پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مجتهد شبستری

حوزه/ امام خمینی(ره) اثبات کردند که در زمان غیبت امام زمان(عج) می توان حکومت اسلامی تشکیل داد و در زمان حکومت شیعی که ولایت فقیه در راس آن قرار دارد، علماء و مجتهدین وظیفه خطیری در جهت تثبیت و تحکیم جایگاه ولایت فقیه دارند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، آیت الله مجتهد شبستری، در سالروز میلاد امام عصر(عج)، در مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب حوزه علمیه تبریز، ضمن تبریک این مناسبت فرخنده، با اشاره به آیه 17 سوره مبارکه حدید که می فرماید: «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا/ بدانيد كه خدا زمين را پس از مرگش زنده مى‏گرداند.»، گفت: تفاسیر متعددی در خصوص این آیه شریفه وجود دارد، برخی از تفاسیر این آیه را مربوط به روز قیامت می دانند که همه چیز در آن روز متلاشی خواهد شد و خداوند متعال بعد از آن زمین را جهت رسیدگی به اعمال بندگان احیاء خواهد کرد، برخی دیگر از این آیه را مربوط به فصل زمستان و مرگ و میر درختان می دانند که در فصل بهار جانی دوباره می گیرند و برخی دیگر از تفاسیر آن را مربوط به مسئله عدالت می دانند، بدین منظور که خداوند متعال بعد از آن که زمین پر از ظلم و جور شد، عدالت را بر قرار کرده و زمین را احیاء خواهد کرد.

وی با تشریح ابعاد مختلف تفسیر سوم در خصوص آیه فوق و ارتباط آن با ظهور حضرت مهدی(عج)، ابراز داشت: خداوند متعال بعد از گسترش ظلم و فساد در عالم، با ظهور خاتم اوصیاء، حضرت بقیه الله الاعظم(عج) عدالت را در سراسر جهان گسترش داده و آن را بر تمام عالم حاکم خواهد کرد و در این زمینه روایات فراوانی وجود دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کردند: حضرت ولیعصر(عج) دین جدیدی را نخواهد آورد و همان دین جد بزرگوارش یعنی اسلام ناب را احیاء خواهد کرد. همچنین ممکن است این سئوال در اذهان ایجاد شود که غیبت طولانی مدت ایشان چه فوایدی دارد؟ باید در پاسخ این سئوال گفت که همان طور که خورشید پشت ابر نفع خودش را می رساند و همه را نسبت به نور خود مستفیض می گرداند، مردم جهان، علی الخصوص مسلمانان، نیز از برکات وجودی حضرت حجت(عج)، همانند خورشید پشت ابر بهره مند خواهند شد، و چنانچه وجود ابر مانع استفاده و برکت خورشید نمی گردد، غیبت آن حضرت نیز مانع از برکات حضرت ولی عصر(عج) نمی گردد.

وی با اشاره به حدیثی از حضرت امام زمان(عج) که می فرمایند: «و اما الحوادث الواقعة فارجعوا فیها إلی رواة احادیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجة الله علیهم/ اما در وقایعی که رخ خواهد داد، پس در مورد آنها به راویان احادیث ما (صاحب نظران و مجتهدین اسلامی) رجوع کنید که آنان حجت من بر شما و من حجت خداوند بر آنان هستم.» افزود: منظور از راویان حدیث در روایت فوق، مجتهدینی است که حلال و حرام الهی را می دانند و نه صرفا کسانی که راوی حدیث می باشند و باید در مسائل و وقایع به آنان(مجتهدین) مراجعه کرد.

عضو خبرگان رهبر در ادامه با تجلیل مقام حضرت امام خمینی(ره)، گفت: ایشان با قیام خود و لبیک به فرمان حضرت ولیعصر(عج)، بر همگان ثابت کردند که در زمان غیبت امام زمان(عج) می توان حکومت اسلامی را تشکیل داد و در زمان حکومت شیعی که ولایت فقیه در راس آن قرار دارد، علماء و مجتهدین دین وظیفه خطیری در جهت تثبیت و تحکیم جایگاه ولایت فقیه دارند و بحمدالله تا کنون نیز اینگونه بوده است.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) ادامه داد: در زمان غیبت، ولایت فقیه حاکم بر جامعه اسلامی است و حوزه های علمیه نیز حافظ ارزش ها و اصول اسلامی هستند.

آیت الله مجتهد شبستری با بیان اینکه طلاب و روحانیون وارثین رسالت انبیاء هستند، افزود: لازمه معلم شدن، عالم شدن است و باید توجه داشت که عالم بی سواد به درد جامعه نمی خورد و لازم و ضروری است که با مجهز شدن به سلاح علم و دانش، در جامعه معرفت افزایی کرده و با رصد مداوم شبهات و پاسخگویی مستدل به آن ها، با عقاید و افکار منحرف مبارزه کرده و معارف اسلام ناب را به جامعه معرفی نمایید، مخصوصا در شرایط فعلی که دشمنان قسم خورده ما با تهاجمات گسترده و مبتذل فرهنگی سعی در به انحراف کشاندن جامعه اسلامی دارند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تاکید کرد: تا ما خودمان را تربیت و تزکیه نکرده ایم، نمی توانیم دیگران را مورد تربیت و تزکیه قرار دهیم، چرا که با تاثیر خواهد بود و اگر چنانچه از طلاب و رواحانیون یک مورد بی اخلاقی یا حتی خلاف مروت و خارج از ذی طلبگی مشاهده شود صحیح نبوده و به نام دین تمام خواهد شد.

وی در خاتمه با تاکید بر رعایت زی طلبگی، گفت: ممکن است یک عملی خلاف شرع نباشد، اما خلاف مروت بوده و بروز آن شایسته طلاب و روحانیون نباشد و این مسئله باید مورد توجه ویژه باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha