چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
چهارشنبه سوری

حوزه/ چهارشنبه آخر سال از سوی مسئولین به عنوان «چهارشنبه انتظار» نامیده شود و تمامیِ مردمِ در چهارشنبه آخر سال برای سلامتی و ظهور مهدی موعود(عج) دست به دعا بردارند و از خداوند عاجزانه تعجیل در ظهور امام زمان(عج) را طلب نمایند

حجت الاسلام محمدسعید امیری از اساتید حوزه علمیه تهران، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران با اشاره به روزهای پایانی سال و برگزاری مراسم موسوم به چهارشنبه سوری، گفت: متاسفانه این گونه برنامه ها از نوع شادی‌های کاذب و خطرناک می باشد، برای مردم به عنوان یک ارزش شناخته شده است و تبعات بسیار ناگواری اعم از خسارت‌های مالی و جانی را در چند سال گذشته به مردم تحمیل کرده است. اما با نهایت تاسف و با وجود مشاهده این خسارت ها، برای بعضی افراد درس عبرت حاصل نمی شود.

وی با بیان اینکه نه تنها اسلام، بلکه هیچ عقل فهیمی این کارها را تایید نمی کند، گفت: این مسئله باید مورد توجه عقلا و عموم مردم قرار بگیرد که یک لحظه شادی و تفریح ناسالم و بازی با مواد آتش زا که جز ایجاد سر و صدا و مزاحمت برای دیگران هیچ نفع دنیوی و اخروی ندارد، با چه توجیهی هنوز در برخی نقاط کشور رواج دارد.

استاد حوزه علمیه تهران با اشاره به روابط بین خانواده ها و جوانان شرکت کننده در این مراسم، تصریح کرد: خانواده‌ ها از جمله کسانی می باشند که بر رفتار نوجوانان و جوانان تاثیرگذار هستند و لازم است ضمن آگاهی خودشان از مضرات مراسم چهارشنبه سوری، فرزندانشان را نیز از این کارها منع کنند. و با تبعیت از سبک زندگی اسلامی به دنبال تربیت فرزندانی صالح و آگاه برای جامعه باشند.

این پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه مهمترین راه مقابله با خطرات چهارشنبه سوری فرهنگ سازی است، اظهار داشت: همه مسئولین فرهنگی معتقدند که ناهنجاري های اجتماعی فقط با ارائه ی راه حل های فرهنگي درست مي شود. بنابراین نهادهای دینی و فرهنگی همچون حوزه های علمیه و صدا و سیما نقش ویژه ای در اصلاح این سنت غلط دارند.

وی اضافه کرد: صدا و سیما به عنوان رسانه ی ملی نقش بسیار مهمی در تغییر ساختار‌های فرهنگی جامعه دارد و باید از تمامی ظرفیت‌های خود برای مقابله با اثرات نامطلوب ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی مثل چهارشنبه سوری استفاده کند.

استاد حوزه علمیه تهران با تاکید بر اینکه پیروى بدون چون و چرا از پیشینیان نتیجه ‏اى جز ارتجاع نخواهد داشت، ابراز داشت: متاسفانه تفكر جاهلى هنوز در میان بسیارى از افراد و ملت ها وجود دارد و یكسری آداب و سنن خرافى را به عنوان این كه «آثار پیشینیان است، مى‏ پذیرند و با الفاظ عوام فریبانه ای همچون حفظ ملیت و فرهنگ باستانی و... این سنت زشت را موجه جلوه می دهند. و ادامه این روند یكى از عوامل بسیار مؤثر در انتقال خرافات از نسلى به نسل دیگر است.

این کارشناس دینی افزود: پیشنهاد می شود نسل هاى کنونی و آینده، آداب و سنن گذشتگان را با توجه به مبانی شرع و عقل مورد تحلیل و بررسى قرار دهند، و آنچه با «عقل» و «نقل» سازگار است با نهایت احترام حفظ كنند و به ترویج آن بپردازند، و آنچه که خرافه، موهوم و بى اساس است دور بریزند و از رواج آن که در حقیقت ترویج خرافه گری است جلوگیری کنند.

حجت الاسلام امیری در پایان پیشنهاد داد: چهارشنبه آخر سال از سوی مسئولین به عنوان «چهارشنبه انتظار» نامیده شود و تمامیِ مردمِ در چهارشنبه آخر سال برای سلامتی و ظهور مهدی موعود(عج) دست به دعا بردارند و از خداوند عاجزانه تعجیل در ظهور امام زمان(عج) را طلب نمایند. 42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha