جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مسجد مقدس جمکران

حوزه/ محقق و پژوهشگر حوزوی گفت: تشکیک در سند مسجد مقدس جمکران به واسطه آشنا نبودن برخی افراد با تاریخچه صحیح آن است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام غلامرضا شاهینی با اشاره به اینکه یکی از مناسبت‌هایی که در ماه مبارک رمضان از اهمیت برخوردار  می باشد هفدهم ماه مبارک است، اظهار کرد: این روز در تاریخ اسلام و در تاریخ قم به عنوان سالروز بنای مسجد مقدس جمکران محلی که محور تجمع عاشقان امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) از سراسر عالم بوده به رسیده ثبت شده است.

وی در ادامه به تبیین تاریخچه مسجد مقدس جمکران پرداخت و ادامه داد: توضیحی که در خصوص تاریخچه باید گفت، این است که برخی می‌گویند این واقعه در خواب اتفاق افتاده و به دلیل عدم اطلاع و آشنایی با تاریخچه در سند بنای مسجد تشکیک می‌کنند. شیخ حسن مسلم جمکرانی می‌گوید عده‌ای درب خانه من آمدند و من را از خواب بیدار کردند و گفتند که مولایت تو را طلبیده است.

محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: این مسجد قدمگاه و مسجد صاحب‌الزمان (عجل الله تعالی فرجه) نام داشته است و در برخی کتب نیز به همین اسم آمده است، اما به واسطه اینکه در جوار روستای جمکران قرار گرفته، به آن مسجد مقدس جمکران می‌گویند.

حجت الاسلام شاهینی افزود: مقدس بودن مسجد نیز به این دلیل است که بنای مسجد و بازسازی آن به امر و دستور مستقیم امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) صورت گرفته است.

وی در ادامه به شبهه‌ای در خصوص وضعیت مالکیت مسجد اشاره کرد و اظهار داشت: امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) زمین مردم را تصرف نکردند، اینجا طبق روایات از زمان امیرالمؤمنین (علیه السلام) مسجد بوده، ولی در آن زمان مالکین زمین‌های مجاور آن را غصب کرده و به زمین‌های کشاورزی خود اضافه کرده بودند، این نکته مهمی است که بعضی به اشتباه می‌گویند در این زمین برای ساخت مسجد تصرف عدوانی صورت گرفته است.

مسئول واحد ارشاد و مشاوره مسجد مقدس جمکران گفت: تفاوت مسجد مقدس جمکران با دیگر مساجد این است که مانند مسجد کوفه و مسجد سهله اعمال مخصوص دارد، زیرا حضرت به حسن مسلم فرمودند به مردم بگو به اینجا رغبت کنند و آن را عزیز دارند و چهار رکعت نماز در آن بخوانند، این امر ولایی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) آن گونه در دل‌های عاشقان اثر گذاشته که بعد از 1060 سال این مسجد مقدس جمعیت عظیمی از سراسر کره خاکی را به خود جذب کرده و مردم برای آمدن به این مسجد لحظه شماری می‌کنند و این به واسطه نظر ولایی امام زمان (علیه السلام) است.

حجت الاسلام شاهینی در ادامه به تبیین این چهار رکعت نماز پرداخت و ادامه داد: حضرت فرمودند هر کس این دو نماز را در این مکان بخواند گویی در خانه کعبه نماز خوانده است یعنی این چهار رکعت نماز از حیث ثواب و جایگاه با نماز خواندن در خانه کعبه برابری دارد.

وی با رد انتقاد برخی افراد که در سند مسجد خدشه وارد می‌کنند بیان داشت: اولاً این واقعه یک واقعه تاریخی است و در تاریخ ثبت شده، از این واقعه 1064 سال می‌گذرد و در اسناد قدیمی، در تاریخ قم و در کتاب شیخ صدوق از علمای بزرگ قم و در کتاب مونس‌الحزین این روایت آمده است و بعد از آن نیز در کتاب‌های علمای دیگر این واقعه آمده و سند معتبری دارد.

حجت الاسلام شاهینی افزود: علاوه بر این مسجد مقدس جمکران همواره مورد توجه علما و مراجع قدیم و معاصر بوده است، مرحوم شیخ بهایی از علمای قرن 11، مرحوم فیض کاشانی و پسرش علم‌الهدی و تعداد زیادی از علمای گذشته به این مکان مشرف شده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: علمای معاصر نیز به این مسجد شریف توجه داشتند و خاطرات زیادی از حضور آن‌ها در این مکان ثبت شده است، این مسجد به فرموده مقام معظم رهبری پایگاه عظیم تشیع است و به خواست امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) توجه عاشقان به صورت روزافزون به آن جلب می‌شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha