جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مسجد محمد(ص) در فیلادلفیا

حوزه /مسئولین مسجد محمد در فیلادلفیا، ششمین شهر پرجمعیت آمریکا تلاش دارند تا به مهمترین مرکز اسلامی مسلمانان در این شهر تبدیل شوند. اقدامات سیاسی، اقتصادی و تحصیلاتی این مرکز اسلامی در راستای ارائه‌ی خدمات و راهنمایی‌های مذهبی به مسلمانان با توزیع برابر بخشی از وظایف به انجام رسیده در این مرکز است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از phillytrib.com، امام جماعت این مسجد و یکی از بنیانگذاران آن می‌گوید: این یک جنبش مردمی است، شعار ما در اینجا این است: بیایید و با ما آشنا شوید. با ما آشنا شوید، ما اسلام را در راه خدا و برای مردم ساده می‌کنیم. این محل به مثابه ساختمان شهرداری برای مسلمانان فیلادلفیا است زیرا به مردم کمک می‌کند. ما اینجا امکانات و کلاس‌های درس بدون هزینه فراهم می‌کنیم. کمپ‌های تابستانی و غذاهای مجانی ارائه می‌‌دهیم و به مشکلات مختلف مردم رسیدگی می‌کنیم. مسلمانان برای تسهیلات و حل مشکلاتشان به اینجا می‌آیند. گویی اینجا سالن شهرداری مسلمانان است. کلاس‌های رایگان و امور خیریه نیز بخشی از وظایف این مسجد 50 هزار فوت مربعی در نزدیکی محله جرمانتون است. مسجد محمد همچنین در حال تاسیس دو اداره، یک شرکت حقوقی و یک کمپانی ساخت و ساز است تا فعالیت‌های خود را توسعه بدهد.

محمد امام جماعتی که 26 سال قبل در ساخت این مسجد همکاری داشته می‌گوید: کمپانی ساخت و ساز برای جوانان شغل فراهم کرده و تا حد توان به شهروندان مسلمان در امور منازل‌شان خدمات رسانی می‌کند. برای مثال ممکن است بزرگترها نیاز به تعمیرات داشته باشند و وام گرفتن از بانک‌ها نیز هزینه زیادی دارد. در حالی که ما این کمپانی ساخت و ساز را نه تنها برای ایجاد شغل برای برادران جوان مسلمان‌مان تاسیس کرده‌ایم بلکه آن را به منظور ارائه کمک‌های مالی برای ارتقاء خانه‌های برادران ارشد مسلمان تدارک دیده‌ایم. ما به گونه‌ای برنامه ریزی کرده‌ایم که افراد بتوانند به تدریج هزینه تعمیرات را بپردازند و تحت فشار مالی قرار نگرفته و هیچ کسی نیز نتواند از آنان سوءاستفاده کند.

به گفته محمد شرکت حقوقی نیز مشاوره رایگان و خدمات حقوقی رایگان را از طریق خدیجه علی، مشاور حقوقی و از اعضای مسجد فیلادلفیا با مدرک حقوق در سه ایالت، ارائه می‌دهد.

اما در شرایط کنونی مشکل اصلی جامعه مسلمانان مسائل اقتصادی نیست، بلکه نگرانی‌های دیگری در میان است.

محمد درباره ضرورت رای دادن می‌گوید: ما در تحصیلات مسلمانان مشارکت داشته و به آنان می‌گوییم که در رای گیری‌ها شرکت کنند.

میشل عبدالله که از 10 سال پیش به عضویت مسجد در آمده نیز معتقد است که رای دادن برای مسلمانان اهمیت داشته و می‌گوید: من فکر می‌کنم همه ما باید رای بدهیم. ما بچه‌هایی داریم که به دادگاه می‌روند و هیچ نماینده‌ای ندارند. اگر قانون‌گذاری باشد که برای مسلمانان قانون تصویب کند رای ما را نیز دارد. اما برای اینکه در این تصمیم‌گیری نقش داشته باشیم مجبوریم رای بدهیم.

محمد در سخنانش در مسجد می‌گوید: هر جمعه را به جمعه‌ای پرخیر و برکت تبدیل کنید! جمعه‌ها پرخیر و برکت هستند. حتی جمعه‌ای که در آن دنیا به پایان برسد. اگر روز جمعه قرار باشد دنیا به آخر برسد چه بهتر که در آن روز در مسجد و خانه خدا باشیم. در روز قیامت خداوند به بهانه‌های ما علاقه‌ای نخواهد داشت و متاسفانه ما جامعه‌ای شده‌ایم که به بهانه آوردن عادت کرده‌ایم. جامعه‌ای که در آن بدی، وجه‌ی خوب به خود گرفته است. وقت آن رسیده که ما ایستاده و اجتماع خود را پس بگیریم. در مقابل افراط‌گرایان بایستید و نترسید، من به شخصه از خدا می‌ترسم زیرا می‌دانم که روزی در پیشگاه خدا بابت آنچه در زمین انجام داده‌ام مورد قضاوت و داوری قرار می‌گیرم. پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) می‌فرماید بهترین شما کسی است که به سایرین کمک کند. و این همان کاری است که ما در این مسجد قصد داریم انجام دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha