جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مقتدیی

حوزه/ رئیس هیئت امنای انجمن حامیان توسعه حوزه های علمیه گفت: حوزه آماده است به منظور جلوگیری از تحصیل مال حرام و یادگیری احکام کسب و کار و معامله حلال، احکام هر صنفی را به آنان آموزش دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله مقتدایی امروز در  نشست خبری با حضور  خبرنگاران که در دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه برگزارشد،با اشاره به علت شکل گیری و ماهیت انجمن حامیان توسعه حوزه های علمیه و با تشریح فعالیت های این انجمن اظهارداشت: رسالت حوزه های علمیه وابسته به حضرت مهدی(عج)، همواره گسترش اسلام و صیانت از آن بوده است.

رئیس شورای عالی حوزه های علمیه افزود: به گواه تاریخ ابنیه این نهاد مقدس به همت خیرین متدینین احداث، مرمت و نگهداری شده است؛ اما ضرورت دارد رشد کمی و کیفی حوزه های علمیه افزایش یابد.

وی با اشاره به جلساتی که در این انجمن در سراسر کشور تشکیل شده است خاطر نشان ساخت: در ضمن جلساتی که در انجمن حامیان توسعه حوزه های علمیه سراسر کشور داشتیم، این انجمن آمادگی احداث یا بازسازی تجدید بنا و تعمیر حوزه های علمیه را به عهده گرفته است.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه خاطر نشان ساخت: در جلسات با معتمدین بازار تهران که عمدتا از افراد دلسوز، متدین و علاقه مند به نظام و حوزه های علمیه بودند، تصمیم بر این شد که جلسات و کلاس هایی در مدارس علمیه برای آگاهی بخشی و آموزش احکام تجارت به بازاریان برگزارشود.

ارتباط نزدیک روحانیت و بازاریان

وی با اشاره به سابقه و ارتباط نزدیک بازاریان با طلاب گفت: در طول تاریخ همواره بین روحانیت و بازاریان ارتباط تنگاتنگی وجود داشته است و آنها خود را پیاده نظام روحانیت و در خدمت  دین می دانستند و روحانیت نیز عنایت ویژه ای به آنان داشت.

نقش بی بدیل بازاریان در پیروزی انقلاب

رئیس شوراری عالی حوزه های علمیه نقش تجار و بازاریان را در پیروزی انقلاب اسلامی نقش بی بدیل توصیف کرد و ابراز داشت: علاقه و همکاری بازاریان و تجار متدین به امام(ره) و روحانیت از همان دوران آغاز نهضت شروع شده و آنان همراه با امام (ره) و انقلاب به مبارزه با طاغوت پرداختند و امروزه نیز اصناف مختلف بازار و تجار با اعلام آمادگی خود درخواست دارند تا با استفاده از اساتید حوزه، احکام کسب و کارشان را فرا بگیرند.

احکام هر صنفی به آنان آموزش داده می شود

وی با اشاره به آموزه های دین اسلام و معارف اهل بیت(ع) درباره کسب روزی حلال و دوری از تحصیل مال حرام خاطر نشان ساخت: به منظور فرار از تحصیل مال حرام و یادگیری احکام کسب و کار و معامله حلال، حوزه های علمیه آماده اند هفته ای یکبار به بازاریان دروس مکاسب مختلف و احکام هر صنفی آموزش داده شود تا آنان احکام تجارت را فراگیرند و از افتادن به دام تحصیل مال حرام دور شوند.

آیت الله مقتدایی با اشاره به اینکه امروز این کار مهم در حدود شش مدرسه تهران  شروع شده گفت: در مدرسه علمیه مجد تهران بیش از 120نفر از برادران بازاری در کلاس های احکام کسب و کار شرکت می کنند و همچنین در مدرسه شیخ عبدالحسین و مدرسه مرحوم آیت الله فلسفی نیز کلاس های مشابهی برگزار شده که اقدامی بسیار مهم و با ارزش است.

خشنودی مراجع از احیای این سنت حسنه

رئیس  شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به حمایت و تشویق مراجع معظم تقلید از آموزش احکام کسب و کار به بازاریان  افزود: وقتی خدمت آیت الله العظمی  صافی  گزارش داده شد،  ایشان بسیار استقبال کردند و گفتند، این سنت حسنه که ترک شده بود را شما دوباره احیاء کردید که کار با اهمیتی است.

آیت الله مقتدایی با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) در مورد اهمیت دوری از مال حرام و نقش آن در شقاوت مردم گفت: پیامبر(ص) فرمودند؛ از هیچ چیز مانند مال حرام بر امتم نمی ترسم چرا که آثار مال حرام نه تنها عقوبتش شامل حال خود شخص می شود، بلکه فرزندان و نسل او را گرفتار می کند.

مراجع آینده از همین  طلاب جوان هستند

رئیس هیت امنای انجمن حامیان توسعه  حوزه های علمیه  مانوس شدن تجار و بازاریان با طلاب جوان حجره نشین را از دیگر برکات شرکت در این کلاس ها دانست و افزود: اینکه بازاریان و تجار به مدارس علمیه می آیند و با طلاب جوان مانوس می شوند و از نزدیک با خلق و خوی دینی آنان آشنا می شوند برکات زیادی دارد و موجب تاثیر پذیری از روحیه معنوی آنان می شود، چرا که علما و مراجع آینده از همین  طلاب جوان می باشند.

آیت الله مقتدایی در پایان با اشاره به شکل گیری انجمن حامیان توسعه حوزه های علمیه گفت: انجمن در این مدت توانسته است منشاء خدمات زیادی باشد و خیرین و معتمدین تلاش داشتند، مدارس علمیه  ای که نیاز به تعمیر و یا بازساری داشته را تعمیر و بازسازی نمایند و امیدواریم روزی برسد تمامی متدینین در تعامل با انجمن، برای توسعه حوزه های علمیه مصداق فرمان الهی شوند و در این امر بر یکدیگر سبقت گیرند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha