جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله محمدتقی مصباح یزدی

حوزه/ اختلاف فتوا، نباید باعث تضعیف نظام شود رفتار باید به گونه ای باشد که تضعیف نظام را به همراه نداشته باشد و این بزرگترین خطری است که جامعه را تهدید می کند و خطر دیگر این است که از خطی که امام راحل ترسیم کرده فراتر رویم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مصباح یزدی امروز در همایش فارغ التحصیلان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم که در این مؤسسه برگزار شد با بیان اینکه روحانیت در حال حاضر به عنوان دین شناس شناخته شده است گفت: همین دین شناسی رسالت حوزویان را سنگین کرده  است، برای شناخت دین لوازمی نیاز است که یکی  از آن معرفت در مفاهیم دینی است.

ایشان بیان داشت: قلمرو دین در همه عرصه ها است و اختصاص به زمان و مکان خاصی ندارد و هم مربوط به دنیا و هم آخرت است.

رئیس مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) عنوان کرد: بعضی فکر کرده اند دین تنها همان نماز و روزه است و به مسائل اجتماعی و سیاسی کاری ندارد و برنامه ندارد و همین دلیل باعث شد، بعضی آمده اند بعد وفات پیامبر(ص) همه چیز را تمام شده دیدند و برای بعد پیامبر به فکر انتخاب سرپرست افتادند و معتقد بودند دین نباید در سیاست دخالت کند و رهبر جامعه را انتخاب کند.

آیت الله مصباح یزدی افزود: تفکیک دین از سیاست ایده شیطانی بوده که از بعد پیامبر شروع شد و موجب  خانه نشینی اهل بیت(ع) گردید و بعد هم سلاطینی به وجود آمدند که انواع جنایت ها را به اسم اسلام انجام داده اند وامروز تشکیل داعش هم دنباله همان تفکر است.

ایشان بیان داشت: خدا به وسیله امام راحل منت بر جامعه اسلامی گذاشت و گفت، دین در همه مسائل دخالت دارد حتی در مسائل اجتماعی و آن قدر مبارزه کرد تا توانست  دخالت دین در سیاست و اجتماع  را اثبات کند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: در گذشته سلاطین تنها برای تظاهر به روحانیت احترام می کردند، اما بعد از طلوع امام راحل جامعه روحانیت در اوج قله افتخار قرار گرفت.

آیت الله مصباح یزدی افزود: در مباحث علمی نباید به موضوعاتی پرداخت  که اصلا دردی  از زندگی و جامعه را دوا نمی کند و اثری هم ندارد. متاسفانه از اصل افتادیم و به فرعیات وابسته شدیم و در تحقیقات هم این گونه عمل می کنیم.

ایشان بیان داشت: روحانیت میراث دارد انبیاء هستند و رسالت هم همان رسالت انبیاء الهی است. به هر حال دین  هر چه که هست باید آن را فرا گرفت و این در حال حاضر نصیب روحانیت شده است. دین بسیار گسترده است و تنها علمای گذشته یک بخش فردی آن را فرا گرفتند ولی این کافی نیست. باید همه ابعاد دین را در همه موضوعات مختلف شناخت.

آیت الله مصباح یزدی افزود: در حال حاضر این شناخت دین در همه ابعاد  رسالت مهم برای ادامه کار و فعالیت است و این هم باید عالمانه صورت گیرد.

استاد حوزه بیان داشت: بعد از معرفت دین رسالت دیگر حوزه نشر معارف و اقامه دین است و این امر همت همه جانبه می خواهد و متاسفانه در زمانی هستیم که بعضی ها آگاهانه با دین برای رسیدن به منافع خود مخالفت می کند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: باید تا جایی که امکان دارد از ایجاد اختلاف در دین  و تفرقه در جامعه اسلامی جلوگیری کرد. بدتر از همه  اینکه حتی در خود نظام انقلاب ایجاد تشکیک کردند و باعث تضعیف پایه های نظام و اسلام شدند. 

آیت الله مصباح یزدی افزود: اختلاف فتوا، نباید باعث تضعیف نظام شود رفتار باید به گونه ای باشد که تضعیف نظام را به همراه نداشته باشد و این بزرگترین خطری است که جامعه را تهدید می کند و خطر دیگر این است که از خطی که امام راحل ترسیم کرده فراتر رویم.

وی بیان داشت: انقلابی بودن به معنای این است که همه پیرو ولایت فقیه و نظام و در صدد تقویت ارکان انقلاب باشند.

عضو خبرگان رهبری گفت: شهدا رفته اند تا بتوانیم در مورد فقه بحث کنیم  و نظام را حفظ نماییم؛ جوانان شهید نشدند تا  اینکه نظام از سوی بیگانگان اداره شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha