دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت‌الاسلام خزاعی ـ امام جمعه نهبندان

امام جمعه نهبدان گفت: متاسفانه در حال حاضر فضای مجازی وشبکه های اجتماعی بین والدین و فرزندان شکاف عمیقی بوجود آورده و همین امر موجب شده فرزندان با والدین اختلاف سلیقه داشته باشند و از آنها تمکین نکنند لذا باید با تکیه بر آموزه های دینی فرزندان را آگاه کنیم و نحوه ی درست زندگی و اطاعت از والدین را به آنها آموزش دهیم.

حجت الاسلام عباسعلی خزاعی امام جمعه نهبندان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، با تبریک اعیاد رجب، در خصوص جایگاه پدر و مادر اظهار کرد: پدر  و مادر دو انسان فداكار و زحمتكش  هستند كه بار مسئوليت هاي مربوط به تربيت فرزند را بر دوش دارند و در نزد خداوند از جايگاه منحصر به فردي برخوردار هستند .

وی ادامه داد: خداوند در آيات قرآن كريم، بر  اطاعت و تكريم آنها فرمان داده و  نام آنان را در رديف نام خود قرار داد تا بر رعايت احترام جایگاه ، مقام و منزلت آنها تأكيد کرده باشد.

استاد حوزه بیرجند،خاطر نشان کرد: احسان و تكريم به پدر و مادر از جايگاه بسيار بلندي برخوردار است و خداوند همواره پس از بيان حكم وجوب پرستش خداي يگانه، به احترام و تكريم پدر و مادر اشاره كرده و فرموده: «و بالوالدين احسانا»(بقره آيه 83 و نيز نساء يه 36).

 وی عنوان کرد: در حدیثی از امام صادق (ع) آمده است که مردی نزد پیامبر اسلام(ص) آمد وعرض کرد جوان بانشاط و ورزیده ای هستم و جهاد را دوست دارم اما پدر ومادرم از این موضوع ناراحت هستند پیامبر (ص) فرمودند:برگرد و با والدین خویش باش قسم به آن خدایی که مرا مبعوث کرد، یک شب والدین  با تو مانوس شوند از یک سال جهاد در راه خدا بهتر است.

وی خشنودی خداوند را يكي از مهم ترين نتايج نيكي و احترام به والدين دانست و افزود: نيكي به والدين از حسن شناخت و معرفت عبد به خداوند تعالي است و هيچ عبادتي انسان را به سرعت نيكي به پدر و مادر به خشنودي خداوند تعالي نمي رساند

 این پژوهشگر دینی خاطر نشان کرد:  طولاني شدن عمر انسان،فراوانی روزی، آسان شدن مرگ، ورود به بهشت و برخورداري از درجات بالاي بهشتي، همنشيني با نيكان، اجابت دعاي والدين در حق فرزندان ازدیگر فواید احترام ونیکی به پدر ومادر است.

 وی با بیان اینکه والدين از نظر اخلاقي و تربيتي بر فرزندان خود تأثير زيادي  می گذارند گفت: پدر و مادر اولين كساني هستند كه فرزندان در تمام مراحل زندگي، آنها را به عنوان الگوي خود قرار مي دهند.

 حجت الاسلام خزاعی ادامه داد: بنا بر اين كسي كه انتظار ادب و معرفت و حق شناسي از فرزندانش را  دارد  بايد  خودش همين حالت را نسبت به پدر و مادر خودش و بزرگترها نشان دهد، تا كوچكترها هم از او بياموزند؛ اگر كسي پدر و مادرش را احترام كرد نتيجه آن را در احترام فرزندانش به خود خواهد ديد.

  امام جمعه نهبندان اضافه کرد: اگر فرزند ببيند كه پدر و مادرشان نيكي به والدين را سرلوحه زندگي خود قرار داده اند و به آن اهتمام مي ورزند، او هم نسبت به آنان چنين خواهد كرد.

وی افزود: بهترین هدیه ای که فرزندان به والدین خود می توانند بدهند این است که به او احترام بگذارند و مطیع امر پدر و مادر باشند زیرا پدر ومادر هیچگاه بدی انسان را نمی خواهند و از همه دلسوزتر و مهربان تر برای  فرزندان هستند و فرزند ان  هم باید  همیشه مطیع والدین باشد.

استاد حوزه بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر فضای مجازی وشبکه های اجتماعی  بین والدین و فرزندان شکاف عمیقی  بوجود آورده و همین امر موجب شده فرزندان با والدین اختلاف سلیقه داشته باشند و از آنها تمکین نکنند لذا باید با تکیه بر آموزه های دینی فرزندان را آگاه کنیم و نحوه ی درست زندگی و اطاعت از والدین را به  آنها آموزش دهیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha