پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت‌الله مجتهد شبستری

حوزه/ ابرجنایتکارانی که خود را ابرقدرت می دانند، مجبور به مذاکره با ایران شدند و این نشان می دهد آمریکا به این مذاکرات نیاز داشت/ تیم مذاکره کننده ایران انصافا در برابر قدرت های بزرگ خوب مقاومت کرده و با منطق مستدل بر حفظ عزت ملی پافشاری کرد.

آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز به ارزیابی توافق هسته ای، بد عهدی های طرف غربی، آثار اقتصاد مقاومتی بر اقتصاد کشور و ... پرداخت.

توافق هسته ای را چگونه ارزیابی می کنید ؟

بالاخره پس از یک دوره طولانی مدت که بیش از دوازده سال به طول انجامید، توافق هسته ای انجام شد. تاکنون در دنیا سابقه نداشته که در خصوص موضوع مشخصی، مذاکرات طولانی همانند مذاکرات هسته ای ایران صورت گیرد. ابرجنایتکارانی که خود را ابرقدرت می دانند مجبور به مذاکره با ایران شدند و این نشان می دهد که آمریکا بیش از ایران به این مذاکرات نیاز داشت. اما از نظر ملت ایران، چه توافق هسته ای صورت بگیرد و چه نگیرد، پیروزی نهایی از آن ملت قهرمان و مسلمان ایران خواهد بود.

 همان طور که ملاحظه کردید، 1+5 و تیم مذاکره کننده کشورمان، به یک جمع بندی نهایی رسیدند و سندی امضاء شد که باید مراحل قانونی خود را طی کند و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی و همچنین سنا و کنگره آمریکا، به عنوان یک توافق در بیاید.

 آنچه مسلم است و باید رعایت شود این است که متن توافق باید به طور دقیق و کارشناسی شده مورد بررسی قرار گیرد و راه های سوء استفاده از آن بسته شود و همچنین توجه شود تا تمامی خطوط قرمز در آن رعایت شود. موضوع هسته‌ای به‌ وسیله مسئولان در حال پیگیری است و باید مسیر قانونی خود را طی کند و مطلقا نباید موجب دودستگی و شکاف در بین مردم شود، چرا که حفظ وحدت و یکپارچگی، راه‌ حل مشکلات دنیای اسلام است و بنابر این اصل ملت ایران نیز باید متحد باشد.

دولت های استکباری بهانه ای زیادی را برای دشمنی با ایران مطرح می کنند، امروز مسئله هسته ای و فردا موضوع دیگری، چرا این گونه عمل می کنند؟

مسئله هسته ای بهانه ای بیش نیست و در حقیقت دشمنی آن ها با اسلام ناب است، وقتی دیدند که نتوانستند اسلام آمریکایی و لیبرالی را در کشور پیاده کنند و نتوانستند جایگاه ولایت فقیه را که سکان دار کشتی انقلاب و ضامن مصونیت ایران اسلامی است را تضعیف کرده و از میان ببرند، به بهانه های مختلفی متوسل شدند و مسئله هسته ای را مطرح کردند، اما باید بدانند که قاطبه ملت شریف ایران، انرژی هسته ای را حق مسلم خود می دانند و جزو آرمان های ملت عزیز ایران است.

آیا اگر مسئله ای هسته ای به طور کامل حل شود، دشمنی های خصمانه استکبار و رأس آنها آمریکای جنایتکار کاهش خواهد یافت؟ یا نه به طریقی دیگر ادامه خواهند داد؟

قطعا و یقینا حتی اگر این مسئله نیز تمام شود، بهانه های دیگری در دست دارند که به ترتیب آن ها را یکی پس از دیگری مطرح خواهند کرد، مثلا مسئه حقوق بشر، فعالیت های تبلیغی و اسلامی، موشک های بالستیک، حمایت از مردم مظلوم منطقه علی الخصوص فلسطین، یمن و... را مطرح خواهند کرد، بنابراین دشمنی آن ها تمامی ندارد، چرا که با اصل اسلام ناب دشمنی دارند. آن ها نمی خواهند آوازه اسلام ناب در دنیا بپیچد، چرا که منافعشان را به خطر می اندازد.

نقش مقام معظم رهبری در جریان مذاکرات هسته ای را چگونه ارزیابی می کنید؟

تیم مذاکره کننده هسته ای ایران انصافا در برابر قدرت های بزرگ جهان خوب مقاومت کرده و با منطق مستدل بر حفظ عزت ملی پافشاری کرد. اما در اینجا ضلع سومی هم وجود دارد و عبارت است از رهبری های مدبرانه و حکیمانه رهبر معظم انقلاب؛ رهبری که در میان رهبران دنیا، قطعا و مسلما بی نظیر و بدیل است و قابل کوچکترین مقایسه با سایر رهبران و روسای دنیا نیست.

ملت عزیز ایران خوب می داند که در چنین مسائلی اگر هدایت های حکیمانه، هوشمندانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب و یگانه دیدبان تیز بین انقلاب اسلامی نباشد، معلوم نخواهد بود که چه بر سر کشور خواهد آمد و مهمترین عامل موفقیت ایران اسلامی در این مسئله نیز هدایت های مقام معظم رهبری بود. ایشان خطوط قرمز را به طور کاملا شفاف بیان فرمودند و نقشه راه را ترسیم کردند و این خطوط قرمز باید دقیقا مورد توجه قرار گرفته و عملی شود، چرا که رعایت این خطوط امنیت و استقلال کشور در به دنبال خواهد داشت و ذره ای هم نباید مورد غفلت قرار گیرد.

آیا در جریان مذاکرات خطوط قرمز هسته ای رعایت شد؟

رعایت خطوط قرمز در مذاکرات هسته ای آرمانی است که از خون شهدا حاصل شده و مردم قهرمان ایران این ارزش ها را به ثمن بخس با بیگانگان معامله نمی کنند.

 مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه‌ی رئیس جمهور محترم در خصوص مذاکرات هسته‌ای، آورده اند "با سلام و تحیت و تشکر از زحمات فراوان جنابعالی، اولاً لازم میدانم از تلاش پیگیر و پرطاقت هیئت مذاکره‌کننده‌ی هسته‌ای صمیمانه تشکر و قدردانی کنم و پاداش الهی را برای آنان مسألت نمایم، سپس، به سرانجام رسیدن این مذاکرات، گام مهمی است، با این حال لازم است متنی که فراهم آمده با دقت ملاحظه و در مسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد و آن گاه در صورت تصویب، مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود. به خوبی می دانید که برخی از شش دولت طرف مقابل به هیچ رو قابل اعتماد نیستند. از ملت عزیز انتظار دارم که همچنان وحدت و متانت خود را حفظ کنند تا بتوان در فضای آرام و خردمندانه به منافع ملی دست یافت".

با توجه به دشمنی های خصمانه آمریکایی ها در طول تاریخ، آیا این توافق به معنی اصلاح روابط با آمریکای مستکبر و جنایت کار است؟

چنان که مقام معظم رهبری هم تاکید فرمودند، توافق هسته ای به معنای اصلاح روابط ایران با آمریکای مستکبر و جنایتکار نیست و این روابط زمانی اصلاح خواهد شد که آن ها از استکبارگری و امپریالیسم دست بردارند، چنان که مقام معظم رهبری هم فرمودند که ما نمی توانیم برخلاف قرآن عمل نماییم و استکبار ستیزی از دستورات قرآن کریم است، لذا استکبار ستیزی یک موضوع پایان ناپذیر است.

 سیاست‌های آمریکا در منطقه با سیاست‌های ایران ۱۸۰ درجه متفاوت بوده و سیاست ما در مقابل آمریکای مستکبر هیچ تغییری نخواهد کرد. دشمنی های آمریکا چیزی نیست که از اذهان ملت شریف ایران پاک شود. یک مسئله مهم باید مورد توجه باشد که چه توافق صورت بگیرد و چه نگیرد، امنیت رژیم غاصب صهیونیستی و اسرائیل غاصب که یک غده سرطانی است مطلقا امنیت اسرائیل تامین نخواهد شد بلکه روز به روز ناامن تر خواهد شد. اگر غلطی از دشمن سر بزند به گفته دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا۸۰ هزار موشک آماده شلیک به تل‌آویو و حیفا است و طبق بیان مقام معظم رهبری، جمهوری اسلامی ایران تل آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد.

آیا همه مشکلات کشور با رسیدن به توافق هسته ای حل خواهد شد؟

برخی قبل از مذاکره به خاطر این که می خواستند مذاکرات صورت گیرد، همه مشکلات کشور را به تحریم ها گره می زدند! همان موقع نیز هم مقام معظم رهبری و هم سایر علما و بزرگان کشور هشدار دادند که مشکلات را به مذاکره و تحریم گره نزنید. باید توجه کرد که حتی بر فرض اگر تمامی تحریم ها هم برداشته شود، باز هم مشکلات کشور حل نخواهد شد، چرا که مشکلات اقتصادی کشور ریشه درونی دارد و نسخه شفاء بخش آن نیز اقتصاد مقاومتی است که متاسفانه تاکنون مورد کم توجهی قرار گرفته است.

نباید مشکلات جامعه را به مذاکرات و تحریم ها گره زد، بلکه باید به ظرفیت های داخلی تکیه و توجه کرد، چرا که فقط با تکیه به ظرفیت های داخلی جامعه مشکلات حل خواهد شد. در اقتصاد مقاومتی هم افزایش تولیدات داخلی و صرفه جویی دو عامل مهم و اساسی است.

سخن پایانی

غربی ها بدانند که قاطبه ملت ایران با تبعیت مو به مو از فرامین رهبر عزیزشان هرگز اجازه زیاده خواهی را به دولت های 1+5 نخواهند داد، مسئولین دولتی و تیم مذاکره کننده نیز دقت کافی را داشته باشند که عزت مسلمین، کوچکترین لطمه ای نخورد، چرا که اسلام دستور به حفظ عزت و شرف مسلمین داده است.

مبادا گروه های سیاسی از این توافق استفاده ابزاری کنند، این خواسته قاطبه ملت بود و امروز به یک جمع بندی رسیده و امید است در مراحل نهایی هم با عمل به فرامین مقام معظم رهبری به توافق نهایی برسد.

گفتگو: رضا صادقیان

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha