جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام کعبی

حوزه/عضو خبرگان رهبری گفت: معضل اصلی بانکداری اسلامی که هنوز برطرف نشده این است که بانک ها تبدیل به بنگاه سرمایه گذاری شده اند؛ تا این نگاه عوض نشود مشکل هم برطرف نمی شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین عباس کعبی پیش از ظهر امروز در دیدار با مدیر کل  بانک مهر اقتصاد قم که در مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه بانکداری اسلامی از آغاز پیروزی انقلاب تا به امروز به عنوان مسئله ای بنیادی و پایة بستر ساز اقتصاد سالم مطرح است، برلزوم همکاری همه مسؤلین، نخبگان، بانک ها و آحاد مردم بر اجرای بانکداری اسلامی در جامعه تأکیدکرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اجمالا آنچه در بانک ها بر اساس عقود بانک اتفاق می افتد، مخالف شرع نیست و برای راهکارهای شرعی آن فکری شده است، افزود: بانکها واسطه و وکیل در سپرده گذاری اند و تسهیلاتی که به مردم پرداخت می¬کنند به عنوان قرض به وام نیست بلکه خریدی در قالب جعاله یا اجاره به شرط تملیک یا مشارکت مدنی و ... است و از مجرای قانون هم گذشته و  مسیری صددرصد صحیحی را طی نموده است.

حجت الاسلام و المسلمین کعبی بابیان اینکه احدی از فقهاء بر اجرای بانکداری بدون ربا در قالب عقود اسلامی اشکالی نمی کند، اظهار داشت: مشکل ما فضای فکری جامعه است و مردم فکر می کنند وامی که از بانک دریافت می کنند به عنوان قرض است در حالیکه با دریافت پول در قالب عقود، وارد یک عقد و قرار دادی می شوند که باید آن را اجرا کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: لازم است در موضوعاتی مانند بانکداری اسلامی، دادن وام، تسهیلات در قالب عقود اسلامی، وکالت و اقدام مشارکت به مردم آموزش داده و برای آنها تبیین شود.

حجت الاسلام و المسلمین کعبی گفت: بانک ها عموما اقدام به خلاف شرع نمی کنند ولی ممکن است مردم با قصدی دیگر بخواهند وامی برای از بین بردن مشکلات خود بگیرند و یا سرمایه گذاری کرده و انتظار سود داشته باشند.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم خاطر نشان ساخت: لازم است این گونه مشکلات از طریق کمیته هایی مانند استقرار کمیته های شرعی، آموزش دادن و مشاوره دادن حقوقی و شرعی برطرف گردد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بانکداری بدون ربا به معنای بانکداری اسلامی نبوده و دو مقوله متفاوت و جدای از هم هستند، ابراز داشت: 36 سال بعد از پیروزی انقلاب، بانکها بدون ربا بودند و با این نوع بانکها پیش رفتیم و لازم است نظریه کارکرد بانک داری اسلامی را برای ادامه  حیات بانکها برای مردم هم مشخص کنیم تا بیشتر با نحوه بانک داری آشنا شوند.

حجت الاسلام و المسلمین کعبی گفت: در نظریه بانکداری اسلامی، لازم است ماهیت بانک، ماهیت پول و اعتبار معلوم و مورد بررسی قرار بگیرد و در این عرصه هم نیازمند به منشور راهبردی هستیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه این مشکل لازم است با مشارکت شورای پول واعتبار برطرف شود نه از سوی بانکها، خاطر نشان ساخت: نکته دوم که لازم است مشخص شود اعتبار دهی، اعتبارگیری و واسطه گر به عنوان پول است. بانک ها بنگاه اقتصادی و سرمایه گذاری مانند بازار بورس نیستند ولی طوری پیش رفتیم که بانک ها تبدیل به  بنگاه اقتصادی برای سود دهی شدند چون سپرده گذار دنبال پول بیشتراست و نمی خواهد سرمایه خود را در بانک امانت بگذارند.

وی ادامه داد: معضل اصلی بانکداری اسلامی که هنوز برطرف نشده این است که  تبدیل به بنگاه سرمایه گذاری شده اند؛ تا این نگاه عوض نشود مشکل هم برطرف نمی شود.

حجت الاسلام و المسلمین کعبی با بیان اینکه عقود اسلامی، عقود شکلی نیست بلکه عقود واقعی است، اظهار داشت: مشارکت مدنی و مضاربه ای لازم است به صورت واقعی و در عمل  در بانک ها اتفاق بیافتد تا مشکلات برطرف شود وگرنه صرف شکلی بودن دردی را دوا نخواهد کرد.

استاد خارج فقه و اصول افزود: در بانکداری اسلامی و بدون ربا از حرف تا عمل فاصله زیاد است؛ نظر ما بانکداری اسلامی بدون ربا است ولی در عمل، افکار عمومی جامعه مغایر به این قضیه است و آن را نمی پذیرند و مردم در عمل به دنبال مشارکت نیستند بلکه هر کسی به دنبال برطرف کردن مشکل خود است.

 عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: لازم است بانکداری بدون ربا به سمت بانکداری اسلامی حرکت کند و این امر برخاسته از نظرات اسلامی که مربوط به شورای پول واعتبار است، می باشد که متأسفانه هنوز اتفاق نیفتاده است.

استاد خارج فقه و اصول افزود: شورای فقهی پول و اعتبار بانک مرکزی تا الان توانسته اند با اقدامات خود از بانکداری بدون ربا دفاع کند و بگوید این نوع بانکداری خلاف شرع نیست، ولی نتوانسته اند بانکداری اسلامی را محقق کنند.

حجت الاسلام و المسلمین کعبی ابراز داشت: در بانکداری بدون ربا، به دنبال این بودیم که چه کار کنیم گرفتار ربا نشویم ولی در بانک داری اسلامی باید به موضوعاتی مانند چرخش تولید و باز تولید، نقش بانک در رونق اقتصاد و... توجه شود.

استاد خارج فقه و اصول در پایان افزود: لازم است برای تحقق بانکداری اسلامی حوزه، فقها، اقتصاددانان حقوقی با هم همکاری کنند تا این نظریه در عمل هم اتفاق بیافتد.

انتهای پیام:40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha