دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
حوزه اصفهان

حوزه/ اصفهان مهمترین پایگاه علمی شیعه در تاریخ فرهنگ و تمدن درخشان ایران بوده و ساخت ۵۳ مدرسه علمیه از دوران صفویه تا مشروطیت دلیلی بر این مدعا است.

حجت الاسلام هادي احمدي در گفتگو با خبر نگار خبرگزاری «حوزه»، در اصفهان، با اشاره به این که وقف، میراث 1400 ساله شیعه و مدارس علمیه از بارزترین مصادیق آن است، ابراز داشت: احکام فقهی و فروعات آن، امتیازات مادی-معنوی و گستردگی نهاد وقف باعث شده که قانونگذار نیز فصلی را مختص به آن در نظر بگیرد. (ماده 55 تا 91 قانون مدنی)

مسئول حقوقي و اوقافي حوزه علميه اصفهان تصريح كرد: اصفهان مهمترین پایگاه علمی شیعه در تاریخ فرهنگ و تمدن درخشان ایران بوده و ساخت 53 مدرسه علمیه از دوران صفویه تا مشروطیت دلیلی بر این مدعا است.

وي افزود: مهم ترین و زیبا ترین آنها، مدرسه امام صادق(ع) چهارباغ عباسی که مدرسه سلطانی و مدرسه مادر شاه نیز نامیده می شد و همچنین مدرسه صدر بازار است که به دستور حاج محمد حسین خوان امین الدوله، صدر اعظم فتحعلی شاه ساخته شد و برای هر کدام از این مدارس، رقباتی وقف شده است.

حجت الاسلام احمدي عنوان كرد: متاسفانه درگذشته  به علت بلایای طبیعی، تصرف اشخاص مخصوصا در زمان پهلوی اول و دوم و سند سازی، بسیاری از موقوفات و رقبات آن مجهول و نامعلوم می باشد.

وي تاكيد كرد: با توجه به ضرورت احقاق حقوق موقوفات و صیانت از آنها، واحد امور حقوقی و اوقافی در سال 1388 به دستور آیت الله طباطبایی‌نژاد، مدیر حوزه‌ علمیه استان اصفهان شروع به کار کرد و در تعامل با اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، در این راستا اقدامات خوبي را انجام داد.

*مدارس علمیه در تصرف ارگان ها!!حجت الاسلام هادی احمدی مسئول حقوقی واوقافی حوزه اصفهان

مسئول حقوقي و اوقافي حوزه علميه اصفهان يادآور شد: پیگیری افزایش قابل توجه اجارات از جمله اجاره بهاء هتل عباسی، اخذ اسناد مالکیتی، جمع آوری پلاک های ثبتی و اسناد مالکیت حوزه علمیه اصفهان، احیا و شناسایی مدارس علمیه که در تصرف ارگان های دیگر می‌باشد.(مریم بیگم، شاهزاده‌ها، فتحیه2، تربیت معلم حضرت زینب(س)، مبارکیه، الماسیه، میرزا حسن، میرزاحسین و میرزا مهدی) و املاک غیر وقفی، دفاع از حق و حقوق موقوفات و حوزه های علمیه ، اخذ آراء بدوی و تجدید نظر در تمام پرونده های موجود و مهم به نفع حوزه علمیه اصفهان از جمله اقدامات صور ت گرفته تا كنون است.

*صدور اجرائیه تخلیه مدرسه علمیه مریم بیگم

وي ادامه داد: پیگیری و صدور اجرائیه جهت تخلیه مدرسه علمیه مریم بیگم واقع در مادی فرشادی، تشکیل کارگروه احیاء موقوفات حوزه علمیه اصفهان در اداره اوقاف، رشد درآمد حاصله از نقل و انتقالات (با توجه به رکود بازار مسکن)، بروز رسانی قراردادهای اجارات، بازرسی دوره ای از رقبات مدارس، پیگیری تخلفات مستاجرین تا حصول نتیجه، تهیه نرم افزار جامع املاک و مستغلات حوزه علمیه اصفهان، دفاع از حق و حقوق حوزه علمیه دردادگاه های اداره کار و دیوان عدالت اداری از ديگر اقدامات در واحد حقوقي و اوقافي حوزه علميه اصفهان است.

*ضرورت ایجاد نهضت حوزه علمیه سازی

حجت الاسلام احمدي در پايان ابراز كرد:  با توجه به لزوم توسعه مدارس علمیه و عدم بودجه کافی و مناسب در این زمینه، انشاء الله خیرین مدرسه ساز اهتمامی ویژه نسبت به حوزهای علمیه داشته و همانند مدرسه علمیه امام هادی(ع) شهر هرند، مدارس علمیه دیگری را تاسیس و رقباتی را جهت خرج و مخارج آنها وقف نمایند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha