دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حوزه اصفهان

حوزه/ معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان از تحصیل ۵ هزار طلبه و برگزاری روزانه ۱۴۰۰ درس در مدارس علمیه این استان خبر داد.

خبرگزاری حوزه / پس از آن که مقام معظم رهبری مسئله مهم تحول در حوزه را مطرح کردند، حوزه اصفهان همانند حوزه های قم و مشهد، برنامه های تحولی را تدوین و از آن زمان تاکنون، با عملیاتی سازی برنامه های مدون، اقدامات ارزشمندی را در راستای تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب انجام داده است.

در راستای معرفی این برنامه ها و اقدامات، خبرنگار «حوزه» در اصفهان به سراغ حجت الاسلام والمسلمین محسن جلالی، معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان رفته و با او پیرامون برنامه های این معاونت مهم به گفتگو نشسته که حاصل آن را در ادامه می خوانید.

*به عنوان اولین سئوال بفرمایید حوزه اصفهان در چه جایگاهی قرار دارد؟

حوزه علمیه اصفهان یک حوزه مستقل، بسیار قوی و دارای ظرفیت های بالایی است که مراجع معظم تقلید و مقام معظم رهبری حساب ویژه ای روی این حوزه در کنار حوزه های علمیه قم و مشهد باز کرده اند. این حوزه خدمات زیادی به کشور انجام داده و اساتید و علمای زیادی را تربیت کرده و در عالم تشیع منشاء اثر بوده است.

* معاونت آموزش و پژوهش حوزه اصفهان چه رویکرد و سیاست هایی را دنبال می کند؟

رویکرد معاونت آموزش و پژوهش این است که پاسخگوی نیازهای شیعه و آنچه که مراجع عظام تقلید و رهبر معظم انقلاب بیان می کنند، باشد و یا اینکه به این موارد مهم نزدیک شود.

*بزرگ ترین هدف معاونت آموزش و پژوهش در سال تحصیلی جدید چیست؟

همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند ما باید طلاب و فضلا را هرچه زودتر مجهز کنیم تا به عرصه دفاع از دین بپردازند.سعی ما برای سال تحصیلی جدید این است که دوره گذران دروس عمومی را کوتاه تر کرده و زمینه را برای انتقال افرادی که آمادگی کامل برای گذران دوره درس خارج دارند، ایجاد کنیم.

*چه تعداد داوطلب برای تحصیل در اصفهان ثبت نام کرده بودند و از این تعداد چند نفر  پذیرش و به مدارس معرفی شدند؟

تعداد یک هزار نفر در سایت حوزه علمیه اصفهان ثبت نام کرده بودند که از این تعداد 600 نفر برای تحصیل در مدارس استان جذب و معرفی شدند.

*چند طلبه در  حوزه اصفهان مشغول به تحصیل می باشند؟ و چند درصد از طلاب جدیدالورود غیربومی هستند؟

حدود 5 هزار نفر طلبه از سال های گذشته در مدارس حوزوی استان از پایه های یک تا 10 مشغول به تحصیل هستند و حدود 10 تا 20 درصد از طلاب جدیدالورود اصفهان از دیگر استان ها هستند.

* روزانه چه تعداد کلاس درس در مدارس استان برگزار می شود؟

در حال حاضر روزانه حدود 1400 کلاس ویژه طلاب برگزار می شود که البته هنوز یک سری از کلاس ها به دلیل عدم انتخاب واحد برگزار نشده است.

*آیا مدرسه جدیدی در سال تحصیلی جدید به مدارس استان اضافه شده است؟

بله. برای سال تحصلی 95-94 مدرسه علمیه شهید طباطبایی نژاد ویژه دانشجویان و حفظ قرآن کریم به جمع مدارس حوزوی استان پیوسته است. همچنین مدرسه علمیه ثامن الحجج(ع) برای نخستین بار طلاب پایه یک را پذیرش کرده است.

*چه تعداد اساتید در مدارس استان مشغول به تدریس هستند؟

در حال حاضر حدود 600 نفر از اساتید در مدارس علمیه استان اصفهان مشغول به تدریس و آموزش طلاب هستند.

*آیا تغییراتی در راستای بهبود سیستم آموزشی حوزه اصفهان ایجاد شده است؟

بله، ما تلاش کرده ایم که از نظر متون و زمان بندی کلاس ها و درس ها،  سیستم آموزشی و امتحانات را به صورت روان ارائه دهیم، به طوری که سیستم های نرم افزاری برای طلاب تکمیل شود تا آنها به راحتی بتوانند به نمرات خود دسترسی داشته باشند.

*در سال تحصیلی جدید چه تغییراتی در متون درسی طلاب ایجاد شده است؟

یک سری درس های جایگزین برای علوم قرآن در پایه های 7 و 8 و درس عقاید در پایه دو قرار دادیم. همچنین کتاب "شیعه اسلام" را از پایه سه به پایه دو آوردیم و کتاب آموزش عقاید آیت الله  مصباح یزدی را جایگزین درس عقاید دیگر کردیم. در پایه چهار و پنج نیز درس نامه جدیدی تدوین شد که چیزی شبیه به شرح لمعه و درسنامه قدیم است.

*در زمینه اعطای مدارک سطوح 3 و 4 چه اقداماتی داشته اید؟

ارائه مدرک سطح سه، از سال گذشته در حوزه اصفهان راه اندازی شد که در حال حاضر فعال است و شورای عالی نیز مقدمات سطح چهار را فراهم کرده که مصاحبه درس های خارج در اصفهان انجام شود.

*در زمینه پژوهش و تالیف معاونت آموزش و پژوهش چه اقداماتی انجام داده است؟

 مراکز متعددی مانند شرکت پلی اکریل، ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر و دانشگاه ها خواستارهمکاری پژوهشی با مرکز تحقیقات و پژوهش حوزه اصفهان هستند. همچنین یک سری برنامه های الزام آور و اختیاری به مدارس حوزوی استان به منظور پژوهش ارسال شده که در این خصوص جلسه ای با معاونین پژوهش مدارس علمیه استان برگزار شد که از مدارس خواستیم این فعالیت ها را به صورت گسترده انجام دهند.

*سخن پایانی

زمینه های تحقیق و پژوهش در حوزه اصفهان کاملا فراهم است و طلاب، اساتید و مدیران دست به دست یکدیگر داده اند تا حوزه ای در خور شأن مکتب غنی اهل بیت(ع) بسازند. انشاءالله

گفت وگو: سیدامیرحسین ابطحی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha