسان قرآنی ذکر کرد و ابراز داشت: انسان‌های متکبر، تکبر خود را در دو عرصه خودپسندی در راه رفتن و فخر فروشی نشان می‌دهند.

وی با تأکید بر این که قرآن کریم پیگیری سبک زندگی معتدلانه را سفارش می نماید، اظهار داشت: آیه 19 سوره لقمان، برای نشان دادن جلوه اعتدال و میانه‌روی در زندگی، مسئله صدا را مطرح می‌کند؛ به گونه‌ای که با تشبیه تکبر و فخر فروشی به شتر و اسب و نیز بالابردن صدا به الاغ، زندگی متکبرانه را حیوانی ذکر می‌کند.

جلوه‌ای از تربیت قرآنی

این استاد حوزه در ادامه سخنان خود آیات 15 و 17 سوره الاحقاف را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: قرآن کریم در آیه 15 سوره الاحقاف جلوه‌ای از تربیت قرآنی و جامعه‌ای کمال یافته را به نمایش گذارده، نسل قدردان و شاکر را معرفی می‌کند، که ضمن شکر درگاه الهی، قدردان نسل پیشین خود نیز است.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه افزود: تنها دغدغه جامعه کمال یافته، دوری از تنبلی و سستی و انجام عمل صالح برای کسب رضای الهی است، که با تربیت صحیح نسل آینده، خود را تسلیم درگاه الهی معرفی می‌کند.

 وی خاطرنشان کرد: آیه 17 سوره الاحقاف نیز نمایی از تربیت ناصحیح، بی‌ادبانه و عقب مانده‌ای را معرفی می‌کند، که والدین علی رغم برخورداری از تدین، در تربیت فرزند خویش موفق نبوده، مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی در بخش پایانی سخنان خود، "تمرکز به نعمت‌های بی انتهای الهی"، "اذعان به ناسپاسی‌های انسانی" و "توجه به عواقب ناسپاسی" را از مهمترین مؤلفه‌های تأثیرگذار برای قدم نهادن در مسیر بیداری ذکر کرد و اظهار داشت:  اگر آدمی وجود خویش را از حرام و ناپاکی ها پاک نماید، مسیر توبه به روی او گشوده خواهد شد و با ورود به وادی بیداری، در مسیر کمال قدم خواهد نهاد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha