سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
آیت الله ابوالحسن مهدوی

حوزه/نماینده مردم اصفهان در خبرگان گفت: در دین مبین اسلام بسیار بر توکل توجه شده است، حال گاهی می بینیم که فردی به خاطر یک عطسه و یا حرف کار و زندگی خود را به تاخیر می اندازد و گاهی نیز به دلیل حرف مردم از عملی منصرف می شود، حال باید پرسید پس جایگاه توکل به خدا کجاست؟

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله ابوالحسن مهدوی در ادامه سلسه جلسات تفسیر ماه مبارک رمضان خود با اشاره به رواج برخی خرافه پرستی ها در شبکه های مجازی بیان داشت : بررسی ارتباط توکل با سحر ، جادو و فال نیک موضوعی است که با زندگی مردم در ارتباط است و امروز نیز می بینیم که عده ای با رواج شبکه های اجتماعی توجه ویژه ای به آن می کنند و در زندگی خود با آن درگیر هستند.

وی ادامه داد: شاهد آن هستیم که عده ای ازدواج موفق را به واسطه اسم طرفین می دانند و برای آنکه زندگی بهتری داشته باشند  و مشکلات زناشویی خود را حل کنند اسم خود را تغییر می دهند، برخی اسامی متبرک مانند فاطمه و زهرا که باعث برکت در زندگی است با همین اعتقاد و خرافه عوض می شود.

استاد اخلاق حوزه جایگاه توکل را در فرهنگ دینی بسیار رفیع دانست و بیان داشت : در دین مبین اسلام بسیار بر توکل توجه شده است، حال گاهی می بینیم که فردی به خاطر یک عطسه و یا حرف کار و زندگی خود را به تاخیر می اندازد و گاهی نیز به دلیل حرف مردم از عملی منصرف می شود، حال باید پرسید پس جایگاه توکل به خدا کجاست، توکل به آن معنی است که به خدا اعتماد کن و به جلو حرکت کن.

عضو خبرگان رهبری ستاره شناسی و طالع بینی را مرجعی دانست که امروز برخی مردم به عنوان یک منبع تصمیم گیری به آن تکیه می کنند و اظهار داشت: گاهی اوقات منجم می گوید کاری را انجام نده و توکل می گوید انجام بده، حال بین این دو راهی اگر گیر کردیم نشان از آن دارد که ایمانمان ضعیف است، چگونه می شود هنگامی که خدا دستور به توکل می دهد ما در کنار فرمان خدا فرمان دیگری قرار دهیم، این به منزله شرک خفی است.

آیت الله مهدوی با اشاره به فرمایشات خدا در قرآن کریم و بیان نشانه ها در دل قرآن ادامه داد: تاثیراتی که ما در زندگی قبول داریم تنها چیزهایی است که پروردگار تاثیر آنرا قبول دارد و در قرآن یا کلام و سیره پیامبر اسلام تبیین شده باشد، اگر خداوند فرمود که اگر ستاره چنان باشد چنین اتفاقی می افتد قابل است اما اگر خداوند متعال که خالق ستاره است نگفته بود ما نباید بپذیریم زیرا به شرک خفی منجر می شود.

وی در مورد شرایط ایمان به خداوند بیان داشت:ما می گوییم موحدیم و باید هر آنچه خداوند گفته را گوش دهیم،اگر به دنبال حرف مردم رفتیم یعنی ما سخن مردم را کنار سخن پرورگار گذاشته و این شرک است ولی چون شرک ظاهر نیست شرک مخفی حساب می شود، در مورد عطسه و صبر آمدن شما که معتقد به صبر هستید از خود بپرسید آیا خداوند این را قرار داده ؟ یک آیه و روایت بیاورید اگر گفته باشد قبول است اما اگر دلیل نداشتیم و فقط نگران بودیم باید این کار را کنار بگذارید و این امر که به تجربه بخواهیم تکیه کنیم بسیار دور از عقل است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره بر آیه «وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ» ﴿ یوسف ۱۰۶﴾ اکثر کسانی که به خدا ایمان دارند مشکرهستند، اظهار داشت: چگونه می شود کسی مومن باشد و مشرک هم باشد ؟عده زیادی از موحدین مشرکند و شرک خفی دارند، اعتقاد به قبول فرمانی غیر فرمان خدا شرک است، هر گاه پروردگار چیزی را موثر قرار داده باید قبول کنیم، ما موحدیم باید وصل به خدا باشیم و ذهنمان را نباید به هر جایی و هرسیمی وصل کنیم، باید اگر دیدیم که عقیده ای با آموزه های دین سازگاری ندارد آنرا کنار بگذاریم.

وی در مورد حقیقت سحر از جانب اسلام گفت: در قرآن نیز در مورد سحر آمده و در سوره مبارک بقره نیز به آن اشاره شده است، اما اینکه هر عملی و هر اتفاقی را بر عهده سحر بگذاریم دور از ذهن است، جایگاه توکل در دین ما بسیار بالاتر است، توکل به معنی بی گدار به آب زدن نیست، دعا کردن و صدقه دادن در دین ما بسیار تاکید شده است.

آیت الله مهدوی افزود: کسی که اعتقاد به صدقه ندارند ضعف  ایمان دارند، دعا باعث از بین بردن تاثیر بسیار از آن چیزهایی است که قرار است برای ما اتفاق بیافتد.

وی در مورد سق بد گفت: از سق بد در دین ما با نام طیره نام برده شده است و پیامبر (ص) فرموده طیره را توکل از بین می برد، و طیره عین شرک است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha