پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر خضوع طلاب و فضلا، ابراز داشتند: اگر پست و منصب به سراغ ما آمد، آن را قبول می کنیم؛ اما نباید خادم ریاست بوده و او بر ما حکومت کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،  حضرت آیت الله سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول خود در مسجد اعظم قم با اشاره به روایتی از امام رضا(ع)، اظهار داشتند: حضرت فرمودند: «مَا ذِئْبَانِ ضَارِيَانِ فِي غَنَمٍ قَدْ غَابَ عَنْهَا رِعَاؤُهَا بِأَضَرَّ فِي دِينِ الْمُسْلِمِ مِنْ حُبِّ الرِّئَاسَه/ ضرری كه از ناحيه رياست طلبی متوجه دين انسان می شود از ضرری كه دو گرگ درنده به گلّه گوسفند بدون چوپان می زنند بيشتر است».

ایشان ابراز داشتند: مقام خوب است؛ اما به شرطی که خود بیاید؛ نه اینکه به دنبال او برویم.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: آیت الله العظمی حائری، مؤسس حوزه فرموده بودند، من به دنبال مرجعیت نرفتم؛ اما وقتی آمد، در را به رویش نبستم.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به جمله ای ازحضرت امیر(ع)، تصریح کردند: ایشان فرمودند: «لولا حضور الحاضر و قیام الحجة بوجود الناصر و ما اخذ اللّه على العلماء ألاّ یُقارّوا على كِظّةِ ظالم و لا سَغَبِ مظلوم لألقَیتُ حَبلَها على غارِبها و لسقیتُ آخرها بكأس اوّلها و لألفیتُم دنیاكم هذه أزهَدَ عندى من عَفطَةِ عَنْز/ اگر اجتماع مردم به دور من و نیاز آنان به رهبرى نبود و اگر به خاطر اعلام یارى مردم، حجّت بر من تمام نمى‏شد و اگر خداوند از علما پیمان نگرفته بود كه بر پرخورى ستمگر و گرسنگى ستمدیده آرام نگیرند، من ریسمان و افسار حكومت را بر كوهان آن مى ‏انداختم و با همان ظرفى كه درخت خلافت را اولین بار آب دادم (و در خانه نشستم) اكنون هم آب مى‏ دادم و خود به خوبى درك مى‏ كردید كه این دنیاى شما با مال و مقام و حكومتش نزد من بى اعتبارتر از آبى است كه به هنگام عطسه كردن از بینى بزغاله بیرون مى‏ آید».

این استاد درس خارج حوزه تأکید کردند: طلاب و فضلا باید درس بخوانند؛ تحقیق کنند؛ به شبهات پاسخ دهند و اگر در ادامه زندگی منصبی به سراغ آنان آمد، قبول نمایند.

معظم له بیان داشتند: امروز مسائل فقهی ما بسیار زیاد است و باید با فکر و مطالعه بر روی آن، پاسخ آنان را عرضه کرد.

ایشان اظهار داشتند: گاهی تمام حقائق دینی انسان در حب ریاست ذوب می شود؛ پس باید مراقب بود.

این مرجع تقلید با تأکید بر خضوع طلاب و فضلا، ابراز داشتند: اگر پست و منصب به سراغ ما آمد، آن را قبول می کنیم؛ اما نباید خادم ریاست بوده و او بر ما حکومت کند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha