جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اخلاق

حوزه / استاد حوزه علمیه مشهد گفت: "تفقه" و "اخلاق"، دریایی معنوی جامع، عظیم و عمیق به انسان می بخشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین زمانی، در جمع طلاب مدرسه علمیه امام صادق(ع) این شهر با اشاره به این که نخستین رسالت قرآنی طلبه، تفقه و فهم عمیق دین و توجه به معنویت و اخلاق است، تاکید کرد: تقوا، دعا و معنویت موجب می شود که از معارف دین و گنجینه اهل بیت(ع) نصیب انسان شود و این دو امر «تفقه» و «اخلاق»، بحر جامع، عظیم و عمیقی به انسان می دهند.

استاد حوزه علمیه مشهد، با اشاره به اهمیت همراهی علم و عمل، یادآور شد: بزرگان نیز از این مسیر به جایگاهی رسیده اند، زیرا دریافت معارف دین تنها با درس  و بحث نیست.

وی با اشاره به آیه «نفر»، رسالت دوم طلاب علوم دینی را «انذار» دانست و گفت: منذر کسی است که ابتدا خودش انذار شده باشد، یعنی ابتدا خودمان باید از غفلت بیدار شده باشیم.

این محقق حوزوی، به چگونگی بیدار شدن از خواب غفلت پرداخت و اظهار داشت: وقتی اثر گذاریم که پشتوانه عمیقی داشته باشیم که همان انقطاع و بریده بودن "نفس" از این دنیا است که پیامبر(ص) این گونه بود.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی، به توصیه اندیشیدن بیشتر و کمتر حرف زدن اشاره و تاکید کرد: سکوت همراه با تفکر، از سفارش های بزرگ برای نورانیت و بیدار شدن نفس از خواب غفلت است.

استاد حوزه علمیه مشهد افزود: انسان باید درباره این مطلب که از کجا و برای چه آمده و به کجا می رود و نیز درباره خداوند و شناخت و معرفت نفس تفکر کند.

وی درباره اهمیت انتخاب دوست نیز گفت: انسان، کتاب، فضای مجازی دوست انسان هستند که باید توجه داشت که یک رفیق نادرست کیلومترها فرد را از خدا دور می کند و وقتی به خودش می آید، می بیند که حال نماز، زیارت  ندارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha