پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری

حوزه/ امام جمعه قم گفت:اگر جامعه و حوزه ، پیرو امامان معصوم(ع) و پیرو ولایت فقیه باشد و پشت سر رهبر خود حرکت کند، این یک جامعه انقلابی است و آسیبی نخواهد دید.

به گزارش خبرنگار خبر­گزاری «حوزه»، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، شب گذشته در مراسم دهه کرامت که در مسجد امام حسن عسکری(ع)  شهرک پردیسان قم  برگزار شد، گفت: امتیاز مذهب تشیع نسبت به سایر مذاهب اسلامی این است که شیعه علاوه بر عصمتی که برای پیامبر (ص) قائل است، آن را برای  امامان معصوم (ع) نیز قائل است.

 امام جمعه قم بیان داشت: شیعه همان گونه  که شخص پیامبر(ص) را، الگو می داند،‌ امام و پیشوایان معصوم(ع) را نیز الگوی رفتاری و گفتاری خود می شناسد. 

 وی با بیان این که  الگو بودن ائمه  به دلیل نقش آنها  است، اظهار داشت: امام صادق(ع) فرمودند « پیروان واقعی  ما کسانی اند که زبان و  قلب آنها با ما همراهی کند اینها مصداق بارز شیعه ما اهل بیت(ع) می باشند.

 آیت الله حسینی بوشهری عنوان کرد: در روایت دیگر نیز همین امام(ع) فرمود« ولایت ما اهل بیت(ع) برای طرفداران، جز  در سایه  تقوا و اجتهاد و تلاش قابل درک نیست ، اگر کسی عنوان پیروی نسبت به کسی را، برای خود به عنوان شعار قرار داد، باید در راستای آنچه که آنها می خواهند، عمل کند.

امام جمعه قم با بیان این که یکی از راه های تربیت، الگو و مدل سازی است، بیان داشت: اگر می خواهید کسی را تربیت کنید؛  یکی از روش ها، نشان دادن مدل تربیتی و ارائه الگو است و بخش عظیمی از آیات درباره چهره های موفق،  مانند انبیاء الهی، پاکاننی هستند که در اصول انحراف پیدا نکردند.

 عضو خبرگان رهبری گفت: خدا، امامان را به عنوان نعمت، به جامعه الگو خواه، معرفی می کند و امام علی(ع) فرمود« به سیره عملی و رفتاری پیامبر(ص) نگاه کنید، جهت گیری آنها، جهت گیری شما باشد؛ در این پیروی و جهت گیری فوائدی را به همراه خواهد داشت، یکی اینکه اهل بیت(ع)  شما  را در سرچشمه هدایت نگاه می دارند و دور نمی کنند و اساسا  شیوه  پاکان عالم این گونه است.

 وی افزود: اتفاق دوم این است، اگر هادیان جایی سکوت کردند، شما هم سکوت کنید، اگر قیام کردند شما هم قیام کنید؛ قطعا اگر این گونه رفتار کنید گمراه نخواهید شد و در بدبختی نخواهید افتاد.

 آیت الله حسینی بوشهری عنوان کرد: انسان پیرو، نباید خودسرانه و جلوتر از امام خود حرکت کند و پیشی بگیرد، قیام کند و حتی سکوت کند، آدمهای که این گونه رفتار می کنند باعث گمراهی خود و دیگران خواهند شد، باید هر حرکتی با اجازه و اذن امام(ع) باشد تا به جای خوبی پایان بیابد این خطاب امام(ع) به همه پیروان است.

 وی افزود: این کلام حضرت علی(ع)  تنها مربوط به زمان خودشان نبود و امروز هم باید جامعه و حوزه انقلابی مو به مو به نسخه آن حضرت عمل کند، بدین معنا که هنگام سکوت ائمه(ع)، سکوت، و  هنگام قیام، قیام کند.

امام جمعه قم بیان داشت: اگر جامعه و حوزه  پیرو امامان معصوم(ع)باشد و  ولایت فقیه  باشد و پشت سر رهبر خود حرکت کند، این یک جامعه انقلابی است و آسیبی نخواهد دید.

 عضو خبرگان رهبری گفت: این چنین جامعه ای اصول را می داند، دشمن و دوست را می شناسد، فرصت ها و تهدیدها را نیز  درک می کند.

 وی افزود: امام هفتم شیعیان در روایتی، منشوری را برای همه کسانی که می خواهند، حرکت کنند، بیان کرده و  فرموده« چهار علم سعادت بخش وجود دارد؛ که عبارتند از : معرفت نسبت به خدا، نشناخت نعمت، معرفت وظیفه نسبت به خدا و دشمن شناسی». دشمن شناسی بسیار مهم است اینکه چه چیزی سر تو می ایستاد راه تو را می بندد و مسیر را تغییر می دهد مهم است که انسان بشناسد.

 آیت الله حسینی بوشهری عنوان کرد: در طول انقلاب انسانها در مسیر درست بودند، اما به خاطر اینکه معرفت درست و صحیح نسبت به دشمن نداشتند مسیر آنها تغییر پیدا کرد.

عضو خبرگان رهبری  در بخش دیگر سخنان خود به دهه کرامت  و معنای کرامت  به روایتی از امام صادق(ع)  اشاره کرد و گفت: کریم بودن از جمله صفات خدا و پیامبر(ص) است و این کرامت ویژگی هایی دارد، خدمت گزاری بی منت، قانع بودن نسبت به نعمت،  خیراه خواه بودن به امت و کنترل کردن و فرو بردن خشم از جمله ویژگی های انسانهای با کرامت است.

 امام جمعه قم  درپایان  از طلاب و برگزار کنندگان و احیاء کنندگان شعائر الهی این منطقه تشکر و قدردانی کرد و بیان داشت: عمران مسجد، تنها به ساخت مسجد نیست، بلکه اقامه کردن نماز جماعت و بیان احکام دین الهی  از جمله  موارد آبادانی مسجد می باشد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha