جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
محمد بابایی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه پنج تن آل عبا(ع) تهران با تشریح برنامه های این مدرسه علمیه برای سال تحصیلی ۹۶-۹۵، گفت: این مدرسه ظرفیت پذیرش ۹۰طلبه در حال تحصیل را دارد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد بابایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به تدابیر اتخاذ شده از سوی مسئولان مدرسه علمیه پنج تن آل عبا(ع) تهران برای سال تحصیلی پیش رو، اظهار داشت: برنامه های متنوعی برای سال تحصیلی جدید اندیشیده شده که از مهمترین آن ها می توان به الزام طلاب به شرکت در جلسات مباحثه طلبگی، برگزاری کلاس های منظم درس اخلاق با حضور اساتید برجسته حوزه و ... اشاره کرد.

مشروح گفت وگوی خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با مدیر مدرسه علمیه پنج تن آل عبا(ع) تهران را در ادامه بخوانید:

سال تحصیلی 96-95 در آینده ای نزدیک آغاز خواهد شد؛ تدابیر اتخاذ شده از سوی مسئولان مدرسه علمیه پنج تن آل عبا(ع) تهران، برای سال تحصیلی جدید چه خواهد بود؟

برای سال تحصیلی 96-95، برنامه های مختلفی را در  نظر داریم و به صورت کلی به نسبت سال قبل، تغییر و تحول های قابل توجهی داشته ایم.

برگزاری کلاس های ویژه اخلاق با حضور اساتید برجسته، الزام طلاب به حضور در جلسات مباحثه طلبگی، و ... از جمله مهمترین برنامه های مدرسه علمیه پنج تن آل عبا(ع) تهران برای سال تحصیلی جدید خواهد بود.

چه تعداد طلبه در مدرسه علمیه تحت مدیریت حضرتعالی، مشغول به تحصیل علوم حوزوی و دینی هستند؟

تا پایان سال تحصیلی گذشته، حدود 50 طلبه در مدرسه علمیه پنج تن آل عبا(ع) تهران مشغول به تحصیل علوم حوزوی بودند و البته این مدرسه علمیه حدود 40 نفر دیگر هم ظرفیت پذیرش دارد و ما این موضوع را در پایان سال تحصیلی گذشته به مدیریت حوزه های علمیه استان تهران اعلام کردیم.

تمام این 40 نفر ظرفیت خالی مدرسه پنج تن آل عبا(ع) را در سال تحصیلی پیش رو، پُر خواهید کرد؟

شرایط پذیرش طلاب برای ورود به حوزه را به نسبت سال های قبل، کمی سخت تر و محدودتر کرده ایم؛ یعنی معیارها و ملاک های مشخصی برای ورود طلاب به حوزه مشخص کردیم و مخصوصا امسال اعلام کرده ایم که برای طلاب انتقالی با دروس نواقصی پذیرشی نخواهیم داشت.

از میان 40 نفر ظرفیت خالی مدرسه علمیه پنج تن آل عبا(ع) تهران، برای مقطع پایه اول حوزه، 14 نفر پذیرش داشتیم که از این تعداد 7 نفر از طریق آزمون ورودی و پذیرش رسمی وارد عرصه طلبگی شدند و 7 داوطلب دیگر، از طریق کمیسیون پذیرش اقدام کردند.

از آن جا که ما برای سال تحصیلی جدید 40 نفر ظرفیت داشتیم، جدای از این 14 نفری که وارد پایه یک حوزه و عرصه طلبگی می شوند، ما بقی ظرفیت را که 26 نفر باشد، از میان طلاب پایه دو به بالاتر و تا پایه ششم، پذیرش خواهیم کرد؛ البته به غیر از طلاب پایه چهار؛ با شرایطی که عرض شد، می توانیم 40 نفر را تحت پوشش قرار دهیم.

گفتید که در سال تحصیلی جدید مدرسه علمیه پنج تن آل عبا(ع) تهران، برای طلاب انتقالی با دروس نواقصی پذیرش نخواهید داشت؛ آیا در میان این 26 نفر ظرفیتی که قرار است از بین طلاب مقطع پایه دو و بالاتر پذیرش شوند، طلبه ای با این شرایط وجود نخواهد داشت؟  

معیار و ملاک پذیرش مان برای طلاب انتقالی مقطع پایه دو حوزه و بالاتر از آن، در بحث آموزش، مصاحبه علمی خواهد بود. و البته همانطور که گفته شد، امسال شرایط پذیرش طلاب را به نسبت سال های قبل سخت تر و محدودتر کردیم و سعی داریم معیارها و ملاک های مشخصی که در این خصوص تعیین شده، به صورت کامل رعایت شود؛ برای مثال در خصوص مسائل تهذیبی و اخلاقی داوطلبان ورود به مدرسه علمیه پنج تن آل عبا(ع)، تحقیقات بیشتری به نسبت سال های قبل صورت خواهد گرفت.

در خصوص طلاب پایه یک حوزه نیز همین ملاحظات را اعمال می کنید؟

البته امسال، بحث طلاب پایه یک و پذیرش آنان، با مسئولیت مدیریت حوزه علمیه استان تهران است و ما نیز در مدرسه علمیه پنج تن آل عبا(ع)، با ضوابط و شرایط مدیریت حوزه علمیه استان، نسبت به پذیرش طلاب مقطع پایه یک حوزه، اقدام خواهیم کرد.

اما نسبت به بحث طلاب مقاطع پایه دو و بالاتر از آن، از جمله بحث پذیرش، دست مدیران مدارس علمیه باز است و ما نیز بر اساس ضوابط داخل مدرسه، نسبت به انجام فعالیت های خود، عمل خواهیم کرد.

و چند نفر به عنوان اساتید مدرسه علمیه پنج تن آل عبا(ع) تهران، در سال تحصیلی 96-95 فعالیت خواهند داشت؟

تعداد اساتید این مدرسه علمیه در مجموع 7 نفر هستند.

به صورت بسیار کلی در خصوص برنامه های خود برای مدرسه علمیه پنج تن آل عبا(ع) تهران در سال تحصیلی جدید اشاره ای داشتید؛ اگر امکان دارد درخصوص هر کدام از برنامه هایی که مدنظر دارید، بیشتر توضیح دهید؟

البته در سال های قبل نیز به این موضوعاتی که قرار است امسال در آن ها متمرکز شویم، توجه داشتیم اما امسال اهتمام بیشتری روی این مسائل صورت خواهیم داد.

یکی از نکات قابل توجهی که در سال تحصیلی پیش رو در مدرسه علمیه پنج تن آل عبا(ع) تهران مورد توجه قرار خواهد گرفت، الزام طلاب به شرکت در جلسات مباحثه طلبگی است.

طبق قوانین داخلی مصوب مدرسه علمیه پنج تن آل عبا(ع)، بعد از ظهرهای هر روز تحصیلی، 2 ساعت و یا بیشتر، طلاب این مدرسه، الزاما باید در مباحثات طلبگی با برنامه و ضوابط مشخص شده، شرکت کنند و برای این جلسات نیز حضور و غیاب رسمی همانند دیگر دروس، انجام خواهد شد.

همچنین برای سال تحصیلی 96-95، به مباحث تهذیبی و اخلاقی طلاب مدرسه علمیه پنج تن آل عبا(ع) تهران اهمیت خاصی قائل شده ایم؛ در حال حاضر بنای ما بر این است که حداقل هفته ای یک جلسه درس اخلاق با حضور اساتید برجسته اخلاق از حوزه علمیه قم یا اساتید محترم تهران، برگزار شود و این گونه جلسات نیز استمرار داشته باشد  تا طلاب بهترین استفاده ممکن را برده باشند.

اضافه بر جلسات اخلاق هفتگی که با حضور اساتید برجسته اخلاق قم و تهران برگزار می شود، طبق مصوبه شورای اساتید مدرسه علمیه پنج تن آل عبا(ع)، هر استادی هر هفته در روزهای چهارشنبه، قبل از شروع کلاس های درس خود، حدود 10 دقیقه، مباحث اخلاقی و تهذیبی را برای طلاب و شاگردان خود مطرح می کند.

همچنین قرار بر این شده تا هر دو هفته یک بار، یک جلسه مشترک طلاب و اساتید، با آیت الله محمد شاهی عربلو متولی محترم مدرسه علمیه پنج تن آل عبا(ع) تهران که مسئولیت مدرسه را به عهده دارند تشکیل شود تا اگر نقطه نظری از سوی طلاب و اساتید محترم بود، مطرح شده و رفع و رجوع شود.

فکر می کنیم برنامه های خوبی برای سال تحصیلی جدید پیش بینی کرده ایم و ان شاءالله توفیقات خوبی نیز حاصل خواهد شد.

گفتگو: صادق چهرقانی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha