جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
بقیع

حوزه/ معاون پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب با تاکید بر این که تخریب بقیع از سوی جریان وهابیت تکفیری ریشه در افکار شوم و آرای باطل ابن تیمیه دارد، خواستار اهتمام جدی نخبگان علمی حوزه و دانشگاه در مقابله فکری و علمی با جریان وهابیت تکفیری شد.

دکتر محمد جاودان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن تسلیت فرارسیدن واقعه شوم هشتم شوال، سالروز تخریب بقیع به دست وهابیت اظهار داشت: قبرستان بقیع از 1400 سال پیش تاکنون، همواره زیارتگاه مسلمین و محل یادآوری رشادت ها و حماسه آفرینی های جمعی از بزرگترین شخصیت های اسلامی بوده، به طوری که در مدینه منوره پس از مسجد النبی(ص) این قبرستان، مهم ترین مکان تاریخی به شمار می رود که مدفن چهار امام شیعه و به نقلی حدود ده هزار نفر از صحابه پیامبر(ص) می باشد.

وی همچنین افزود: تا پیش از تخریب قبور ائمه بقیع توسط وهابیت، عموم مسلمانان احترام و عظمت ویژه ای برای امامان چهارگانه مدفون در بقیع قائل بوده اند و ما در تاریخ نداشته ایم که کسی متعرض این جایگاه و مقام شود، البته به غیر از سال های صدر اسلام و قضایای حکومت معاویه که بعد از آن دیگر این مسایل رخ نداده است.
واقعه شوم "یوم الهدم" و الهام گیری از اندیشه ابن تیمیه

جاودان  اضافه کرد: چنین مکان مقدس و با عظمتی متاسفانه در واقعه هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری که به یوم الهدم نیز معروف شده، از سوی وهابیت خبیث تخریب شد و به وضعی درآمد که اکنون مشاهده می کنیم.

این محقق و پژوهشگر حوزوی بیان داشت: این واقعه شوم ریشه در برداشت متعصبانه و خشک وهابیت تکفیری دارد که به شدت متاثر از اندیشه باطل ابن تیمیه است ، به طوری که می توان گفت این فرد نقطه عطفی در افکار سلفی ظاهر گرایانه می باشد.

وی گفت: در نهایت محمد بن عبدالوهاب دو قرن بعد یک ایدئولوژی ایجاد کرد و آن را با سیاست گره زد و در نتیجه اسلاف آل سعود و حکومت سعودی شکل گرفت که امروز می بینیم در جهان اسلام چگونه رفتار می کند.

رئیس پژوهشکده ادیان و مذاهب همچنین افزود: آن ها سال ها بعد جنایات بی شرمانه ای را در کربلا و نجف و دیگر اماکن مقدس انجام دادند و امروز هم عمال آن ها در عراق و شام به راحتی جان و ناموس مسلمین را مورد تعرض قرار داده و به مقدسات تاریخی جسارت می کنند.

عمده عالمان مسلمان با افکار وهابیت مخالف هستند

وی یادآور شد: این در حالی است که اگر نگاهی به تاریخ اسلام بیندازیم متوجه می شویم که عموم علما و به خصوص متکلمین اسلامی عمدتاً با جریان وهابیت مخالف بوده و هستند و حتی در زمان حیات ابن تیمیه ، علمای مشهور اهل سنت به شدت با وی و افکار منحرفش به مخالفت برخاستند به طوری که همین فرد پس از دستگیری در زندان مُرد.

جاودان گفت: در همان زمان مراقد اهل بیت(ع) و زیارات قبور مطهر آنان همواره مورد توجه و احترام اهل سنت بوده است و کسی از بزرگان اهل سنت این مساله را نفی نکرده است؛ حتی همین الان هم به عنوان مثال در قاهره می بینیم که مسجد معروف به راس الحسین(ع) چه میزان احترام دارد و مورد توجه صدها هزار مسلمان مصری است.

نگاهی به برخی عوامل شکل گیری و جنایت آفرینی وهابیت

عضو هیئت مدیره انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم همچنین در بخش دیگری از سخنان خود عوامل مختلفی در شکل گیری جریان وهابیت و به تبع آن جنایت آفرینی وهابیون دخیل بوده است، اظهار داشت: این عوامل شامل اهداف و برنامه های سیاسی، مباحث قومی و نژادی و زبان و نیز سوءبرداشت و کج فهمی از آیات قرآنی می شود که هر کدام در جای خود قابل بحث و بررسی است.

وی افزود: امروز دیگر علائم و دلایل روشنی مبنی بر تبعیت وهابیون تکفیری از آمریکا و اسراییل و قدرت های استکباری دیگر وجود دارد و جالب این که هر چه زمان می گذرد، بیشتر از قبل اسناد رسوایی آن ها در این خصوص هویدا می شود.

وهابیون تکفیری ؛ دست پروردگان آمریکا و صهیونیسم

جاودان ادامه داد: حقیقتاً اگر کسی اندکی دقت و بررسی داشته باشد به عیان متوجه می شود که گروه داعش و امثال آن ، با چه اهدافی در راستای خواسته های شوم آمریکا و صهیونیسم بین الملل شکل گرفته و مورد حمایت استکبار جهانی قرار می گیرد.

وی گفت: در واقع وهابیون تکفیری که امروز یکی از جلوه هایش داعش است و پیش از آن در گروه طالبان و القاعده نمود داشت، همان هدف اسلام هراسی غرب را دنبال می کند و به همین خاطر هم است که می بینیم آمریکا و هم پیمانان غربی ولو در ظاهر به خاطر مسایل بین المللی، با داعش مخالفت می کنند اما عملاً اقدامی در مقابله جدی با آن انجام نمی دهند.
وهابیون و حامیان آن ها دچار شدیدترین نوع نفاق هستند

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب خاطرنشان کرد: در حال حاضر وهابیون تکفیری که رژیم آل سعود و هم پیالگان منطقه ای اش از آن ها حمایت می کنند، دچار شدیدترین مرحله نفاق شده اند به این معنا و مفهوم که از سویی سخن از توحید و مبارزه با شرک می زنند و پرچم لا اله الا الله و محمد رسول الله را برافراشته اند اما در عمل همه این ها غلام حلقه به گوش کفار و مشرکین هستند.

وی افزود: این جاست که باید از این ها پرسید چطور یک انسان مسلمان، مدعی توحید می شود اما در عین حال خودش را سرسپرده کفار و مخالفین اسلام قرار می دهد و حال آن که دستور اکید خدای متعال در قرآن به همه مسلمین این است که نباید کفار را به عنوان ولی و مسلط بر خود قرار دهید.
مقابله با اندیشه باطل وهابیت؛ رسالت مهم حوزه و دانشگاه

معاون پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب همچنین ابراز داشت: امروز همه نخبگان حوزوی و دانشگاهی که دغدغه دین و ارزش ها و تشیع را دارند باید در زمینه مقابله فکری و فرهنگی با افکار شوم فرقه های ضاله به خصوص وهابیت تکفیری، اهتمام داشته باشند و به سهم خود در این جهاد علمی و فرهنگی بکوشند.

وی افزود: در واقع امروز ما وظیفه داریم که از طریق وعظ و خطابه و یا تالیف کتاب و انجام پژوهش و ابزارهای رسانه ای مکتوب و مجازی و نیز شبکه های ماهواره ای به شبهات وهابیون با استدلال و منطق و با تمسک به آیات و رویات جواب داده و جلوی رشد فتنه وهابیت را بگیریم .

از ابزارهای تاثیرگذار رسانه ای غافل نشویم

جاودان گفت: بی شک آن چه مربوط به حوزه می شود اهتمام به کار فکری و فرهنگی است و خوشبختانه در جهان اسلام ، خیلی ها با ما در مقابله با وهابیت همفکر و همسو هستند که شاهد مثالش حضور گسترده علمای برجسته اهل سنت از کشورهای مختلف در یکی دو کنگره بزرگی است که در راستای مقابله با خطر جریان های تکفیری از سوی مرجعیت شیعه آیت الله العظمی مکارم شیرازی برگزار شد.

وی در خاتمه سخنان خود بیان داشت: در حال حاضر وهابیت بسیار از ابزارهای رسانه ای استفاده می کند تا به تخریب شیعه به عنوان اسلام اصیل بپردازد و در مقابل ما هم باید از ابزار رسانه که در دنیای کنونی تاثیرگذاری بسیار زیادی هم دارد، نهایت استفاده و بهره برداری را در راستای دفع حملات وهابیون تکفیری داشته باشیم.

گفتگو از: سید محمد مهدی موسوی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha