یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مجتهد شبستری

حوزه / در گزینش اساتید باید دقت شود و هرکسی نباید در مقام معلمی و استادی قرار گیرد، چرا که گزینش  سلیقه ای و بدون ضوابط اساتید به ضرر کشور تمام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  از تبریز، آیت الله مجتهد شبستری، ظهر امروز در همایش نکوداشت هفته معلم که در دانشگاه فرهنگیان تبریز برگزار شد، با تبریک این مناسبت، گفت: شخصیت انسان را دوعامل محیط تربیتی و وراثت شکل می دهد، اما اینکه کدام یک مهم تر و تاثیرگذار تر است، نظرات مختلفی در این باب وجود دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: محیط خانواده، مراکز آموزشی و اجتماع سه محیطی هستند که در شکل گیری شخصیت انسان تاثیر زیادی دارند و در صورتی که این سه محیط نا سالم باشند موجبات انحطاط اخلاقی انسان را فراهم خواهند کرد.

وی ادامه داد: برخی از صفات جسمی و روحی از پدران و مادران به ارث می رسد، اما در طول تاریخ بسیاری از افراد بوده اند که با وجود اینکه به طور کامل از عامل وراثت بهره مند بوده اند، اما به دلیل تاثیراتی که محیط تربیتی و اجتماعی بر روی آن ها گذاشته است از راه راست منحرف شده اند پس باید توجه داشت که وراثت و محیط دو عامل اصلی تشکیل دهنده شخصیت انسان است.

آیت الله مجتهد شبستری بیان کرد: همچنین در تاریخ موارد فراوانی داریم که به لحاظ وراثت وضع مطلوبی نداشتند، اما در اثر تربیت و قرار گرفتن در محیط های الهی تربیت گشته و حتی جزو یاران خاصه اهل بیت(ع) گردیده اند.

وی اضافه کرد: تاثیری که محیط در تشکیل شخصیت انسان دارد، وراثت ندارد، لذا عامل محیط بسیار با اهمیت تر از عامل وراثت است.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه معلم و مربی در تربیت جامعه بسیار تاثیرگذار است، افزود: معلمان و مربیان باید افرادی شایسته، مومن و متخصص و متدین باشند، چرا که آینده کشور متعلق به جوانان است و تربیت دانش آموزان و دانشجویان در گرو تربیت صحیح و اسلامی است.

وی تاکید کرد: بنده مکررا به مسئولین کشوری تذکر داده ام که در گزینش اساتید باید دقت شود و هرکسی نباید در مقام معلمی و استادی قرار گیرد، چرا که گزینش  سلیقه ای و بدون ضوابط اساتید به ضرر کشور تمام خواهد شد.

این استاد حوزه، در ادامه گریزی هم به  سالگرد شهادت علامه مطهری زد و افزود: اگر علامه شهید مطهری در قم می ماندند قطعا بعد از حضرت امام(ره) یکی از مراجع مسلم تقلید بودند، چرا که نبوغ فوق العاده ای در علوم اسلامی داشتند اما به خاطر بصیرتی که به زمان داشتند و نیازی که تشخیص دادند به دانشگاه ها رفته و به مبارزه با تفکرات و مکاتب الحادی پرداخته و از اسلام ناب دفاع کردند و توانستند سیل خروشان تفکرات الحادی را سد کرده و اسلام ناب را معرفی نمایند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تصریح کرد: اگر شهید مطهری و امثال ایشان وجود نداشتند، معلوم نبود وضع دانشگاه های ما چگونه بود.

حضرت زینب الگویی برای جهانیان

امام جمعه تبریزدر بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش حضرت زینب کبری(س) در واقعه عاشورا ، افزود: حضرت زینب کبری(س) پیام رسان واقعه عاشوراست و مثل مادر گرامیشان حضرت صدیقه کبری(س)، علم لدنی و الهی داشتند، صبر و استقامت حضرت زینب(س) بی نظیر و الگویی برای تمامی مسلمانان جهان است.

گفتنی است: در پایان  این مراسم از اساتید و معلمان نمونه توسط آیت الله مجتهد شبستری، تجلیل بعمل آمد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha