یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
محمد جواد محمودی

در زمان امام علی(ع) اگر جوانی قصد ازدواج داشته ولی وضعیت مالی اش خوب نبود، حضرت از بیت المال برمی داشت و ازدواج آن ها را فراهم می کرد اما امروز در جامعه اگر جوانی قصد گرفتن حداقل وام را داشته باشد باید یک بروکراسی اداری طویل را طی کند و در آخر هم شاید به آن فرد وام داده نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، از یزد، حجت الاسلام محمد جواد محمودی، امروز در کلاس آموزشی «شیوه ها و روش های دعوت به نماز» در بین طلاب، اساتید، نخبگان و مبلغان بسیج طلاب که در محل مدیریت حوزه علمیه استان یزد برگزار شد، در خصوص شیوه های دعوت به نماز اظهار داشت: در دعوت به نماز باید از چهار شیوه مبتنی بر فطرت، اعتقادی، احساس و انگیزش و در نهایت رفتاری استفاده کرد.

چه کنیم که منبری شلوغ داشته باشیم

این پژوهشگر حوزه با اشاره به اینکه سخنرانان اگر هنر داشته باشند می توانند دل ها را تکان داده  و منقلب کنند یادآور شد: برخی از سخنرانان گلایه دارند که چرا منبرهای آن ها مورد استقبال مردم و به خصوص نسل جوان قرار نمی گیرد که باید به آن ها در  پاسخ گفت: زیرا شما شیوه و سبک سخنرانی را نمی دانید و برای کسب این سبک، افراد می بایست علاوه بر استفاده از تکنیک های فن بیان، افرادیکه در جامعه در زمینه سخنرانی موفق هستند را الگوی خود قرار دهند.

وی خطاب به طلاب و اساتید حاضر در جلسه گفت: در ترغیب و دعوت افراد به نماز تنها از آیات و روایات خشک استفاده نکنید و سعی کنید با توجه  به نوع مخاطب خود با تعریف داستان و استفاده از قابلیت های چندرسانه ای احساس سپاسگذاری، ستایش گری، زیبایی گرایی، پناه جویی و..  را در آن ها ایجاد کنید.

این پژوهشگر دینی گفت: طلاب و روحانیون در سخنرانی های خود سعی کنند با طرح سوال ذهن مخاطب را درگیر کنند، زیرا طرح سوال در ذهن مخاطب باعث می شود فرد برای یافتن پاسخ درست تا پایان مطلب شما را همراه کند.

انحراف از سنت علوی در زمینه ازدواج

حجت الاسلام محمودی گفت: در زمان امام علی(ع) اگر جوانی قصد ازدواج داشته ولی وضعیت مالی اش خوب نبود، حضرت از بیت المال برمی داشت و ازدواج آن ها را فراهم می کرد اما امروز در جامعه اگر جوانی قصد گرفتن حداقل وام را داشته باشد باید یک بروکراسی اداری طویل را طی کند و در آخر هم شاید به آن فرد وام داده نشود.

وی تصریح کرد: امروز در جامعه برای ما دغدغه شده است که چرا مثلا فلان جوان 25 ساله به دلیل غرایز جنسی منحرف شده است اما به جای اینکه شرایط ازدواج جوانان را فراهم کنیم در چنین وضع اقتصادی به اسم امام علی(ع) نهج البلاغه با طلا می سازیم و به آن افتخار هم می کنیم که اینجا باید پرسید آیا جامعه حیدری این است؟ آیا حضرت راضی به این کار است؟.

این پژوهشگر دینی خاطرنشان کرد: از وظایف ما مسلمانان پیاده سازی سبک زندگی پیامبر در زندگیمان است زیرا دین اسلام برای تمام امور زندگی ما برنامه دارد حتی برای آب خوردن تا آنجایی که امام صادق(ع) می فرمایند: تعجب می كنم از افرادی كه وسط غذا آب می خورند، چگونه زنده اند.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha