دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
علی عباسی - مدیر حوزه قزوین

حوزه/معاون تهذیب حوزه علمیه استان قزوین، ارائه مفاهیم دینی با ابزار و زبان روز را ضروری خواند و گفت: حوزه باید از همان دوره کودکی طرح‌های تربیتی را ارائه دهد تا با تربیت دینی، کودکان و نوجوانان، آینده جامعه اسلامی تضمین گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از قزوین، با گرامیداشت فرارسیدن سالروز شهادت شهید فهمیده بر تربیت دینی نوجوانان و جوانان تاکید کرد و گفت: ارتباط با مفاهیم قرآنی، آشنا کردن نسل جدید با سیره ائمه معصوم(ع) به صورت‌های مختلف از قبیل بیان داستان‌ها، آموختن فرهنگ شهادت و ... می‌تواند باعث پیشرفت و شکوفایی این نسل شود.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قزوین به نقش حوزه و روحانیت در تربیت دینی آینده سازان جامعه نیز اشاره کرد و افزود:  حوزه باید از همان دوره کودکی، طرح‌های تربیتی را ارائه دهد تا با تربیت دینی، کودکان و نوجوانان، آینده جامعه اسلامی تضمین گردد.

وی با بیان اینکه فضل و کرم خداوند متعال بی‌نهایت است و به مکان یا زمان خاصی محدود نمی‌شود گفت: خدایی که حضرت عیسی(ع) را در هنگام تولد به نبوت مبعوث کرد، یا در کودکی به حضرت یحیی(ع) حکم نبوت عطا کرد، یا امام جواد(ع) را در ابتدای کودکی به مقام امامت رساند و در صحنه عاشورا چنان جرأتی را در نهاد حضرت قاسم‌بن الحسن و عبدالله‌بن حسن(ع) قرار داد که بدون هیچ دلبستگی به دنیا، شهادت در راه خدا را برگزیدند، قطعا قادر است چنان عزتی به این نوجوان 13ساله بدهد که آن گونه فداکارانه در برابر دشمن بایستد و جانانه از کشور خود دفاع کند.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی با اشاره به سخن معروف امام نسبت به شهید فهمیده گفت: امام(ره) پس از شهادت این نوجوان 13ساله فرمودند: رهبر ما آن نوجوان 13ساله است؛ امام با همه عظمت، این نوجوان را رهبر خود و جامعه معرفی می‌کند و این فرمایش ایشان بیان کننده آن است که  شهید فهمیده با وجود سن کم، به جایگاه والای انسانی رسیده بود.

کسی که در او نور اعتقاد و عقیده تابیده شود عزتمند خواهد شد و دنیا در منظرش کوچک خواهد شد، چنین انسانی خداوند را بسیار بزرگ خواهد دید و این ظرفیت انسان است که او را به این مرتبه از کمال می‌رساند.

وی به نقش حوزه‌های علمیه در تربیت دینی  جوانان و نوجوانان یادآور شد و تصریح کرد: حوزه باید از همان ابتدای کودکی هر نسل، طرح‌های تربیتی را ارائه دهد، چرا که ارتباط با مفاهیم قرآنی، آشنا کردن نسل جدید با سیره ائمه معصوم(ع) به صورت‌های مختلف از قبیل بیان داستان‌ها، آموختن فرهنگ شهادت و ... می‌تواند باعث پیشرفت و شکوفایی این نسل شود.

 همچنین جذب نوجوانان به سمت مساجد و حسینیه‌ها می‌تواند موجب رشد و اعتلای دین در این میان نوجوانان شود.

باید معارف دینی را متناسب با محیط و سطح فکری و فرهنگی جوانان و نوجوانان تقسیم بندی کرده و به وسیله ابزار و با زبان‌ روز به آنان منتقل کنیم تا آینده جامعه اسلامی تضمین گردد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha