جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دکتر بنیانیان

حوزه/ دکتر بنیانیان گفت: ۸۰ درصد مشکلات تحولات فرهنگی کشور امروز باید از طریق مسائل اقتصادی و پیوست فرهنگی حل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر حسن بنیانیان در دیدار رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در قم، ضمن ارزشمند خواندن اقدامات مرکز خدمات حوزه‌های علمیه به‌ویژه درزمینهٔ فرهنگ، گفت: باور ما این است که دروازه ورود به اصلاح خانواده حوزویان، خود روحانیون و طلاب هستند؛ یعنی بدون برنامه‌ریزی برای حوزویان، نمی‌شود برای خانواده آن‌ها برنامه‌ای را دنبال کرد و تصور به نتیجه رسیدن آن را داشت.
وی بابیان اینکه سرمایه‌گذاری برای حل مسائل طلاب درواقع سرمایه‌گذاری برای اصلاح جامعه است، تصریح کرد: شرایط به نحوی است که یکی از مهارت‌های موردنیاز هر طلبه قبل از هدایت جامعه، مدیریت احسن خانواده‌اش است و این می‌تواند مقدمه اثربخشی طلبه در جامعه باشد.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اعلام اینکه نیاز اصلی ما در مسئله فرهنگ را تنها عالمان دین و روحانیون می‌توانند برطرف کنند، گفت: ما در داخل کشور  کمبود روحانی داریم درحالی‌که دنیا نیز از ما طلبه و روحانی می‌خواهد، ما وقتی طلبه را به کشور دیگری مثلاً آفریقای جنوبی می‌فرستیم نباید ذوق زده شویم، چرا که در داخل کشورمان دچار یک عقب‌افتادگی فرهنگی هستیم که بسیار مسئله مهمی است.
وی با تأکید بر اینکه نباید از طرح این مباحث، تلقی سیاه نمایی شود، اذعان کرد: برکات انقلاب و نظام اسلامی و حوزه‌های علمیه بی‌نظیر بوده است، ولی نقدهایی وجود دارد که شنیدن این نقدها از امثال کسانی که معتقد به این هستند که تنها راه‌حل مشکلات فرهنگی، از دل حوزه‌های علمیه برمی‌آید خالی از لطف نیست.
دکتر بنیانیان بابیان اینکه درگذشته امورات جامعه به دست علما بوده است و درنتیجه تجلی دین در رفتار منعکس می‌شد و دین اشاعه پیدا می‌کرد، گفت: متأسفانه الآن به دلیل گستردگی فضای جامعه، دائم نمادهای غربی وارد کشور می‌شود و اعتقادات مردم را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.
وی، شدت تغییرات از پایین(از جانب پدر، روحانی، معلم و ...) به بالا را خیلی کمتر از تغییرات از بالا(مسئولین) به پایین دانست و اضافه کرد: آنچه در مسئله فرهنگ مورد غفلت واقع‌شده این است که همه دستگاه‌های فرهنگی تنها 20 درصد و دستگاه‌های اقتصادی 80 درصد در حوزه فرهنگ مؤثر هستند.
مشاور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی وضع اعتقادات مردم را خوب ارزیابی و اضافه کرد: مردم ما ازنظر اعتقادی در وضعیت بحرانی نیستند، آنچه نگران‌کننده است مربوط به مسائلی است که به ارزش‌ها و رفتارها برمی‌گردد.
وی مشکل امروز جامعه را "فرهنگ‌سازی ناآگاهانه" عنوان کرد و گفت: وقتی یک دختر بدحجاب و با پوشش نامناسب توسط استاد خود در کلاس مورد تکریم واقع می‌شود یعنی استاد دانشگاه بدون اینکه توجه داشته باشد به فرهنگ لطمه می‌زند.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: وقتی یک برجی در تهران ساخته می‌شود که جمعیت چند روستا را در خود جا داده، از این مسئله غفلت می‌شود که ساکنین این برج هم مثل مردم یک روستا احتیاجات فرهنگی دارند و باید عالم و مسجدی بین آن‌ها وجود داشته باشد و این غفلت گاهی منجر به این می‌شود که اکثر ساکنین این برج تحت تأثیر ماهواره قرار گیرند و اینجاست که تأثیر مسائل اقتصادی و تصمیمات اقتصادی بر فرهنگ خود را نشان می‌دهد.
وی با تأکید بر میزان اثر تصمیمات اقتصادی و اجتماعی بر مسئله فرهنگ تصریح کرد: 80 درصد مشکلات تحولات فرهنگی کشور امروز باید از طریق مسائل اقتصادی و پیوست فرهنگی حل شود.
دکتر بنیانیان شروع اصلاح وضع فرهنگی را از حوزه‌های علمیه و اصلاح ذهنیت‌ها نسبت به مسائل فرهنگی دانست و گفت: اگر پیشرفت انقلاب اسلامی را درزمینهٔ فرهنگی می‌خواهیم لازمه‌اش وجود روحانیت باسواد و خبره در مسائل فرهنگی است که البته بدون آموزش‌های خاص حاصل نمی‌شود.
وی بابیان اینکه متأسفانه نخبگان جامعه برداشت درستی از فرهنگ ندارند گفت: وقتی تهاجم فرهنگی با خرابکاری مدیران و نخبگان جامعه همراه شد دچار یک هم‌افزایی در نزولی شدن سیر تحولات فرهنگی می‌شویم.
مشاور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگر سخنان خود، معضل بعدی مسئله فرهنگ را "زندانی کردن مفهوم دین و فرهنگ در سازمان‌ها" دانست و افزود: وقتی یک‌نهاد فرهنگی داریم تصور ارگان‌های دیگر این است که نباید کوچک‌ترین اقدامی در جهت فرهنگ انجام دهند و زیر بار کار فرهنگی نمی‌روند و یا وقتی در تهران ستاد امربه‌معروف داریم (که جمعیت آن به 100 نفر هم نمی‌رسد) خیلی‌ها زیر بار امربه‌معروف نمی‌روند درحالی‌که وظیفه ستاد امربه‌معروف هدایت مردم به امربه‌معروف است نه اجری مستقیم و انحصاری امربه‌معروف به‌نحوی‌که از دیگران سلب مسئولیت شود.
دکتر بنیانیان با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری وظیفه خود را در هدایت جامعه به بهترین نحو انجام دادند، مشکل را مربوط به کسانی دانست که این مطالب را اجرایی نکرده‌اند و گفت: نبض اصلاح این مسائل باید دست عالمان دینی بوده و خمیرمایه اولیه‌ی این کار از دین نشئت گرفته باشد نه از منابع غربی.
وی کمبود را، هم در استخراج از دین و هم در تبلیغ و ارائه مسائل کاربردی مربوط به فرهنگ، دانست و اضافه کرد: وجود رهبری نخبه که به تمام ابعاد مسائل فرهنگی اشراف دارد و همچنین وجود حوزه‌های علمیه و اساتید خوب حوزوی در ایران یک ذخیره ارزشمند است که باید از این ذخایر در جهت حل مشکلات استفاده کرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی تحلیل مناسب از فرهنگ موجود در جامعه را برای پیوست نگار ها لازم دانست و گفت: پیوست نگار باید یک تصویری از فرهنگ مطلوب جامعه و چشم‌انداز فرهنگی جامعه داشته باشد، باید بداند آثار مثبت و پیامدهای مخرب را چطور می‌شود شناسایی و مدیریت کرد، با چه روشی می‌شود وضعیت موجود را بهینه و از فرصت‌های موجود در فرهنگ جامعه استفاده و چطور می‌شود از محدودیت‌ها و موانع موجود در جامعه عبور کرد.
دکتر بنیانیان با اشاره به اینکه یک طلبه برای منبر و حتی خانواده‌اش هم باید پیوست فرهنگی داشته باشد گفت: بعد از نگارش پیوست فرهنگی، باید متناسب با تغییر شرایط، هرسال بازنگری و به‌روز شود و برای بازنگری باید از الگویی مشخص پیروی کرد تا گرفتار نظرات شخصی نشویم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha