شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله مجتهد شبستری در دیدار با دانشجویان

حوزه/ هر چند که باید توافق هسته ای در مجلس شورای اسلامی و کنگره آمریکا تایید شود، اما همین تلاشی هم که در این مذاکرات صورت گرفت، ناشی از مجاهدت های شهدای هسته ای بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، شامگاه سه شنبه در دیدار دانشگاهیان و تشکل های دانشجویی استان آذربایجان شرقی، با بیان اینکه ساعات پایانی ماه مبارک رمضان در حال اتمام است، گفت: در این آخرین لحظات باقی مانده از ضیافت الهی باید توجه داشت که اگر تا کنون موجبات مغفرت و توفیقات الهی را فراهم نکرده ایم از این لحظات نهایت استفاده را ببریم، چرا که ماه رمضان ماه مبارزه با هوی نفس، شستشو از گناهان و ماه خالص شدن است و مبادا از فرصت های تربیتی این ماه غافل شویم.

وی تاکید کرد: قداستی که در این ماه مبارک با روزه داری و در گرمای سوزناک تابستان به دست آمده را باید بعد از ماه مبارک رمضان نیز حفظ کرد و سعی کرد تا تقوا تبدیل به ملکه نفسانی شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در ادامه در خصوص توافق هسته ای، گفت: امیدوارم این توافق، برای ملت ایران اسباب عزت بوده و فکت شیت های آمریکایی صحت نداشته باشد و نگرانی های مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران در آن رعایت شده و مسئله ی خاصی پیش نیاید. البته مراحل بعدی توافق باید طی شده و در قضاوت، نباید عجله کرد.

وی همچنین ضمن تجلیل از شهدای هسته ای کشور، ابراز داشت: هر چند که تایید این توافق در مجلس شورای اسلامی و کنگره آمریکا باید انجام شود، اما همین تلاشی هم که در این مذاکرات صورت گرفته شد، ناشی از مجاهدت های شهدای هسته ای بود و اجرشان محفوظ است.

آیت الله مجتهد شبستری با تاکید بر تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص مسئله فرهنگ در دانشگاه ها، گفت: توجه به برنامه های فرهنگی و اخلاقی در راس مطالبات دانشجویان عزیز است و باید مورد توجه اکید مسئولین قرار گیرد.

وی اضافه کرد: مقالات علمی در دانشگاه ها باید به لحاظ کیفی و محتوایی ارتقاء یابد تا در حد تدریس و ارائه باشد. چرا که طبق احادیث، علم غیر نافع، مفید و خوب نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اگرچه دانشگاه های ما به لحاظ علمی در رده های بالای علمی قرار داشته و پیشرفت هایی داشته ایم، اما آنچه مورد انتظار است بیش از اینهاست و باید بیش از پیش فعالیت علمی کرده و شاهد پیشرفت روز افزون دانشگاه ها باشیم.

وی افزود: حضرت امام سجاد(ع) از علم لاینفع به خدا پناه می برد، لذا با تأسی از این حدیث شریف، سعی کنیم در همه ی رشته ها، علوم مفیدی را ارائه کنیم.

امام جمعه تبریز افزود: پیشرفت علم باید برای خواص و عوام جامعه ملموس باشد. اگر دو روز ما مساوی باشد، مغموم هستیم، لذا سال به سال باید شاهد پیشرفت علمی باشیم.

وی با تاکید بر لزوم توجه به تزکیه و اسلامی شدن دانشگاه ها، گفت: متاسفانه آن طور که امام راحل(ره) در خصوص اسلامی شدن از دانشگاه ها انتظار داشتند، محقق نگردید.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) تصریح کرد: چه معنی دارد که عده ای به بهانه جذابیت در دانشگاه ها به دنبال برگزاری کنسرت ها و اردوهای مختلط باشند و به زعم خود این کار را خدمت پندارند؟! این قبیل مسائل برای متدینین و دوستداران علم و پیشرفت درد آور است، چرا که دانشگاه محل علم و فعالیت های علمی همراه با پیشرفت است. به تعبیر رهبری معظم، جذابیت باید از راه های نو مثل شعر، تئاتر، کاریکاتور و ... بستر سازی شود.

وی با تاکید بر اهمیت و دقت در گزینش اساتید دانشگاه ها، گفت: تکثر تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه ها مهم نیست بلکه باید بر تزکیه آنها توجه داشت چرا که اساتید ناباب و ناسازگار با موازین اسلامی و انقلاب خطرناک هستند و به جای تربیت، گمراهی به بار می آورند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اهمیت برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها، افزود: جلسات آزاد اندیشی خواسته مکرر ما بوده است تا جوانان از خلأ فکری رها شوند و البته در این جلسات باید از شخصیت های علمی وزین استفاده شود. همچنین این جلسات و دیدار های تشکل های دانشجویی باید ادامه یابد.

وی با انتقاد از وضعیت نامناسب دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه فرهنگی، گفت: نباید برداشت نادرستی از آزاد بودن این دانشگاه  داشت، چرا که لفظ آزاد به معنی آزادی از ارزش های اسلامی و فرهنگی نبوده و به معنی غیر دولتی بودن آن است و نباید سوء تعبیر شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha