پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مدافع حقوق بشر فلسطینی نامزد دریافت جایزه بین‌المللی مدافعان خط مقدم

حوزه/ محمد خطیب ، مدافع ارشد حقوق بشر از روستای بلعین در ناحیه مرکزی کرانه باختری رام الله نامزد جایزه مدافعان خط مقدم در سال ۲۰۱۶ شده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» محمد خطیب مدافع ارشد حقوق بشر از روستای بلعین در ناحیه مرکزی کرانه باختری رام الله یکی از 6 مدافع حقوق بشر در سرتاسر دنیاست که نامزد جایزه مدافعان خط مقدم در سال 2016 شده است. دیگر نامزدهای این جایزه از کشورهای فلسطین، آذربایجان، برمه/میانمار، کلمبیا، هندوراس و تانزانیا هستند.

این جایزه حقوق بشر سالانه به کسانی تعلق می‌گیرد که شجاعانه و با شیوه‌های صلح آمیز و غیرخشن، از حقوق بشر در جوامع ‌شان حمایت کرده و اغلب برای ایستادگی برای حقوق بشر، خطرات زیادی را به جان می‌خرند.

محمد خطیب یکی از اعضای کمیته مخالف دیوار در روستای بعلین است و نخستین فلسطینی تباری است که نامزد دریافت این جایزه شده و تا این مرحله رسیده است.

خطیب در مصاحبه با خبرنگاران درباره دریافت این جایزه گفت: اینکه مرا نامزد این جایزه بین‌المللی کرده‌اند درخواست آن در ابتدا توسط کمیته هماهنگی مردمی برای مبارزه با دیوار انجام شده نشان می‌دهد جامعه بین‌المللی خواستار به رسمیت شناختن حق مشروع مردم فلسطین برای مقاومت در برابر اشغال و استعمار غیرقانونی اسرائیل است.

محمد خطیب مدافع حقوق بشر است که برای بازگرداندن حق مردم در سرزمین‌های اشغالی فلسطین مبارزه می‌کند. او یک وکیل فلسطینی و یکی از بنیانگذاران کمیته هماهنگی مبارزه مردمی است که تظاهرات‌های صلح‌آمیز را در روستا‌های مختلف سرتاسر فلسطین به یکدیگر مرتبط می‌سازد. او یکی از رهبران تظاهرات در روستای بلعین در کرانه باختری است که از سال 2005 تا کنون هر ساله برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات قصد دارند تا با فشار آوردن به دیوان عالی اسرائیل، در دیوار آپارتاید کشیده شده به دور این روستا تغییر ایجاد کنند.

محمد خطیب در طول 11 سال فعالیتش به عنوان مدافع حقوق بشر با آزار و اذیت‌ها، بازداشت و بدرفتاری‌های مختلفی توسط ارتش اسرائیل مواجه بوده و حتی شهرک‌نشینان صهیونیستی نیز او را مورد حمله فیزیکی قرار داده‌اند. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha