شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام خمینی

حوزه/ حق تعیین سرنوشت نه جنبه سیاسی، نه شعاری و نه جنبه سلبی دارد، لذا به تعبیر امام خمینی(ره) چون سرنوشت ملت ها به دست خودشان باید تعیین شود کسی نمی تواند چیزی را به آنها تحمیل نماید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران حجت الاسلام والمسلمین سروش محلاتی، امروز در پیش همایش حقوق مردم و حکومت دینی در اندیشه امام(ره)، در محل پژوهشکده امام خمینی(ر) و انقلاب اسلامی، گفت: امام راحل، اصل آزادی مردم نسبت به رأی و تعیین سرنوشت خود و اصل استقلال کشور و نفی دخالت اجنبی را به عنوان اصول اسلامی نام برده و با استناد به مبنای عقلی، سرنوشت ملت ها را به دست خود آنها می دانند.

وی ادامه داد: حق تعیین سرنوشت نه جنبه سیاسی، نه شعاری، نه جنبه سلبی دارد، لذا به تعبیر امام خمینی(ره) چون سرنوشت ملت ها به دست خودشان باید تعیین شود کسی نمی تواند چیزی را به آنها تحمیل کند.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: امام(ره) در جملات مکرر این مسئله را مبنایی، اصولی و پذیرفته شده می دانند و اینجاست که باید در چارچوب راه امام(ره) مسائل را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم تا افرادی برای امور توجیه نیاوردند.

وی افزود: بر اساس اندیشه امام خمینی(ره) حق حاکمیت، الهی بوده و در تقریرات ایشان مطرح شده که مردم می توانند براساس نظر ولی فقیه و انتخاب خود سرنوشتشان را تعیین نمایند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تلاش های شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی، گفت: شهید بهشتی در تبیین قانون اساسی، با دفاع اصل حاکمیت بر جهان و این که حق اختیار و انتخاب برای انسان قرار داده شده، صراحتا ایجاد زمینه حکومت دینی در زمان غیبت را توسط ولی فقیه مطرح می نماید.

وی با اشاره به لزوم بازخوانی و رجوع به مبانی اصیل انقلاب، ابراز داشت: نیاز داریم به اصول انقلاب برگردیم و بسیاری از مبانی و اصولی که امروز مورد تردید قرار می گیریند را دوباره بررسی، مطالعه و بازخوانی کنیم تا بدانیم با چه رنج ها و تلاش هایی، این مبانی اساسی تدوین و در قانون گنجانده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سروش محلاتی در پایان گفت: با توجه به شواهد و مستندات موجود در اندیشه امام(ره)، اصل آزادی مردم در انتخاب حاکم و حق تعیین سرنوشت، حقی قابل دفاع بوده و ایشان از آن حمایت و دفاع می کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha