دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
بازی رایانه ای ۱۹۷۹

حوزه/ کارشناس و پژوهشگر بازی های رایانه ای با تاکید بر این که نقض هنجارهای دینی و اخلاقی ، آفت مهم بازی های رایانه ای غربی است گفت: بازی رایانه ای ۱۹۷۹ که به تازگی تولید شده، جدیدترین تلاش آمریکا و غرب برای تمسخر و تحریف انقلاب اسلامی ایران است که از سوی سازمان سیا حمایت و تولید شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، علی رازی زاده، عصر سه شنبه  طی سخنانی در نشست "ورای بازی" که با موضوع بررسی سیاست های پنهان در بازی های فراگیر از سلسله نشست های سواد رسانه ای در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، با بیان این که در وضعیت کنونی توجه به بازی های رایانه ای باید در اولویت قرار بگیرد، ابراز داشت: متاسفانه در سال های گذشته برخی از مسئولان چندان این موضوع را جدی نمی گرفتند و حال آن که در سال های اخیر وضع تا حدی بهتر شده و برگزاری این نشست ها در حوزه علمیه می تواند نقطه عطفی باشد.

این محقق، با اشاره به فراگیربودن و محبوبیت بازی های رایانه ای در بین نسل جدید گفت: در بسیاری از کشورها والدین در کنار فرزندان خود بازی های رایانه ای را بسیار جدی گرفته اند چه آن که با اهمیت و تاثیرگذاری آن نیز پی برده اند.

بازی های رایانه ای جلوتر از موسیقی و سینما

وی همچنین با بیان این که امروز بازی های رایانه ای در زمره وسایل سمعی ، بصیری و تعاملی قرار گرفته است، افزود: نتایج یک تحقیق در دانشگاه شیکاگو نشان می دهد که بازی های رایانه ای گوی سبقت را از دیگر صنایع سرگرمی ساز به ویژه صنعت موسیقی و سینما در آمریکا و به تبع آن در دنیا ربوده است.

این تحلیلگر و پژوهشگر بازی های رایانه ای یادآور شد: امروزه کشورهای توسعه یافته بیشترین استفاده را از بازی های رایانه ای در مسیر اهداف خود دنبال می کنند البته همچنان بُعد سرگرمی برای مخاطب اهمیت دارد، از سویی بازی های رایانه ای نزدیک ترین مدیوم به جهان واقعی است چه آن که بیشترین تعامل بازی کننده در آن وجود دارد.

وی افزود: در واقع بازی های رایانه ای این فرصت را برای کاربر ایجاد می کند که بتواند از طریق شرایطی که در دنیای واقعی امکان انجامش را ندارد، آن ها را تجربه کرده و به این واسطه شخصیت خود را بسازد.

از نقض ارزش های دینی تا خشونت و هنجارشکنی

رازی زاده همچنین با اشاره به آفت ها و آسیب های جدی بازی های رایانه ای بیان داشت: محورهای مهم آسیب رسان در بازی های رایانه ای شامل مواردی چون نقض ارزش های دینی، ترس و خشونت، تشدید محرک های جنسی، مواد مخدر و مشروبات الکلی ،نقض هنجار های اجتماعی، و گسترش ناامیدی است.

وی افزود: از سویی در بازی ها یک هویت مجازی برای کاربران شکل می گیرد، ضمن آن که در فضای مجازی به خاطر همین هویت ، فرد می تواند دست به انتخاب ها و کارهایی بزند که در دنیای واقعی نمی تواند یا نمی خواهد آن را انجام دهد.

هم فرصت و هم تهدید

این فعال بازی های رایانه ای تاکید کرد: اساساً بازی های رایانه ای امروزه یک ابزار است که می توان از آن استفاده مناسب و یا نامناسب داشت.

وی در ادامه با اشاره به این که امروزه یکی از مهم ترین بازی ها در سطح دنیا کلش آو کلنز است گفت: بازی های ورزشی و اکشن نه تنها در جهان بلکه در ایران نیز محبوبیت خاصی دارد ، البته در ایران سبک اکشن علاقه مندان بیشتری دارد، به ویژه آن ها که نسبتاً گرافیک و جذابیت بالاتری دارند.

رازی زاده با بیان این که برخی بازی ها مثل بازی کلش سود اقتصادی سرسام آوری نصیب سازندگان خود می کند، افزود: این گونه بازی ها در طول 24 ساعت ادامه دارد حتی زمانی که شما آنلاین نیستید و لذا بیشترین شباهت به روال زندگی عادی دارد، ضمن آن که به خصوص در این بازی حس مسئولیت پذیری، جنگ و حس رقابت و هیجان روزانه کاملاً محسوس است.

تاثیر نامطلوب بازی های رایانه ای بر سبک زندگی

وی با اشاره به این که طبعاً همه بازی های رایانه ای هم نقاط مثبت دارند و هم منفی گفت: تاثیر بازی های رایانه ای بر سبک زندگی بسیار جدی است و اگر جلوی آفت ها آن گرفته نشده و به درستی از سوی فرد و خانواده مدیریت نشود می تواند بسیار هم خطرناک و آسیب زا باشد.

رازی زاده اضافه کرد: اساساً بازی های مثل کلش آو کلنز اعتیاد آور است به طوری که برای برخی روال زندگی عادی شان دچار اختلال می شود و متاسفانه حتی برخی طلاب و دانشجویان نیز گرفتار این مساله شده اند .

این کارشناس و پژوهشگر یادآور شد: از سویی در برخی بازی ها علاوه بر مسایل نامناسب جنسی ، خرافه ها و مباحث ضددینی مطرح می شود که باید مراقب آن ها بود.

یک بازی رایانه ای جدید برای تحریف انقلاب اسلامی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که امسال بازی های جدیدی از سوی آمریکا با عنوان 1979 تولید و ارایه شده که تم سیاسی مربوط به دوران پیروزی انقلاب اسلامی دارد، اظهار داشت: داستان این بازی از نگاه یک جوان ایرانی در تهران روایت می شود و جالب این که سازنده آن هم یک ایرانی است که هزینه تولید این بازی 400 هزار دلار است و با حمایت سیا ساخته شده است

رازی زاده با اشاره به این که شخصیت های این بازی رایانه ای همان قهرمان هایی هستند که در فیلم آرگو حضور داشتند ، افزود: جالب این که حتی بی بی سی فارسی نیز چند شب پیش به صورت ویژه به معرفی و تبلیغ آن پرداخت و در این فیلم واقعیت های انقلاب به سخره گرفته شده و حتی شکنجه شدگان انقلابی به عنوان افراد شکنجه گر و قاتل معرفی شده اند!

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha