یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله موسوی جزایری

حوزه/ آیت الله موسوی جزایری، یکی از ویژگی های امام حسن(ع) را دریافت احکام و بیان آنها در خردسالی عنوان کرد و گفت: بنا به روایات معتبر شیعه و سنی، امام حسن(ع) در همان دوران طفولیت، احکام الهی را از پیامبر(ص) دریافت می‌نمود و آن را برای مادرش قرائت و سپس در جامعه رواج می‌داد.

به گزارش  خبرگزاری«حوزه»، از  اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، امروز در سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره به عبارت «وَبَیَّنْتُمْ فَراَّئِضَهُ وَاَقَمْتُمْ حُدُودَهُ وَنَشَرْتُمْ شَرایِعَ اَحْکامِهِ وَسَنَنْتُمْ سُنَّتَهُ» اشاره کرد و اظهار داشت: در ترجمه این عبارت آمده است «شما ای امامان برحق، ای پیشوایان الهی و ای هادیان بشریت! شما کسانی بودید که حدود الهی را اقامه، احکام خدا را زنده و مسائلی که در شرع مقدس اسلام ممنون هستند را میان مسلمین احیاء و آنها را منع کردید».

امام جمعه اهواز، با اشاره به معنای «حدود الهی» گفت: حدود الهی در اصطلاح لغوی به معنای محرمات بوده و بدین سبب آن دسته از کارهایی که اسلام برایشان حد معین کرده، نباید تعدی کرد.

استاد حوزه علمیه خوزستان، مراد از محرمات را همان مسائل حرام دانست و گفت: در این عبارت به سبب اینکه فرایض به معنای واجب قبل از محرمات آمده، محرمات نیز معنای حرام را به خود می‌گیرد؛ چراکه در اصطلاح فقهی حرام همواره پس از واجب می‌آید.

آیت الله موسوی جزایری، حدود و احکام الهی را همان فروع دین نامید و افزود: در عبارت «وَ بَذَلْتُمْ أَنْفُسَكُمْ فِی مَرْضَاتِهِ وَ صَبَرْتُمْ عَلَى مَا أَصَابَكُمْ فِی جَنْبِهِ وَبَیَّنْتُمْ فَراَّئِضَهُ وَاَقَمْتُمْ حُدُودَهُ وَنَشَرْتُمْ شَرایِعَ اَحْکامِهِ وَسَنَنْتُمْ سُنَّتَهُ» می خوانیم که ائمه اطهار(ع) نشر دهنده احکام و حدود الهی هستند و شرع مقدس از اینها نشأت گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، به ولادت امام حسن مجتبی(ع) در روز نیمه ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: وقتی امام حسن مجتبی(ع) دیده به جهان گشود، بسیاری از کرامات و احکام شرعی را همراه با خود آورد، به طوری که بسیاری از احکامی که متناسب با نوزادان است، پس از ولادت این بزرگوار جاری گشته است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان، با اشاره به نحوه نام گذاری امام حسن(ع)، اذعان داشت: وقتی پیامبر(ص) در گوش راست حضرت اذان و در گوش چپش اقامه را قرائت کرد، رو به امام علی(ع) کرد و فرمود: آیا برای این نوزاد اسمی را انتخاب کرده‌اید!؟ که مولا علی در پاسخ بیان کرد: من در نام گذاری بر شما سبقت نمی گیریم و پیامبر(ص) نیز با شنیدن این سخن، بیان نمود «و من هم در نام‌گذاری بر خدا سبقت نمی‌گیرم»؛ بدین سبب جبریل نازل شد و خطاب به پیامبر گفت که خداوند متعال نام «حسن» را برای این طفل معصوم انتخاب کرده است.

آیت الله موسوی جزایری، در پایان یکی از ویژگی های امام حسن(ع) را دریافت احکام و بیان آنها در خردسالی عنوان کرد و اظهار داشت: بنا به روایات معتبر شیعه و سنی، امام حسن(ع) در همان دوران طفولیت، احکام الهی را از پیامبر(ص) دریافت می‌نمود و آن را برای مادرش قرائت و سپس در جامعه رواج می‌داد؛ که این مهم یکی از برترین ویژگی های امام حسن(ع) در دوران کودکی‌اش بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha