جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تروریست داعش

حوزه/ این کارشناس حوزوی با اشاره به اینکه نباید تکفیر را به داعش منحصر کرد، گفت: داعش تنها یک گروه است؛ در سوریه ۱۰۰ گروه تکفیری علیه حکومت بشار اسد می جنگد؛ تکفیر یک فکر، اعتقاد و جریان دینی است که به این راحتی از بین نمی رود؛ داعش از بین خواهد رفت؛ ولی این فکر وجود خواهد داشت که باید علیه آن اقدام شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین بخشی عصر امروز در نشست علمی با عنوان «بررسی فعالیت سایت های ضد شیعه و راه کارهای مقابله با آنها» که در مرکز آموزش تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: امروز دنیا بر روی شیعه حساب ویژه ای باز کرده است؛ چراکه توان تحول گسترده ای داشته و دیگر کسی صرفا به شیعه به چشم یک مذهب معمولی نگاه نمی کند.

وی افزود: متحدترین، جامع ترین و منسجم ترین جمعیت مسلمان، شیعیان هستند؛ زیرا امروزه اهل سنت دچار افتراق های مختلف شده و به عنوان مثال حنبلی ها با 70 میلیون جمعیت تلاش بسیاری برای رشد و نفوذ انجام می دهند.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: اهل سنت معمولی مردمی هستند که از هرگونه جنگ، خونریزی و نزاع بر اساس سیاست دوری می کنند؛ آنها احکام خود را بر اساس کتاب و سنت پیامبر و صحابه تنظیم کرده و در این مسیر مفتیان را رهبران اصلی خود می دانند و از آنها پیروی می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین بخشی خاطرنشان ساخت: گروه دوم اهل سنت، سنتی صوفی هستند؛ این گروه به جای مفتی، تابع قطب، شیخ، خلیفه، مرشد و پیر خود بوده و این قطب، پیر و مرادها اکثرا وراثتی هستند.

وی تصریح کرد: اکثر قریب به اتفاق طریقت ها و گروه های متصوفه، ضد تکفیری و ضد وهابی بوده و گرایش خاصی به شیعه دارند؛ در بین اهل سنت 70 فرقه صوفی وجود دارد.

این کارشناس حوزوی بیان داشت: 500 میلیون نفر از جمعیت اهل سنت را متصوفه تشکیل می دهند که بیشترین فرقه آنها فرقه قادریه است که گستردگی جمعیتی خاصی در دنیا دارند و افکارشان نیز با توجه به جغرافیا و مناطق، مختلف است.

حجت الاسلام والمسملین بخشی گفت: فرقه تیجانی در آفریقا قرار دارد که گستردگی بسیاری در آفریقای عرب دارند؛ گروه دیگر، گروه مریدیه هستند؛ یکی از نکات جالب این است که اگر دایره شیعه را باز کنیم برخی از این فرقه ها از جمله گروه مریدیه به شیعه بسیار نزدیک بوده و اکثر اعتقادات ما را دارند.

وی اظهار داشت: در سنگال، مرکزی تأثیرگذار به نام جمکران ایجاد شده است که از اهل سنت هستند؛ ولی اعتقادات آنها کاملا شیعه است که باید این گروه ها را از دیگر سنی ها بازشناسی کرد.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: گروه دیگر، سلفی ها هستند که دو گروه قبلی را تکفیر می کنند؛ آنها خود را فرقه حقه می دانند؛ تفکر سلفیت از اواسط قرن 19 شکل گرفت؛ ریشه سلفیت به تهاجم غرب با کشورهای غربی باز می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین بخشی خاطرنشان ساخت: راه بازگشت به عزت و عظمت دیرینه از منظر آنها، بازگشت به دوران سلف عنوان شده است که در این مسیر، 5 مکتب سلفی شکل گرفت؛ هر مکتب دارای پیرو و گروه های بسیار است و از دل هر تفکر و نظریه نیز انواع تفکرات خاص شکل گرفته است.

وی یکی از مکاتب سلفی را وهابیت عنوان و تصریح کرد: روز گذشته جبیر، وزیر امور خارجه عربستان بیان کرد که محمد بن عبدالوهاب احیاگر دین است؛ آنها برای بازگشت به دوران سلف برنامه دارند؛ آنها بیان می کنند که جهان اسلام از دوران سلف منحرف و شرک، خرافات و بدعت ایجاد شد؛ به همین دلیل بر روی این مسائل کار می کنند.

این کارشناس حوزوی بیان داشت: در این میان، سلفیت دیگری نیز به نام سلفیت دیوبندی به وجود آمد که توسط شاه ولی الله دهلوی ایجاد شد؛ همچنین از میان تفکرات اصلاح طلبان متدین اهل سنت، گروه دیگری شکل گرفته که آن را گروه  سلفیت اخوانی می دانیم که توسط احمد حسن بنا شده است.

حجت الاسلام والمسلمین بخشی گفت: در سال 1980 از درون همین اخوان، سلفیت جهادی شکل گرفت که بیان می کردند با راه اخوان کسی به دوران سلف باز نمی گردد و از درون زندان های مصر تفکر سید قطب شکل گرفت.

وی اظهار داشت: از درون سلفیت جهادی، سلفیت جدیدی به وجود آمده که آن را سلفیت تکفیری می گویند؛ این سلفیت از سال 2003 شکل گرفت و قتل، خونریزی و کشتار از این به بعد بود که شکل گرفت.

این کارشناس حوزوی با اشاره به اینکه این گروه ها دارای اصول مشترک هستند، ابراز داشت: احیای دوران سلف، تعقیب خلافت اسلامی، تلاش در جهت تغییر وضع موجود، مخالفت با بدعت و برداشت های اجتهادی، تأکید بر عمل به ظاهر کتاب و سنت، تاکید بر فهم سلف، حدیث گرایی، مخالفت با ملی گرایی و نظرمنفی به شیعه از جمله اصول این گروه ها هستند.

حجت الاسلام والمسلمین بخشی خاطرنشان ساخت: عوامل گوناگونی سلفیه را تشکیل داده است که شامل مسائلی همچون اختلاف در مبانی اعتقادی، برداشت های مختلف از مبانی دین، اختلاف در روش ها، زمینه های سیاسی و اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه نباید تکفیر را به داعش منحصر کرد، تصریح کرد: داعش تنها یک گروه است؛ در سوریه 100 گروه تکفیری علیه حکومت بشار اسد می جنگد؛ تکفیر یک فکر، اعتقاد و جریان دینی است که به این راحتی از بین نمی رود؛ داعش از بین خواهد رفت؛ ولی این فکر وجود خواهد داشت که باید علیه آن اقدام شود.

این کارشناس حوزوی گفت: یکی از دلائل اوج گیری فعالیت این گروه ها و رشد آنان، گرایش جهانی به مذهب اهل بیت(ع) بود که نشان دهنده گسترش دامنه قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی است؛ امروزه ایران به قدرتی مبدل شده است که چاره ای ندارند که با این کشور تعامل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین بخشی اظهار داشت: وهابیت و تکفیری ها جنگی همه جانبه علیه شیعه ایجاد کرده اند که یکی از آنان، جنگ نظامی است.

 وی ابراز داشت: امروز بحث تکفیر، موضوعی سیاسی در معادلات دنیاست که سوء استفاده گران بر روی آن سرمایه گذاری کرده و برای خود فرقه ایجاد می کنند.

این کارشناس حوزوی با بیان این مطلب که جنگ علیه شیعه دارای دو بعد نظامی و امنیتی است، خاطرنشان ساخت: قطعا اگر این گروه ها بتوانند در یک مکان هزار شیعه را سر ببرند، قطعا چنین کاری را انجام می دهند و اولویت جنگ با ایران را بیشتر از اسراییل می دانند.

حجت الاسلام والمسلمین بخشی تصریح کرد: امروزه ایران امن ترین کشور منطقه است و نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی آن بهتر از همه جای عالم توانسته اند در مقابل تکفیری ها بایستند.

وی اظهار داشت: آنان در عرصه جنگ مذهبی و فرهنگی تلاش های بسیاری انجام می دهند که نباید اجازه دهیم در داخل امت شیعه سرمایه گذاری کنند؛ البته متأسفانه مقداری دراین زمینه مشکل داشته و روحانیت باید در این زمینه روشنگری نمایند.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: ایجاد جنگ های فرقه ای و ایجاد رهبری جهان اسلام توسط عربستان از جمله راهبردهای تکفیری هاست و برای رسیدن به این اهداف به دنبال رصد و پایش فعالیت ها و اقدامات شیعیان در حوزه های علمیه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین بخشی خاطرنشان ساخت: فعالیت دیگر آنان این است که تمام فضاهای مجازی شیعیان را نیز به دقت رصد می کنند؛ رصد کتب و متون تاریخی و علمی و فقهی، مداحی و سخنرانی ها و کارکردهای افراطیون شیعه از دیگر اقدامات این گروه هاست.

وی در پایان با بیان این مطلب که امروز میداندار مقابله با شیعه مبلغان وهابی با ویژگی های خاص هستند، تصریح کرد: انگیزه بالا، تسلط بر قرآن، تسلط بر احادیث نبوی و نفوذ ناپذیری در مقابل عقاید دیگران از جمله ویژگی های آنان می باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محب آل الله IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    ظاهرا نام خانوادگی استاد، علی بخشی باشد نه بخشی!