پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
انجمن اسلامی آمریکا

حوزه/ دانشجویان انجمن اسلامی شهر فیرفیلد در ایالت کالیفرنیای آمریکا، با نامگذاری هفته‌ای به‌نام اکتشاف اسلامی، سعی کردند حقایق کشف نشده درباره اسلام و مسلمانان را روشن کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» ، به نقل از fairfieldmirror.com، در هفته‌ای‌ که گذشت، دانشجویان انجمن اسلامی در شهر فیرفیلد واقع در ایالت کالیفرنیای آمریکا، با نامگذاری هفته‌ای به‌نام هفته اکتشاف اسلامی، سعی کردند حقایق کشف نشده درباره اسلام و مسلمانان را روشن کنند. در این هفته دانشجویان انجمن اسلامی با برگزاری چندین نشست در دانشگاه، می‌خواستند حس تازه‌ای از همبستگی را در میان دانشجویان فیرفیلد زنده کنند.

رحیم مجید رئیس انجمن اسلامی امیدوار است که هفته اکتشاف اسلامی دانشجویان غیرمسلمان را درباره اسلام آگاه کرده باشد و می‌گوید: یکی از مهمترین اهداف این نشست‌ها، ایجاد اجتماع میان دانشجویان بود. شاید بتوان گفت یکی از مهمترین اهداف ما از این بزرگداشت ایجاد رابطه با غیرمسلمانان است.

مجید در این باره گفت: متاسفانه واژه بیداری اسلامی حالتی منفی پیدا کرده است. ما برای کسانی است که پیش از این اسلام را کشف نکرده و با این مذهب آشنا نبودند واژه جدید اکتشاف اسلامی را انتخاب کردیم.

این نشست‌ها شامل شب شعر، خوشنویسی، روز حجاب و شام اعتقادی میان ادیانی بود که برای ایجاد گفتگوی باز میان دانشجویان ادیان مختلف طراحی شده بود. همچنین این برنامه شامل نماز روز جمعه بود.

ثمینه کوجیک، 18 ساله و صندوقدار انجمن اسلامی ابراز امیدواری کرد: هفته اکتشاف اسلامی، دانشجویان دانشگاه فیرفیلد را با اسلام آشنا کند. کوجیک به نمایندگی دانشجویان انجمن اسلامی در سخنانی گفت: ما معتقدیم دانشجویان در فضای دانشگاهی به قدرکافی درباره دین اسلام و جامعه مسلمانان اطلاعات ندارند.

** بعد از حملات پاریس و بلژیک، اطلاعات غلط درباره اسلام زیاد شده است

انمال تبسم، دانشجوی سال دوم و یکی از روسای انجمن نیز که معتقد است دانشجویان فیرفیلد شناخت کافی از فرهنگ اسلامی ندارند می‌گوید: آن‌ها تنها به اندازه اخبار رسانه‌ها از دین اسلام آگاهی دارند. به دلیل حملات اخیر گروهک تروریستی داعش به پاریس و بلژیک، در این شرایط اطلاعات غلط درباره اسلام بسیار زیاد است. رسانه‌ها دائما تصویری از مسلمانان به عنوان مهاجمین ارائه می‌دهند، در این صورت امیدواریم که دانشجویان با کسب اطلاعات درباره اسلام، با ذهن باز درباره هویت مسلمانان قضاوت کنند.

تبسم می‌گوید: رسانه‌ها اکثرا تصویر غلطی از مسلمانان ارائه می‌دهند. دانشجویان دانش اندکی درباره حقیقت، پیام و آنچه اسلام در برمی‌گیرد دارند. نشست‌های هفته اکتشاف اسلامی قصد داشت به دانشجویان نشان دهد تصویری که رسانه‌ها نشان می‌دهند اشتباه است.

به گفته تبسم در نشست‌ها مانند شب شعر به مسائلی چون تبعیض نژادی و اسلام‌هراسی پرداخته شد.

نشست شام میان ادیانی

47 دانشجو از پیروان ادیان مختلف و پیشینه‌های غیرمذهبی در نشست شام میان ادیانی شرکت کردند. در این نشست دانشجویان به صورت دو نفر به دو نفر درباره سیستم‌های اعتقادیشان برای دقایقی به بحث و گفتگو پرداختند. در ادامه این مراسم اعضای انجمن اسلامی موضوعات  اعتقادی و مذهبی را ارائه دادند تا شرکت‌کنندگان درک بهتری از میزبان خود داشته باشند. خانم نرگس علیزاده از سخنرانان این مراسم درباره دیدگاه اسلام از رابطه میان ادیانی، تنوع جمعیتی و اهمیت گفتمان در رسیدن به درک بهتر از باورهای همدیگر سخن گفت.

علیزاده گفت: ما باید از کسانی باشیم که وقتی کسی راجع به یکی از ما سخن ناشایستی به زبان می‌آورد آن سخن را رد کنیم، تنها به این علت که همدیگر را خوب می‌شناسیم. زیرا با همدیگر دوست و هم‌پیمان هستیم. البته این اتفاق یک شبه رخ نمی‌دهد اما یک گفتگوی ساده می‌تواند آغازگر آن باشد.

تبسم، کوجیک و مجید همگی معتقدند که این نشست‌ها خصوصا شام میان ادیانی موفقیت‌آمیز بوده‌اند. کونور جوز یکی از دانشجویان سال اولی که خصوصا از شب خوش‌نویسی لذت برده، با بیان این که در هفته اکتشاف اسلامی، چیزهای زیادی درباره اسلام یاد گرفته می‌گوید: من درباره زبان‌های مختلف و خط‌های مختلف آموختم. یاد گرفتم که هر زبانی ممکن است تلفظ متفاوتی داشته باشد و یا اینکه متفاوت نوشته شود.

ندارا الحامی، دانشجوی 18 ساله معتقد است که هفته اکتشاف اسلامی می‌تواند به درک بهتر از فرهنگ مسلمانان و برطرف کردن مشکلاتی که فیرفیلد با تنوع جمعیتی دارد مفید بوده و می‌گوید: این دانشگاه حقیقتا مشکل تبعیضی دارد. شاید چنین برنامه‌هایی سبب شود که دانشجویان درک بهتری از فرهنگ‌های مختلف داشته باشند. لازم نیست مسئله‌ای جدی باشد همین که دوستانه دور همدیگر نشسته و صحبت کنیم، باعث کسب دانش است. اصلا اینکه راجع به فرهنگ یکدیگر یاد بگیریم جالب و مفرح است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha