جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مقتدیی

حوزه/ رئیس شورای عالی حوزه های علمیه در تبیین، هدف برگزاری کلاس های «فقه بازار»، گفت: بازاریان ابتدا مباحث فقه تجارت را بدانند و سپس به کسب روزی حلال اهتمام داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله  مرتضی مقتدایی ظهر امروز در دیدار با روسای اتحادیه های صنفی استان قم که در جامعه مدرسین برگزار شد، با قدردانی از اقدام مدیریت حوزه علمیه قم در برگزاری برنامه های تبلیغی در بازار قم، اظهار داشت: حضور مبلغان در بازار و پاساژهای استان و برگزاری برنامه های تبلیغی اقدام بسیار ارزشمندی می باشد که در راستای جایگاه و منزلت حوزه علمیه قم است.

وی با اشاره به تاکیدات حضرت علی(ع) بر ضرورت یادگیری فقه بازار از سوی تجار، تصریح کرد: امیرالمومنین(ع) در بازار حضور پیدا می کردند و تاکید داشتند که تجار ابتدا احکام و فقه تجارت را بیاموزند و سپس به کار و کسب بپردازند، تا مال حرام به زندگی آنها وارد نشود.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزود: حضرت علی(ع) در صورت مشاهده هرگونه تقلب و مخلوط کردن جنس خوب و بد، افراد متخلف را تعزیر می کردند.    

آیت الله مقتدایی در تبیین هدف برگزاری کلاس های «فقه بازار»، گفت: ما به دنبال تشکیل کلاس برای بیان احکام تجارت هستیم تا تجار و بازاریان محترم در این کلاس ها حضور پیدا کرده، مسائل احکامی مربوط به خود را فرا بگیرند تا به طور ناخواسته دچار کسب مال حرام نشوند.

وی با اشاره به اجرای طرح «فقه بازار» در تهران، ابراز داشت: این طرح در تهران مورد استقبال کسبه و بازاریان قرار گرفته است. 

قائم مقام جامعه مدرسین با اشاره به اهتمام و پیگیری مدیریت حوزه علمیه قم برای اجرای طرح «فقه بازار» در قم، گفت: این طرح در بعضی از مدارس علمیه ای که نزدیک بازار هستند و بازاریان می توانند به آسانی به این مدارس مراجعه کنند، اجرایی خواهد شد.

رئیس  شورای عالی حوزه های علمیه افزود: در این مدارس، کلاس هایی تشکیل و اساتیدی تعیین می شوند تا مسائل احکام اصناف را متناسب با حرفه بازاریان ارائه دهند. 

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: در راستای ایجاد نظم و انسجام بیشتر در برگزاری کلاس های فقه بازار، روسای اصناف افراد متقاضی حضور در کلاس ها را معرفی می کنند و آنها متعهد می شوند در دوره آموزشی طرح «فقه بازار» شرکت داشته باشند.

آیت الله مقتدایی با اشاره به حدیثی از رسول اکرم(ص) مبنی بر اینکه از کسب مال حرام در امت خود خوف دارم، افزود: هدف از برگزاری کلاس های آموزش فقه بازار این است که بازاریان ابتدا مباحث فقه تجارت را بدانند و سپس به کسب روزی حلال اهتمام داشته باشند.

وی یادآور شد: اموال حرامی که وارد زندگی انسان می شوند علاوه بر بی برکتی، اثر منفی بر نسل انسان نیز دارند و عبادات را بی ثمر می کنند.  

رئیس شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم بازاریان متدین و علاقه مند به روحانیت مسائل احکام تجارت خود را بدانند.

قائم مقام جامعه مدرسین در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم این طرح در قم با اهتمام مدیریت حوزه علمیه قم و همکاری اصناف به عنوان الگوی نمونه برای سایر استان ها باشد.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha