دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سیره نبوی

حوزه/ عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: بلایا و مشکلات زیاد در جوامع اسلامی و در میان مسلمانان به دلیل عدم توجه به سیره نبوی و علوی است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» محمود جنیدی امروز در همایش بین المللی حکومت علوی نگاهی پس از 14 قرن که در دانشگاه مفید برگزار شد اظهار کرد: انتظار این بود که امروز پرچم فلسفه و منطق از فراز جامعه اسلامی مشاهده می شد ولی این اتفاق نیفتاد و بسیاری از مسلمانان گرفتار آشفتگی در فکر و اندیشه هستند و ریشه خود را می زنند.

وی با بیان اینکه بلایای بسیاری که در جوامع اسلامی دیده می شود دارای ریشه های عمیق هستند؛ گفت: دوری از سیره پیامبران الهی به ویژه نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) به خصوص اندیشه های زلال امام علی(ع) از علت های اصلی این تیره بختی تاریخی است.

عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی عنوان کرد: مسلمانان باید با استفاده از اهل خرد، قرن ها زودتر از این به حل مشکلات خویش می پرداختند و به خودباوری می رسیدند اما این امر هنوز اتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به وجود کلماتی چون حقوق شهروندی، حق متقابل مردم و دولت، آزادی و مساوات در کلام امام علی(ع) عنوان داشت: ما معتقدیم سیره نبوی و علوی می تواند مسلمانان را در موقعیت ممتازی قرار دهد و نظریات ایشان همچنان می تواند بشریت خسته از تجربه ها و خطاها را به آزادی و برابری برساند.

جنیدی عمده مشکلات جوامع انسانی را نگاه تک بعدی به مباحث و مسائل انسانی دانست و یادآور شد: اسلام به عنوان دینی که دارای جنبه های اجتماعی و سیاسی مختلفی است می تواند گره گشا باشد.

وی  راه فهم صحیح اسلام را  در رجوع به سیره رسول اکرم(ص) و حضرت علی(ع) دانست و تاکید کرد: نهج البلاغه کتابی است که نقشی بسزا در شناخت ویژگی های سیاسی و اجتماعی اسلام دارد.

عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه در نگاه امام علی(ع) حقوق و تکالیف سیاسی انسان در ارتباط مستقیم با حقوق اسلامی هستند گفت: آنچه امروز به نام مدرنیته معرفی می شود دارای عدم تطابق با دین و نیز منطق اومانیستی است و به نام دین داری، انسان ها را از حقوق دینی آنها محروم می کند.

وی خاطرنشان کرد: در مکتب امام علی(ع) همه انسانها دارای جایگاه، مسئولیت و تکلیف هستند و این نه براساس مذهب و دین بلکه بر اساس انسان بودنشان است و لذا  در اندیشه سیاسی ایشان حاکمان در مقابل همه طبقات و انسان ها مسئول بوده و کسی بر دیگری برتری ندارد.

جنیدی ادامه داد: اجرای عدالت اجتماعی و احقاق حقوق بندگان خدا اصلی مهم در اندیشه امام علی(ع) است و انسان با عقل و تدبیر و آنچه بر زبان جاری می کند شناخته می شود.

وی  در پایان بر ضرورت تبیین نظریات امام علی(ع) در ابعاد مختلف تاکید کرد و گفت: تفسیرها و قرائت های مختلفی در طول تاریخ در جهان اسلام به وجود آمده و انسان را از حقوق اساسی باز داشته و در دنیای معاصر نیز به واسطه برخی تحولات و حوادث، نگاهی غیر انسانی به مسلمانان شکل گرفته بنابراین تلاش در راستای تبیین نظریات امام علی(ع) در این شرایط ضروری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha