جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام محمد کاویانی- پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

حوزه/ عضو هیئت علمی گروه روان شناسی ‌پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: تلاش در زمینه حل مشکلات اقتصادی نباید ما را از مسایل فرهنگی جامعه به ویژه موضوع مهم اصلاح سبک زندگی غافل کند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد کاویانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: سبک زندگی اسلامی‌ باید همه زندگی را در ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مورد توجه قرار دهد و نه صرفاً بخشی از آن را و لذا متوجه می شویم که مساله اصلاح سبک زندگی که یکی از ضروریات جامعه ماست دارای چه شقوق و ابعاد وسیعی است.

وی افزود: از سویی باید توجه داشت که اساساً سبک زندگی دلالت بر حالت درونی شده احساس، رفتار و حتی تفکری دارد که در یک فرد‌ یا در میان یک گروه، جامعه و یا مجموعه‌های بزرگ‌تر جریان دارد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین با اشاره به دغدغه جدی مقام معظم رهبری و بزرگان ما در خصوص سبک زندگی گفت: در یک جامعه اسلامی‌ این انتظار وجود دارد که احساسات، شناخت‌ها و رفتارهای مردم و اعضای جامعه مبتنی بر آموزه‌های اسلامی‌ باشد.

وی افزود: برخی ذهنیتشان نسبت به ابراز نگرانی رهبر معظم انقلاب درخصوص سبک زندگی جامعه این است که گویا فرمایش ایشان این بوده که ما در کنار مباحث نظری مختلف و رشته‌ها و اصطلاحات علمی‌گوناگون، خوب است به موضوع سبک زندگی هم بپردازیم و مباحثی علمی‌ و نظری در این باره داشته باشیم در حالی که واقع مطلب این نیست که مقام معظم رهبری به‌دنبال یک گفتمان‌سازی علمی‌ و نظری باشند.

وی ادامه داد: آنچه در مورد سبک زندگی مساله است دقیقا وجود مشکلات عینی و بیرونی است؛ به این معنا و مفهوم که جامعه ما بیمار است و ایشان این بیماری را یادآوری کرده و نسبت به خطر آن هشدار داده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین کاویانی خاطرنشان کرد: در این باره طبعاً نخست باید این بیماری را شناخت و بعد این که با آگاهی و شناخت لازم که کسب شده، به درمان آن همت گماشت.

وی افزود: از سویی در این خصوص نباید صرفاً رفتار و برخوردی شعاری داشت بلکه باید در مقام عمل به دنبال اتخاذ راهکارهایی برای اصلاح وضعیت کنونی و رسیدن به نقطه مطلوب در سبک زندگی اسلامی شد.

این روان شناس حوزوی در خاتمه گفت: بی تردید غفلت و کوتاهی ما در این خصوص باعث می شود که دشمن در اجرای برنامه های شوم خود به ویژه در عرصه فرهنگی و اخلاقی علیه جامعه ما ، جری تر شد و با قدرت بیشتر کارهایش را به پیش ببرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha